• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorden har fått AC under färd.

F

F.d. 54061

Guest
Har utrustat husbilen med AC.;)

Först till planering hur slangar fästen el skulle dras.
Började med kylaren fästen och fläkten monterades sedan till innerdelen som tur var passar den perfekt under instrumentbrädan men slangar och el måste vara klart innan den kan skutas på plats.
Torrfilter kom på plats och elen kopplades, noga att märka allt då bilens el är 24v och ac anläggningen är 12v.
Nu till det utmanande tillverka fäst till kompressorn passade även på att få dit en 12v generator mm passning för att få allt att få plats.
Slanganslutningar och el till kompressorn kopplades och innerdelen kom på slutligg placering.
Besök hos AC firma för vakuumsugning och fyllning av systemet.
Ganska skönt att känna kalluften komma. :) Nu slipper vi ha invertern påslagen och köra med 230v ACen när vi kör.

Husbilen är en Concorde Cruiser Eurocargo

MVH Micke
 

Bilagor

  • AC3.jpg
    AC3.jpg
    114,9 KB · Visningar: 21
  • AC1.jpg
    AC1.jpg
    143,5 KB · Visningar: 12
  • AC4.jpg
    AC4.jpg
    77,8 KB · Visningar: 16
  • AC6.jpg
    AC6.jpg
    132 KB · Visningar: 14
  • AC5.jpg
    AC5.jpg
    71,2 KB · Visningar: 14
  • AC8.jpg
    AC8.jpg
    86,5 KB · Visningar: 18
  • AC10.jpg
    AC10.jpg
    156,5 KB · Visningar: 15
  • AC11.jpg
    AC11.jpg
    121,4 KB · Visningar: 16
  • ac12.jpg
    ac12.jpg
    295,2 KB · Visningar: 29
Senast redigerad av en moderator:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Concorden har fått AC under färd.

Trevligt, men två frågor dyker upp, Levererades bilen helt utan ac i bildelen från fabrik? och funkade det bra med att köra ac på invertern?

Jag har visserligen bil ac men även ac i bodelen på nya bilen samt en väl tilltagen sinusinverter som jag kan köra "takac'n" på om jag vill, vad jag kan se har jag 155A generator och ac'n dricker 55A men jag undrar hur mycket effekt skiljerelät klarar att leverera bak till bodelen!

//Peter
 
F

F.d. 54061

Guest
Sv: Concorden har fått AC under färd.

Hej ja bilen levererades utan. Ja det har funkat bra att använda ACn i bo delen men det blir inte tillräckligt med kyla i hytten om det är tokvarmt ute.

// Micke
 
Toppen