• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde Oljud

gorbru

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Gävle
HBK-Nr
24775
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: ZCFC65D0005710070
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130Kw
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Concorde
Husbilsmodell: Carisma
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej har en Carisma 2008 års modell 5000 mil, som vid hastigheter över
75 km har ett störande oljud, något liknade vibrationsljus, påminner
om ett surrande getingbo. Ljudet ökar med hastigheten men påverkas
inte av gaspådrag utan fortsätter om jag släpper gasen.
Ljudet kommer från trakterna av instrumentpanelen och frontrutan.

Göran:(
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Låter som ett oljud från motor/växellåda eller möjligtvis hjullager (fast det brukar inte låta så högt).
Om du frikopplar (om det går?) hörst fortfarande ljudet? I så fall kan vi ju utesluta primärsidan av växellådan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag hade ett liknande ljud på min Flair Iveco.

Det var kabel-skavskydd i motorrumet som kom i svängning av fartvinden.
I mitt fall var det temperaturberoende, försvann om det var mer än +5-6 ute.

Du kan prova med att flytta/ lägga tillrätta synliga grova kablar och leta efter lösa delar av skavskydd.
Även ej avklippta buntband kan orsaka dessa svängningar i fartvinden.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Jag har en Charisma 2007 med ett sådant ljud. I mitt fall är det kylfläkten som låter. Du kan enkelt kontrollera om det är så genom att koppla bort A/C-n ( och därigenom fläkten) genom att trycka in ECO-knappen vid normal motortemperatur. Dvs vid sådana lägen där fläkten inte är inkopplad pga av hög motortemperatur. På min bil kopplas fläkten in så snart A/C-n är igång oavsett motortemperatur.
Det surrande ljudet är beroende av motorvarvtalet och inte egentligen av hastigheten.
Lycka till med felsökningen.
Claes
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Låter som hjul lager kanske. Kör och sväng fram o tillbaks sidled om ljudet ändras. I så fall kan det vara hjullager. Eller ibland ligger en sten mellan skiva o skjöld och knaver.
Mats
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Har oftast inget med ovanstående kommentarer att göra. På Concorde, Morelo och Phoenix husbilar med Iveco chassie och bakaxel är det just den = bakaxeln som ställer till problem.
Vi har ett flertal vänner som ägt Concord Charisma och en av våra vänner har t.o.m. varit i rättslig process med Forsbergs i Hyssna om detta problem. Bytte till en ny bakaxel som skickades från Italien till Sverige - men problemet kvarstod och slutade med förlikning i rätten !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja bakakselen kan være kilde til lyd. Om lyden endrer karakter når en endrer belastningen på motoren uten å endre hastigheten så kan en være sikker på at det er denne en hører. Iveco spesifiserer bytte av oljen en gang i året for å redusere problemet. Årsaken til lyden er hvordan tennene på kronhjul og pinjong er skåret, som på en tung lastbil - dette gir stor kontaktflate mellom tennene og med det mer glidning i kontakten. I en tung lastbil er det så mye andre lyder fra drivverket at denne lyden drukner.

Men med rett olje og rett oljenivå vil de fleste ikke høre lyden. I gamle dager da nesten alle biler hadde bakhjulsdrift var det og et problem på mange bilmerker, den gangen gikk en ofte opp i viskositet på oljen for å dempe lyden. På personbiler hendte det og at lyden forsvant etter et par tusen km, da var det gjerne grader på tennene som måtte slites ned - fant gjerne endel spon i oljen ved bytte etter dette.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Eftersom IVECO-ljudet från bakaxeln är så väl känt och beskrivet nämnde jag inte det i mitt tidigare inlägg. I stort sett alla IVECO har det. På min bil låter det däremot även vid gassläpp, så inlägget från Michael S stämmer inte i mitt fall. Det är endast i 'flytet' dvs varken drag eller släpp som ljudet försvinner. IVECO rekommenderar en mycket seg och dyr olja som dämpar en hel del. Denna sega olja är väldigt bra för husbilar som många gånger står stilla under långa perioder. Har förmågan att inte 'rinna av' från de smorda ytorna. Verkstäder hittar annars ofta rost i bakväxlar efter t ex ett vinteruppehåll. Oljudkällan går enkelt att verifiera genom att en person lyssnar bak i bilen vid färd.
 
Toppen