• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Code lampar slocknar inte

F

F.d. 50403

Guest
En Fiat Ducato 1,9 td 1998:
Efter batterbyte lyser codelampan på instrument panelen och motor går onte starta.
Hur får man bort detta?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem med vår Knaus från 1998.
Läste någonstans att det sitter en avkodare runt tändningslåset och att den kan spåra ur efter att batteriet varit frånkopplat.
Läste också att man kan försöka med att koppla bort batteriet en stund. När man återansluter batteriet sker en kontroll av elektriska komponenter inklusive avkodaren och har man tur så kommer den i fas igen. Det fungerade på vår Knaus men jag kommer inte ihåg om det räckte med ett försök.

Jan-Olov
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
All elektronikk kan bli noe forvirret om det skjer pulsvis innkobling av strømforsyning. Så første forsøk er å koble fra ene kabelen fra batteriet i noen minutter og deretter kort og effektivt koble den til igjen. Er ikke dette nok så er den røde nøkkelen neste steg. Bruk denne og når du trkker den ut har du en kort tid på deg for å sette inn den svarte nøkkelen. Prosessen må benyttes for hver svart nøkkel om avkodningen er blitt resatt.
 
Toppen