• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Co-Pilot

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
En fundering kring rubricerade navigationsapp....

Har använt densamma på en pensionerad 7" Nexus-platta. Rent tekniskt har det funkat helt ok, men ..... den gör väldigt underliga vägval och skickar glatt iväg oss på rejäla omvägar .... eller in på jäkla kostigar.

Vi har en ganska stor husbil och anledningen att jag valde CP var att den hade möjlighet att använda anpassade fordonsprofiler. Ser dock ingen som helst logik i de vägval som görs.

Har jag missat nåt i inställningarna?

//Janne
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

Hej! Vi använder Copilot för husbil och tycker den gör ett bra jobb. Jag antar du har editerat din husbilsprofil och gjort "Väginställningar" som du vill ha dom. Jag har lagt upp flera profiler för husbilen så vi kan välja om vi vill undvika motorvägar och/eller betalvägar.
Kan du beskriva några vägval som blivit konstiga så kan jag testa dom på min installation?
/Nisse
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Co-Pilot

Har också samma erfarenhet men brukar kolla igenom vägvalet och lägga in "körigenom" punkter så brukar det hålla sig ganska bra.
Fördelen med copilot är ju att vi får uppdaterade poi filer inom hbk som är toppen.
/Kenneth
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

Har använt CO-pilot i flera år och tycker den fungerar hyggligt, men kollar alltid igenom routen innan jag börjar köra för att undvika en del missar. Men tycker alla GPS gör sina misstag oavsett märke.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

Hej! Vi använder Copilot för husbil och tycker den gör ett bra jobb. Jag antar du har editerat din husbilsprofil och gjort "Väginställningar" som du vill ha dom. Jag har lagt upp flera profiler för husbilen så vi kan välja om vi vill undvika motorvägar och/eller betalvägar.
Kan du beskriva några vägval som blivit konstiga så kan jag testa dom på min installation?
/Nisse

Jäpp, relevant profil upplagd. Exempel på konstig rutt: Borgholm - Falköping, navigatorn valde att skicka oss via Växjö och sen Jönköping (vilket definitivt inte är vare sig snabbaste eller kortaste vägen).

Vore intressant att höra om andra får samma vägförslag....

//Janne
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

Hej!
Dom här vägförslagen får jag. Vi har ju en stor 7-tonnare och har i profilen att vi bara kör 80-90 för att spara bränsle. Vi har inte heller så bråttom längre...
 

Bilagor

  • IMG_2408.PNG
    IMG_2408.PNG
    255,5 KB · Visningar: 5

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Co-Pilot

I CoPilot påverkas vägvalet i stor utsträckning av såväl vald fordonstyp som inställd hastighetsprofil för fordonstypen.

För den aktuella rutten får jag rekommenderad färdväg väg 31 via Lenhovda både för personbil och husbil . Alternativet via Åseda är också samma för personbil och husbil (kortare men långsammare). För personbil anges dessutom ett alternativ via Växjö - Jönköping. För husbil anges även alternativet via Växjö-Värnamo-Jönköping. Det skiljer mindre än 10 minuters körtid mellan alternativen. Observera att jag har samma hastighetsprofil för personbil och husbil.

Jag testade även med IGO som inte gav några alternativ via Växjö men förutom alternativen via Lenhovda eller Åseda även gav ett alternativ via Högsby.

En fördel med CoPilot är att det är lätt att skräddarsy rutten genom att lägga in Waypoints.

Min erfarenhet är att alla navigatorer i bland ger konstiga vägval. Man måste inse att navigatorn bara kan ta hänsyn till vissa kända fakta såsom typ av väg, avstånd, hastighetsbegränsning och kända trafikhändelser (om man har sådan rapportering). Vägens beskaffenhet, vägbredd och antalet kurvor tas inte med i beräkningen. Detta gör att när man känner till de lokala förhållandena så visar navigatorn ofta inte den bästa vägen.

Leif Torså
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

Tack alla för era inspel!

Jag är på det stora hela nöjd med appen ....får bara vänja mig vid att kolla förslagen lite noggrannare samt att jobba mer med way-points


//Janne
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Co-Pilot

Problemet är ju när man kommer utomlands och inte känner till vägarna kan bli lurad ganska ordentligt, och vem har tid och ork att sitta och kontollera vägen hela tiden det är ju meningen att gps ska fixa det.
Min lilla erfarenhet är att gps apparna inte blir bättre utan sämre.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

Det handlar inte bara om att välja bästa väg, det är betydligt fler funktioner som gör att jag använder en app för navigationen.
Reseplanering, koppling till egna POI-filer, t ex Bordatlas, CamperContact och förstås HBK's. Med många flera.
Och varken Sygic eller iGO väljer bättre vägar, definitivt inte Sygic.

CoPilot väljer "skapligt rätt väg", särskilt om man ställer in den på "kortaste väg".

  • Alternativ papperskarta: Självklart inte. Vem hinner med det i full fart? Stanna vid parkering då och då och kolla? Nej tack.
  • Alternativ GPS-enhet: Då sitter den där den sitter, och den navigerar inte bättre (tror jag eftersom jag aldrig skulle köpa en sådan).
    Och ett helsicke att hålla den aktuell plus varianterna att importera egna POI-filer. Jfr våra medlemmars problem med Garmin

Nej, det finns inga bättre alternativ. Eller ...?
Online Google Maps och dess navigeringsfunktioner? Har inte provat ännu.
Tar det provet nästa resa, nu med fri roaming.

Edit: Lurad? Visst har CoPilot varit fel ute några gånger, även iGO och Sygic.
Det beror sannolikt på kvaliteten på kartorna.
Men, i samtliga fall jag råkat ut för (med alla tre apparna) har de så småningom rättat till det och lett mej till målet.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Co-Pilot

3431C5D1-6D2F-4294-B4D8-BDDD69D3EEFE.png

549503EC-F0D6-4E05-BC3D-157194796F9D.png
Med iGO har man 7 rutter att välja mellan.
I själva verket är valen betydligt fler!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

Jag har aldrig förstått varför man skall ha så många rutter att välja på när man skall från a till b.
Snabbast eller kortast räcker bra.
När man använder gpsen vet man ju oftast ändå inte hur man skall eller kan åka så man kan ju liksom ändå inte göra så många egna andra bedömningar av de olika alternativen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Co-Pilot

Jag har aldrig förstått varför man skall ha så många rutter att välja på när man skall från a till b.
Snabbast eller kortast räcker bra.
När man använder gpsen vet man ju oftast ändå inte hur man skall eller kan åka så man kan ju liksom ändå inte göra så många egna andra bedömningar av de olika alternativen.

Vitsen är valmöjligheten att få se intressanta platser.
Kortaste och snabbaste vägen är ofta helt ointressant ur upplevelsesynpunkt!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

De olika möjliga resvägarna som presenteras mellan 2 punkter innehåller ju inte direkt några förslag på "upplevelser" eller annat längs vägen. Bara en körväg med beräknad sträcka och tid. Oftast vet man ju till vilka mål och delmål man skall till och det är ju dem man knappat in i GPSen för att åka mellan..

Fast det är klart, tänk om man under inställningar och förarprofil kunde klicka i ett antal personliga intresseområden som t.ex. matintresserad, fågelskådare, svampplockare osv.

Då kan man ju få förslag på vägar som går runt de sämsta vägkrogarna och istället visar ett recept på grillmat och en shoppinglista att använda vid matvaruaffären man även föreslås passera. En rutt kan även gå genom en skog där den extremt sällsynta tvåhövdade gnällskrikan har setts.

-Snabbaste vägen
-Kortaste vägen
-Gastronomiska vägen
-Ornitologiska vägen

Now we are talking..:D
 

Roffe Pilote

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
1697
Medlemskap
2024
Sv: Co-Pilot

En fråga ang Co-pilot.Den jag har drar mer ström än vad mitt usp ger jag har 2,1 amp
Kan det vara min samsung tab8,9 platta som jag navigerar med
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Co-Pilot

Et problem med usb ladning og 2,1A utgang er at disse ofte er signalisert for ipad og ikke for alle andre enheter. Det finnes en usb power standard som Samsung og de fleste andre benytter, men denne er ikke identisk med Apple sin løsning. Har selv en lader med 4 utganger, en utgang følger Apple og de andre 3 er usb power. Putter jeg kabelen fra en Microsoft Lumia i 2,1 kontakten så hyler den opp om at den lader tregt, bruker jeg en av de andre så er den fornøyd. Android telefoner i Apple kontakt og de lader så tregt at om en bruker telefonen aktivt bruker de mer strøm enn laderen gir.

Standard usb uten power eller Apple signalering skal ikke belastes mer enn 0,5A - selv om det er telefoner som prøver seg frem til usb kontakten dropper spenning.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Co-Pilot

En fråga ang Co-pilot.Den jag har drar mer ström än vad mitt usp ger jag har 2,1 amp
Kan det vara min samsung tab8,9 platta som jag navigerar med

Hade samma problem med min Samsung 10,1 innan jag hittade en laddare som startade laddningen på plattan, köp en original, "Belkin" eller en "Platinas" 2,1 laddare.
Denna har jag, fungerar perfekt. Köpt hos Dustin.
https://www.dustinhome.se/product/5010817715/car-charger-stromadapter-micro-usb
 
Senast ändrad:
Toppen