• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cigguttag olika dimensioner

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
I vår halvintegrerade Bürstner med Fiat Ducato längst fram finns två cigguttag på instrumentbrädan (som tyvärr är kopplade över tändningen). I sovavdelningen i aktern har jag, direkt ovanför förbrukningsbatterierna, monterat ett uttag från Biltema. Nästan alla ciggproppar som jag sätter i där fram glappar och vill inte alltid ge kontakt men passar bra därbak utom proppen från Biltema(!) som går att köra ner men är otroligt svår att få ur. Den till bilen medföljande Fix and Go-kompressorn går inte att ansluta där bak men passar perfekt där framme. Diametrarna för uttag och proppar ligger kring 20,4 mm för de smalare varianterna och kring drygt 21 för de grövre, tillräckligt stor skillnad för att det inte skall gå över huvud taget eller för att det skall glappa för mycket. De smalare inkluderar inköp i Tyskland. Någon som har någon lösning på problemet? Standardisering i all ära, allt är EU-märkt, men då borde det vara mindre toleranser
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Cigguttag olika dimensioner

I min gamla husbil från 98 sitter det Din Kontakter i bodelen. Dessa säkerställer bättre kontakt än vad ett vanligt cigguttag gör. Nackdelen är att nästan alla tillbehör har just ciggarettanslutning. Det får man fixa med en adapter.
 

Bilagor

  • Din kontakter.jpg
    Din kontakter.jpg
    20,9 KB · Visningar: 4

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Cigguttag olika dimensioner

USB C har støtte for andre spenninger enn 5V, men dette forutsetter at begge ender følger standarden. Det finnes laptops i dag med USB-C ladekontakt.

Den gamle tyske DIN kontakten er laget for 16A mens den dominerende opprinnelige US cigg kontakten er for maks 10A.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Nu protesterar jag, man ska inte stoppa in varken papper eller aluminiumbitar i ett eluttag, ska ni grilla gör det hellre på utsidan av bilen .Har sett bilbränder förr...

Och de bränderna brukar starta på det viset? Det är alltså en seriös fråga, inget raljerande. Har det hänt? Är det möjligt i ett 12v-uttag?
 
Senast ändrad:
Toppen