• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Check engine

Lars Roland

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
6828
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250/251
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130 hk multijet
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: 740 LXL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Motor
Hej,
vi har en Kabe 2012, 130 hk som gått 1300 mil, där varningslampan för motor tänds och det meddelas check engine i displayen.(Enl instr.boken "Fel i insprutningssystemet").
Nu har vi varit hos vår Fiatverkstad två gånger, första gången bytte de en sensor till partikelfiltret och lampan släcktes, men tändes vid nästa start hemma. Nästa gång hos Fiatverkstaden regenererades partikelfiltret och lampan slocknade igen, men tändes igen nästa dag. Efter tel.samtal med Fiatverkstaden, som då ska ta kontakt med specialister på Fiat och sedan höra av sig till oss. Det är där ärendet ligger nu och vi börjar bli oroliga för att vi inte ska kunna åka iväg på vår resa.
Vad tror ni om detta problemet ?
Tacksam för snabbt svar
Lars Roland
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Hej. En fundering bara. Fiatverkstaden läste väl ut felkoderna, vilka/vilken sade att det var nåt med partikelfiltret. Varvid man raderade felkoderna, samt bytte det man ansåg vara orsaken, till felet. Lampan förblev släckt tills nästa kallstart. "Lampan" slocknade inte pga åtgärderna, utan för att felkoderna raderades. (Anser jag.)
 

marber

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
9763
Medlemskap
2022
Vi har haft samma problem. Efter ca 200 mil lyste motorlampan. Blev ett besök hos en Fiatverkstad som rengjorde partikelfiltret. Detta skedde i Sverige. I Tyskland hände samma sak igen. Bilen hade då gått ca 400 mil. Diverese sensorer byttes. Körde ca 50 mil. Hade då kommit till Holland när lampan började lysa igen. Kom till en större Fiatverkstad som tog sig tid att leta upp felet. Det var EGR-ventilen som strulade och byttes. Därefter har allt fungerat.
 
F

F.d. 53335

Guest
Hej.har en 180 HK 2012 som har haft samma fel. I våras lyste lampan o jag var hos Fiat i Billesholm. De rengjorde givaren till partikelfiltret o sen funkade allt. Tills en morgon i Rostock då vi uppsökte en fiatverkstad igen. De bytade givaren o sen gick det ner mot Italien. Efter några dagar började det igen men eftersom verkstaden sagt att det var inte farligt att köra ändå så fortsatte vi. Åkte in till Bengt i Örkelljunga o de laddade ner en ny mjukvara o sen har det funkat. De fixade även gnisslet i bromsarna på garantin vilket första verkstaden sa att det inte gick.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Check engine lampan tändes på vår gamla 07:a på hemväg från Kroatien. Ringde verkstaden o fick svaret att går motorn som vanligt kan du köra hem o ta felsökningen här. Då bilen gick som vanligt fortsatte vi. Efter 50-talet mil med lampan tänd tappade motorn all kraft o gick in i "limp mode". 70 km/h på raksträckor o 35-40 i backarna :(. Bara till att ta in på camping o leta upp en Fiatverkstad.
Visade sig vara en laddtrycksgivare som gett upp. Tror det kostade ca 250€ innan vi var på rull igen.
 
F

F.d. 53143

Guest
Samma fel på min nya bil från 2012 jag har nya 3 litersmotorn euro 5
Förra veckan vid 600 körda mil tändes check engine lampan men slocknade igen efter 2 starter och har inte tänds än så länge.

Vi kommer köra en diagnos på motorn uppe i Borlänge inom kort.
Jag lägger ut svaret här när vi vet vad felet är.

Lars-Erik
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Det är tydligen mycket problem med partikelfilter. Min efarenhet på området är ifrån Subarus nya dieselboxer. Där har det vart stora bekymmer med felkoder vid kallstart vid minusgrader.
lampan tänds och sätter felkod, oftast pga diff.trycket mellan givarna för o efter filtret.
Det är dom som känner av hur igensatt filtret är. Subaru har INTE någon lösning på felet ännu

Det kan vara bra att påminna om att dessa fel täcks av tillverkarnas utökade garantier/reklamtionsrätt på avgasrenings relaterade fel.

5 år eller 8000mil. Kan väl tillägga att jag INTE saknar detta filter på min bil.
Synd för miljön men men...
 
F

F.d. 53012

Guest
EPersson skrev:
Det är tydligen mycket problem med partikelfilter. Min efarenhet på området är ifrån Subarus nya dieselboxer. Där har det vart stora bekymmer med felkoder vid kallstart vid minusgrader.
lampan tänds och sätter felkod, oftast pga diff.trycket mellan givarna för o efter filtret.
Det är dom som känner av hur igensatt filtret är. Subaru har INTE någon lösning på felet ännu

Det kan vara bra att påminna om att dessa fel täcks av tillverkarnas utökade garantier/reklamtionsrätt på avgasrenings relaterade fel.

5 år eller 8000mil. Kan väl tillägga att jag INTE saknar detta filter på min bil.
Synd för miljön men men...
Har även jag haft mycket engine tjafs och ser att det är fortsätter på 12:eek:r tråkigt det är någqot som vi får leva med i miljöbilar som inte klarar dom nya normerna och människor som inte kan systemen som det görs backup hela tiden på utan att det går ut meddelande till alla berörda parter. Kan nämna att min gode vän testade Audis nya hybrid i Norrland för två veckors sedan och det fick avbrytas pga av ej färdigtutvecklat system, hem och gör om. Bäst att köra med gammalbil tills dom har lärt sig den nya tekniken tar säkert en 5-10 år till och då är det ändå förbjudet med privatbilism.....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag har en -12 148 hk lampan började lysa och bilen gick ner i limpmode.
Detta var i Tyskland i sommras.Vi körde in till en Fiat /Iveco verkstad i Petersburg.Dom fixade det direkt verkaren sa ,jag vet vad felet är och du är inte de förste .Ett relä är felmontera från fabriken och du behöver en ny mjukvara .Sen gick bilen bättre än innan ,det kändes så iaf.
 
F

F.d. 7334

Guest
GoJul på er alla vänner!

Var ute och startade min plåtis igår för att kunna skotta gårdsplanen.
"Check Engine" larmar och när jag kollar felkod står det P1581 "Electronic Throttle Monitor Malfunction".
Den går dessutom dåligt och hela motorn rister, förmodligen går den med något slags nödinställningar.
Eftersom den är avställd väntar jag tills det blir plusgrader och försöker igen.
Jag har en motorcykel som man måste nollställa en TPS Trottle Position Sensor på ibland, den beter sig på ungefär samma sätt när detta är av nöden, kanske det är samma sak med bobilen?
Fiat 130 JTD 2012
Min fina vovve fungerar dock bra fast han har ett chip under nackskinnet :)

Björn
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Hej det verkar vara på nya bilar problemet med partickelfilter jag har en 2009! den första modellen med partickelfilter, har alldrig haft problem, undran har nyare motorer blivit sämmre efter som problemet bara uppstår på nyare motorer.
 
F

F.d. 53143

Guest
Nu är felet åtgärdat på Kroons i Borlänge
Dom uppdaterade hårdvaran i bilen enligt direktiv från Fiat Sverige.
Nu är lampan släckt (än så länge)

Vi åker till Spanien nästa vecka så då vill vi definitivt att allt fungerar.

grimloke skrev:
Samma fel på min nya bil från 2012 jag har nya 3 litersmotorn euro 5
Förra veckan vid 600 körda mil tändes check engine lampan men slocknade igen efter 2 starter och har inte tänds än så länge.

Vi kommer köra en diagnos på motorn uppe i Borlänge inom kort.
Jag lägger ut svaret här när vi vet vad felet är.

Lars-Erik
 
F

F.d. 7334

Guest
Jag skickade en mejlfråga till lokala Fiatverkstaden om mitt "Check Engine" problem.

Svar:

Hej
Man kan tyvärr inte göra ngt själv.
Man måste gå in med dator för att se vad som är fel.
Du bör inte köra med bilen.
Nånstan på förarsida eller p-sida skall du ha ett nummer till fiat assistance. Ring detta för då skall man ha gratisbärgning.
Vet inte hur många år den gäller men det vet dom när du ringer.
Nummret är 800 34281111* eller även +39 0244412160
Dom pratar svenska

Vänliga hälsningar
Dahlgrens Auto AB



Det låter ju sjangtilt, Fiat assistance och Gratis bärgning!
Är det någon som har erfarenhet av denna tjänst?

Björn
 
F

F.d. 53162

Guest
Hej.
Jag hade samma problem i höstas. Lampan lyste och Fiatverkstan gick in och kollade men hittade inget direkt fe. Dom släckte lampan, men två dar senare tändes den igen. Verkstan plockade då ner luftfiltret och där satt 3 döda möss som hade täppt del en del av luften varvid lampan tändes. 2000.- fattigare men med en fungerande bil kunde vi fortsätta och sen har det fungerat. Kanske är det nåt sånt på din också.
 

Sirre

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11766
Medlemskap
2024
Jag fick samma markering på en splitter ny bil med 180 hkr motorn. Det visade sig vara kombinationen av Webastovärmare och bilens dataprogram som ställde till det. Felindikeringen kom efter att jag använt Webastovärmaren - det blir olika temperatur på ett par sensorer vid partikelfiltret. Verkstaden laddade in en uppdaterad mjukvara och sedan var det löst. Det finns ett servicemeddelande från Fiat om just detta fel.
 
F

F.d. 7334

Guest
Tack för tips!
Möss i förgasarn:p
Möss kan mycket väl vara orsaken, den står avställd på landet och här finns många små odjur. Om inte annat så kan de ha gnagt på kablarna.
Grannen krafsade nyligen ut många nävar ekollon ur kupefläkten på sin Saab, lille Kurres hela vinterförråd. Ska kolla närmare på det när jag lyckas få upp motorhuven som frusit fast.

En misstanke jag har om orsaken är att det kan ha läckt in vatten någonstans.
Felet har uppkommit när bilen stått uppställd utomhus och mycket smältvatten rinner ner längs framrutan. Jag såg i en tråd här på klubben att det finns ett känt faktum att det kan läcka in vatten via framrutan ner i motorrummet på dessa modeller.

Webasto har jag ingen, tror min värmare heter Truma.

Känns lite skämmigt med bärgare, någon man känner kan ju se det. Väntar nog hellre tills det blir varmare, med en värmefläkt och en hårtork går det kanske att få torrt i motorrummet och göra ett nytt försök.

Det här felet har nog hursom inget med partikelfiltret att göra.

Allt gott!
 
F

F.d. 7334

Guest
Nu har jag varit och ställt frågor i "kamremstråden".
Det verkar som mitt problem varken är partikelfiltret eller kamremmen, utan kanske snarare fukt i trottel/spjällhuset.

Så jag får väl starta en egen trottel/spjällhustråd :D

Jag ska värma upp motorn med en värmefläkt så kanske det löser sig.


Allt gott!
Björn
 
F

F.d. 4379

Guest
Ja du har redan gett svaret som jag också har.
Har man en "robot" låda så finns de ett nytt program till den också som jag fick förra veckan.


Sirre skrev:
Jag fick samma markering på en splitter ny bil med 180 hkr motorn. Det visade sig vara kombinationen av Webastovärmare och bilens dataprogram som ställde till det. Felindikeringen kom efter att jag använt Webastovärmaren - det blir olika temperatur på ett par sensorer vid partikelfiltret. Verkstaden laddade in en uppdaterad mjukvara och sedan var det löst. Det finns ett servicemeddelande från Fiat om just detta fel.
 
Toppen