• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CHAUSSON 630

Göran & Marie

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7185
Medlemskap
2024
SYNPUNKTER PÅ CHAUSSON 630
Lastutrymme ?
Förvaring i bodel ?
Värme effekt och spridning ?
Ford kontra Fiat ?
Sängfuktion ?
Styrkor ?
Svagheter ?
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Fiat/Ford. Själv är jag “allergisk” mot Fiat efter att ha köpt en ny Kabe 2009. Inom ett år och ca 1200 mil pajade drivlinan p g a felaktig utväxling. Detta skedde när Fiat av någon anledning inte hade någon fast representation i Sverige. Det är möjligt att problematiken med utväxling och andra kända problem som Fiat hade är åtgärdade numera, men jag måste säga, att mitt förtroende för Fiat fick sig en rejäl knäck. Sålde bilen direkt efter reparation och valde ett annat märke.

I övrigt då - ja sedan ett år tillbaka, har jag samma funderingar, som ni har.
Efter att ha fått priset “Best in Show” på Elmia, så har det varit mycket tyst kring denna bil. Alltför tyst enligt min mening. Som begagnad har jag sett modellen vara till salu på Blocket ett antal gånger sedan dess. Alla med låga miltal, så man undrar ju varför.

Föll pladask för bilens lay.out med sängarna i taket och rymligt “vardagsrum”.
Förvaring bodel och lastutrymme är väl bara att anpassa sig till- menar att det är ju individuellt.
Men fungerar sänghissarna alltid? Kan man veva ned dem vid ev problem med strömsvikt?
Och största frågetecknet: Räcker dieselvärmen till vintertid utan att behöva skärma av/isolera mot förarplats? Visst man kan köpa till ett vintertäcke, men.…..

Har letat efter svenska erfarenheter på nätet men tyvärr ej funnit något. Skickade för ett år sedan ett mail till en facktidning om husbilar och bad om åsikter eller test, men har tyvärr ej fått någon respons. Vederbörande ingick i testpanelen för “Best in Show”.
 
Toppen