• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Centrala Barcelona och Madrid förbjuder äldre bilar.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Barcelona och Madrid stoppar bensinbilar äldre än 2000 och dieselbilar äldre än 2005, efter den 01 april 2020 att komma in i deras centrala delar under vardagar mellan kl 07.00 - 20.00.

Barcelona förbjuder de mest förorenande fordonen 2020

Har läst i Spansk press att flera större städer i landet planerar att följa initiativet.

TommyD
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Har det inte varit så ett tag där bara spanskregistrerade bilar kunnat köpa vinjett. Turister får parkera utanför stan så igentligen gäller väl förändringen bara den inhemska fordonsparken. Men nu är din spanska bättre än min :) :) Så rätta mig gärna då jag har den tyska versionen

Spanische Umweltzonen - Jetzt informieren!
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har det inte varit så ett tag där bara spanskregistrerade bilar kunnat köpa vinjett. Turister får parkera utanför stan så igentligen gäller väl förändringen bara den in inhemska fordonsparken. Men nu är din spanska bättre än min :) :) Så rätta mig gärna då jag har den tyska versionen

Spanische Umweltzonen - Jetzt informieren!

Har kollat DGT’s hemsida och googlat pressen, men inte sett i klartext någonstans att det bara gällde spanska bilar, men så hittade jag den här sidan;
Estos son los coches que no podrán entrar a Barcelona

Här står det att kontrollen sker genom att man läser registreringsskylten, inte miljömärket, dvs. åtminstone den automatiska kontrollen gäller bara spanska bilar.

Troligen är det precis som du säger, det gäller bara spanskregistrerade bilar.

Spanar vidare för att försäkra mig om att det är så.

TommyD
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det men det finns ingen möjlighet o köpte en miljövinjett för ett utlandsregistrerat fordon De måste parkeras utanför zoonen men så har det varit sedan 2017.
Men står strax norr om Barcelona nu o skall se om jag kan kolla upp det. :)
 
Toppen