• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CEE kontakt av hög kvalité

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag noterade precis att en av mina cee-kontakter på sladden jag har till husbilen var fylld av vatten. :(
Den har pajat sönder invändigt och det som hänt är att dragavlastningen/tätningen mellan hus och sladd trycks mot ett koniskt säte och det sätet har spruckit och ramlat bort invändigt. Och då är den inte tät längre och dragavlastningen fungerar inte alls som tänkt.

Nu till den stora frågan, var kan man köpa CEE-kontakter av bättre kvalité än denna typ som är köpt på ett lågprisvaruhus? Har vi några elektriker i klubben som kan tipsa om det finns något fabrikat som är "CEE-donens Rolls royce"?

Exakt vad som hänt med min kontakt vet jag inte, det känns inte som den har superkvalité, men det kan ju vara så att plastmuttern blivit för hårt åtdragen, eller att den blivit drabbar av yttre våld av nåt slag av mig, hur som helst så vill jag inte ha den här sorten längre!

kontakt2.jpg
kontakt.jpg

Längden och kvadratiska areor kan med fördel diskutera i andra trådar, eller kanske inte alls.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Allt ser ju bra ut förutom några plastbitar som spruckit/lossnat. I övrigt finns det ju inget att klaga på. Ingen fukt eller nån form av dålig kontakt. Byt ut den bara om du inte känner dig bekväm med den. Ahlsell, Elfa mf säljer dyra märkesdon om du vill känna dig extra säker..
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
De stickproppar som säljs är ce märkta o har i princip samma kvalitet. Det är gummitätningen ( strypnippeln) som ska täta så inget vatten tränger in. Men det tränger ju inte in om den sitter så att kabeln är nedåt. Då har ju honan en kant som går utanpå hanen o vattnet rinner utanför. Är elektriker med behörighet. Kenneth
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Finns ingen fördel med det skyddsröret. Dom blir fulla av vatten och då löser jordfelsbrytaren. Att elen är viktig på ett fältsjukhus behöver jag inte förklara och där har man inget behov av korvar.

Försvaret.JPG.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
@Dethleffskvalite, jag slog till på den sort du länkade till för min långa kabel och skrotade runt lite i mina glömda gömmor och hittade ett nytt och oanvänt skarvuttag som fick duga till adapterkabeln, det var tillverkad i Tyskland och hade CE-märkning, bägge skarvuttagen har nu även tumgrepp för skyddslocket, så det blev inte bara en reparation utan även en liten uppgradering.

IMG_20190805_210032 (1).jpg

IMG_20190805_213417.jpg
Mina gamla kontakter upplevde jag som "smäck" och nu känns det bättre.

mvh jocke
 
Toppen