• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago Tourer kondens

F

F.d. 56600

Guest
Jag har ett problem med kondens på framrutan på min Carthago Tourer I 148. (2012) Det kondensvatten som bildas på framrutan rinner ned innanför framrutan i en kanal. Kanalen som kanske är 20x20mm går längs med underkanten på hela frontrutan och har en sorts svart skumplast som täcker botten. Kanalen täcks av instrumentpanelens översida utom några centimeter på varje sida. Jag utgår från att detta system är tänkt att fånga upp små mängder fukt och låta det dunsta av sig själv. Nu har det, efter vintercamping med full bil, blivit så mycket kondensvatten i kanalen att det skvalpar omkring när man kör. Jag undrar om någon vet hur man kommer åt att tömma utrymmet på vatten?
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Jag har ett problem med kondens på framrutan på min Carthago Tourer I 148. (2012) Det kondensvatten som bildas på framrutan rinner ned innanför framrutan i en kanal. Kanalen som kanske är 20x20mm går längs med underkanten på hela frontrutan och har en sorts svart skumplast som täcker botten. Kanalen täcks av instrumentpanelens översida utom några centimeter på varje sida. Jag utgår från att detta system är tänkt att fånga upp små mängder fukt och låta det dunsta av sig själv. Nu har det, efter vintercamping med full bil, blivit så mycket kondensvatten i kanalen att det skvalpar omkring när man kör. Jag undrar om någon vet hur man kommer åt att tömma utrymmet på vatten?
Hej!
Jag tror att du får "svampa" upp vattnet med en typ tvättsvamp.
Hälsningar Mats
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag har samma problem, har försökt med det mesta. Men den optimala lösningen som jag har hittat och som fångar upp det mesta av vattnet är en typ Kärcher fönstertvätt , finns andra märken också.
 

Bilagor

  • 1168576S.jpg
    1168576S.jpg
    46,2 KB · Visningar: 0

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Finns små tystgående USB fläktar på Kjell o company som man kan ställa på instrumentbrädan
Som blåser värmen i bilen mot rutan och då brukar man slippa kondens.
Hej/Conny
 
Toppen