• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Caravan Clubs försäkring Superhusbil

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Fungerar CC's försäkring "Superhusbil" bra med avseende på ställa av - ställa på automatik via Transportstyrelsen?
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Den frågan ställde jag till dom i går, och fick till svar att det inte var några problem. Ser dock inget om detta i villkoren men kommer nog att teckna en försäkring hos dom. Fick i går ett pris från Folksam på 10125:- efter alla rabatter, och CC vill ha 6475:- för i princip samma försäkring.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Avser att göra samma byte. Folksam höjde min premie med 30% från 2017 till 2018. Jag har läst att CC har höga premier på avställningsförsäkring, skall kolla.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Jag hade Caravanförsäkringen med Superhusbil i ett år på min plåtis men tyckte att avställningsförsäkringen blev väldigt dyr. Jag betalade 173 kr/mån mot min nuvarande 44 kr/mån. I mailkorrespondens med CC motiverar de skillnaden så här:
"Beträffande den högre premien för avställningsförsäkringen beror den på att vi har de absolut bästa villkoren för en avställd Husbil där försäkringen även gäller utomlands vilket (så vitt jag vet) inget annat bolag erbjuder, dessutom ingår skydd för personlig lösegendom i husbilen upp till 50 000 kr varav upp till 20 000 kr för Stöldbegärlig egendom samt Maskin och Elektronikskada i boendedelen.
Vi vet att premien är dyrare än konkurrenter men detta var en del av önskemålen från Caravan Club när vi tog fram försäkringslösningen att villkoren skulle vara bättre än marknaden i övrigt."

Jag hade husbilen avställd under hela vintern och dessutom under några perioder under sommarhalvåret. Det var väldigt svårt att följa kostnaden på de ändringsfakturor som kom och när jag avslutat försäkringen bad jag om en sammanställning från CC. Det visade sig då att för en av avställningsperioderna hade de inte fått rätt uppgift från Transportstyrelsen så där hade de fakturerat mig som om bilen var påställd. Förmodar att detta kunde hända även för andra bolag, men visar att det är viktigt att själv försöka ha koll.

Superhusbil är en väldigt omfattande försäkring och som vanligt med försäkringar måste man själv bedöma de olika villkoren, sannolikheten för en viss skada och konsekvensen av den etc och om det motiverar ev merkostnad.

/CG
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Jag hade Caravanförsäkringen med Superhusbil i ett år på min plåtis men tyckte att avställningsförsäkringen blev väldigt dyr. Jag betalade 173 kr/mån mot min nuvarande 44 kr/mån. I mailkorrespondens med CC motiverar de skillnaden så här:
"Beträffande den högre premien för avställningsförsäkringen beror den på att vi har de absolut bästa villkoren för en avställd Husbil där försäkringen även gäller utomlands vilket (så vitt jag vet) inget annat bolag erbjuder, dessutom ingår skydd för personlig lösegendom i husbilen upp till 50 000 kr varav upp till 20 000 kr för Stöldbegärlig egendom samt Maskin och Elektronikskada i boendedelen.
Vi vet att premien är dyrare än konkurrenter men detta var en del av önskemålen från Caravan Club när vi tog fram försäkringslösningen att villkoren skulle vara bättre än marknaden i övrigt."

Jag hade husbilen avställd under hela vintern och dessutom under några perioder under sommarhalvåret. Det var väldigt svårt att följa kostnaden på de ändringsfakturor som kom och när jag avslutat försäkringen bad jag om en sammanställning från CC. Det visade sig då att för en av avställningsperioderna hade de inte fått rätt uppgift från Transportstyrelsen så där hade de fakturerat mig som om bilen var påställd. Förmodar att detta kunde hända även för andra bolag, men visar att det är viktigt att själv försöka ha koll.

Superhusbil är en väldigt omfattande försäkring och som vanligt med försäkringar måste man själv bedöma de olika villkoren, sannolikheten för en viss skada och konsekvensen av den etc och om det motive
Niesmann Bischoff Avställd Folksam 94:- Caravan 136:- per mån .
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det funkar utmärkt att ställa av och på via appen. Dagen efter kommer ett mail med det nya försäkringsbrevet. Jag betalar 4.952kr när den är påställd och 2.699kr när den är avställd. Säkert mindre avdrag en del andra försäkringsbolag men i gengäld tillåter de att man ställer av även utomlands och det är ok att bo i bilen under avställningen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi har bytt till Länsförsäkringar och vår plåtis står avställd här i Spanien, vilket är godkänt av Länsförsäkringar. Pris 45 kr/månaden.

Vår pb1 en Mercedes som står avställd i Sverige kostar däremot 69 kr/månaden.

Av-/påställning sköts via appen "Mina fordon", enkelt och säkert,

TommyD
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Hej Tommy! Hur gör du med reseförsäkringen utomlands för Länsförsäkringar har endast 45 dagar ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej Tommy! Hur gör du med reseförsäkringen utomlands för Länsförsäkringar har endast 45 dagar ?

Vi har bara de 45 dagarna som hemförsäkringen ger, sedan litar vi på den spanska Seguro Social.

Skillnaden är att vi inte kan besöka privata sjukvårdsinrättningar, utan är hänvisade till statens vårdcentraler och sjukhus.

Efter att ha bott och arbetat här i Spanien i över 25 år så litar vi mera på statens inrättningar än de privata. Därför använder vi det blå kortet om vi behöver besöka en vårdinrättning även om det är innanför de 45 dagarna.

Samma sak med Folksam som vi tidigare hade, eftersom vi ställer av husbilen under vintern så kunde vi i alla fall inte nyttja den extra tid som HBK-medlemskapet ger.

Nu skall vi bila upp till Sverige och eftersom vi byter från Folksam till Länsförsäkringar även vad gäller hemförsäkring på förfallodagen den 9 april, så har vi Länsförsäkringars reseskydd på vägen upp.

Vi känner oss trygga med det.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men om ifall ni önskar sjuktransport till Sverige?
Hur gör ni då?

Ja, i sådant fall är det vår kostnad, men vi har svårt att se att det blir absolut nödvändigt. Vi har fullt förtroende för den spanska statliga sjukvården.

Under alla mina år utomlands inom bl.a. turismen, så har jag bara varit med om ett par sjuktransporter till Skandinavien. Ingen av dem har egentligen varit nödvändig, det har mera handlat om trygghetsfrågor för den sjuke.

Det var annorlunda tidigare! Men det här är en av fördelarna med EU, vi känner oss trygga med det blå magiska kortet.

Har egna erfarenheter från andra hållet också. 2010 var vi i Sverige på semester och man upptäckte här att jag hade cancer. Fick en helt fantastisk behandling, trots att jag var ”spansk” i Landstingets ögon. Landstinget i Gävleborg skickade fakturan till ett clearingkontor i Visby, som skickade räkningen vidare till Spanska Seguro Social som betalade.

T.o.m de årliga återbesöken på Gävle lasarett fungerade med det blå kortet, när jag fortsatt arbetade och var skriven i Spanien. Nu är jag friskförklarad sedan flera år. Tacksam för den svenska sjukvården som jag fick ta del av och som är orsaken till att vi skrev oss i Sverige i samband med min pension.

Däremot när vi reser utanför EU överförsäkrar vi oss troligen. För några år sedan gick min hälsena av under en kryssning i Västindien. Då hade vi både hemförsäkring med reseskydd och en speciell reseförsäkring tagen hos Europeiska, det kändes tryggt och skulle det visa sig väldigt bra.

Försäkringsbolaget ville att vi skulle avbryta resan och flyga tillbaka till Sverige, vilket vi gjorde när båten kom tillbaka till USA. Det var självklart en billigare lösning för försäkringsbolaget, än att ta vårdkostnaderna i USA.

Vi fick alla kostnader betalda, plus pengarna tillbaka för resan förutsatt att vi reste igen inom 18 månader, tror jag att det var.

Vi reste på en ny kryssning året efter och skickade räkningen till Europeiska som betalade på dagen.

Men som sagt, vi lever i ett nytt Europa och vi har börjat tänka i nya banor vad gäller försäkringsskydd.

Sagt av en son till en försäkringstjänsteman som alltid fått veta hur viktigt det är med försäkring och som tidigare alltid varit överförsäkrad.

TommyD
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag håller fast vid min även om den inte är optimal när det gäller resor. Men för att få bättre reseskydd än de 45 dagar jag har idag så krävs oftast att alla mina andra försäkringar skall följa med. Bilar, Husbil , Husvagn, barn, hem o villa. Så en enskild försäkring kan visst vara billigare men för mig gäller vad jag betalar för alla.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Hej Tommy! Hur gör du med reseförsäkringen utomlands för Länsförsäkringar har endast 45 dagar ?

Jorma,
Vi är försäkrade i Trygg Hansa, som endast innefattar 45 dagars reseförsäkring, och tecknar i tillägg en försäkring hos Gouda-rf.se
Kostnaden för denna försäkring, som träder i kraft efter 46 dagars bortavaro från Sverige, kostar oss knappt 10.000 kronor för 2 personer ej fyllda 70 år under ett halvår (tillägg om man är äldre än 70).
Detta är en ”helförsäkring” utan någon som helst självrisk som även innefattar ambulans transport hem till Sverige om det värsta skulle inträffa.
SOS i Köpenhamn tillsammans med Gouda och efter samråd med läkare i t.ex. Spanien bestämmer om man ska transporteras med ambulansflyg eller ej. Tilläggas skall är att en transport med ”eget” ambulansplan kostar cirka 300.000 kronor från Alicante till Stockholm.
Om man inte har någon separat försäkring, genom t.ex. Gouda-rf.se eller genom t.ex. Folksam i samarbete med Husbilsklubben, får man själv stå för den kostnaden.
Själv har jag (Bosse) problem med atopiskt eksem från och till (som kliar nåt alldeles f-bannat) och varje besök kostar 160-170 Euro hos ”vår” norske husläkare i Albir. I tillägg hade jag under förra vintern problem med luftrören från och till och även dessa besök hos vår läkare kostade 160-170 Euro per besök.
Samtliga dessa kostnader betalade Gouda ut efter det att vi skickat in kvitton från läkaren och från apoteket.
Vi tycker att det är värt att betala denna försäkringskostnad då även alla eventuella kostnader hos läkare och apotek återbetalas utan självrisk och att som bonus få tala med en norsk läkare tilltalar oss !
Hade vi, som Tommy, talat perfekt spanska så hade även vi valt Tommys ”blåa kort” !
Men efter att ha hjälpt några svenskar, som inte talar engelska, att besöka både en vårdcentral och ett stort allmänt sjukhus här i Benidorm så förundras jag över att både sjuksköterskor och läkare inte talar ett enda ord engelska...
Även den parametern får oss att avstå de spanska sjukhusen och det till trots för att vår gode vän Tommy i Altea anser att vården är minst lika bra som i Sverige och t.o.m. bättre, vilket vi båda tror på.
Men talar man inte spanska så är valet lätt för vår del !
Mvh
Bosse och Gerd
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jorma,
Vi är försäkrade i Trygg Hansa, som endast innefattar 45 dagars reseförsäkring, och tecknar i tillägg en försäkring hos Gouda-rf.se
Kostnaden för denna försäkring, som träder i kraft efter 46 dagars bortavaro från Sverige, kostar oss knappt 10.000 kronor för 2 personer ej fyllda 70 år under ett halvår (tillägg om man är äldre än 70).
Detta är en ”helförsäkring” utan någon som helst självrisk som även innefattar ambulans transport hem till Sverige om det värsta skulle inträffa.
SOS i Köpenhamn tillsammans med Gouda och efter samråd med läkare i t.ex. Spanien bestämmer om man ska transporteras med ambulansflyg eller ej. Tilläggas skall är att en transport med ”eget” ambulansplan kostar cirka 300.000 kronor från Alicante till Stockholm.
Om man inte har någon separat försäkring, genom t.ex. Gouda-rf.se eller genom t.ex. Folksam i samarbete med Husbilsklubben, får man själv stå för den kostnaden.
Själv har jag (Bosse) problem med atopiskt eksem från och till (som kliar nåt alldeles f-bannat) och varje besök kostar 160-170 Euro hos ”vår” norske husläkare i Albir. I tillägg hade jag under förra vintern problem med luftrören från och till och även dessa besök hos vår läkare kostade 160-170 Euro per besök.
Samtliga dessa kostnader betalade Gouda ut efter det att vi skickat in kvitton från läkaren och från apoteket.
Vi tycker att det är värt att betala denna försäkringskostnad då även alla eventuella kostnader hos läkare och apotek återbetalas utan självrisk och att som bonus få tala med en norsk läkare tilltalar oss !
Hade vi, som Tommy, talat perfekt spanska så hade även vi valt Tommys ”blåa kort” !
Men efter att ha hjälpt några svenskar, som inte talar engelska, att besöka både en vårdcentral och ett stort allmänt sjukhus här i Benidorm så förundras jag över att både sjuksköterskor och läkare inte talar ett enda ord engelska...
Även den parametern får oss att avstå de spanska sjukhusen och det till trots för att vår gode vän Tommy i Altea anser att vården är minst lika bra som i Sverige och t.o.m. bättre, vilket vi båda tror på.
Men talar man inte spanska så är valet lätt för vår del !
Mvh
Bosse och Gerd

Tack Bosse och Gerd för det här inlägget.

Funderade själv att skriva ett tillägg till mitt tidigare inlägg, men det behövs inte längre.

Min tanke var att skriva att vår modell rekommenderar jag inte för alla, den passar oss som bott över 25 år i Spanien, men inte alla.

Mitt inlägg skall ses som svar på en fråga direkt riktad till oss, ingenting annat.

Tack Bosse och Gerd.

TommyD
 
Toppen