• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

F

F.d. 418

Guest
Campingplatser på Lantmäteriets kartor

För en tid sedan fångade jag upp på någon tråd här att det enbart är SCR-anslutna campingplatser som är utmärkta på Lantmäteriets vägkartor. Sedan fick jag samma information när jag läste ledaren i F-camping. Detta tycker jag är lite märkligt. Nästan hälften av landets campingplatser finns inte med på de kartor som en statlig myndighet har ansvaret för. Kan skälet vara en framgångsrik lobbyverksamhet från SCR:s sida? Jag tror det. Ytterligare bryderi uppstod när jag läste teckenförklaringen i den karta jag har: Auktoriserad campingplats. Såvitt jag förstår utgörs denna "auktorisation" av medlemskap i SCR. För mig som användare är det viktigt att få välja själv och då vill jag ha tillgång till det totala urvalet; inte en silad version. Jag har inlett en dialog med Lantmäteriet om detta. Det ska bli intressant att se vart det eventuellt kan leda. Hälsn/AndersW
PS Det heter visst bara Lantmäteriet numera. Sorry!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Underbart AndersW...
Jag har irriterat mig på detta länge.

Auktoriserad - pyttsan.
Jag har inte upplevt SCR-campingar som bättre än F-campingar.

Man uppger felaktiga priser, har inte de öppettider som uppges, oftast högre priser än F-campingar, etc.

Som gäst borde man kunna förvänta sig en enhetlighet i utcheckningstider, betalkort, servicegrad, mm. Men icke sa Nicke.
Det enda enhetliga jag kan finna är att SCR-flaggorna är identiska. Och de larviga klistermärkena förstås.

/DS
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

I detta sammanhang kan det kanske vara intressant att läsa det svar jag fick av NUTEK med anledning av SCR's snedvridna sätt att använda statistik.

Jag skickade min mail både till NUTEK och till SCR. NUTEK svarade nästan direkt, SCR har naturligtvis inte svarat.

Hälsningar

Skipper

Hej Leif och tack för mail.

Du har naturligtvis alldeles rätt i det du säger, det uppstår naturligtvis ett legitimitetsproblem för SCR att företräde de som valt att inte vilja vara företrädda.

Nu har SCR under årens lopp hanterat detta på ett klokt sätt och ingen som inte vill (av de icke anslutna camingplatserna) har behövt lämna statistik till SCR. För saknade uppgifter använder man då istället helt normala statistiska metoder för uppräkning till nationella totaler. Däremot är påståendet på SCR's webbplats helt korrekt, SCR har detta uppdrag från Nutek.

Men, av dessa och också delvis av andra orsaker, är nu SCR tillsammans med Statistiska Centralbyrån (SCB) och Nutek i full färd med att överföra ansvaret för produktion av campingstatistiken från SCR till SCB och vi räknar att vara igång med detta under början av 2008. Vi får på SCB en statistiskt mycket kompetent miljö för hantering av campingstatistiken, vi slipper det legitimitetsproblem du tar upp och vi får en integrerad produktionsmiljö där campingstatistik produceras tillsammans med annan turistisk boendestatistik som hotell, vandrarhem, stugbyar och kommersiellt förmedlade stugor.

Arbetet gör i största samförstånd mellan parterna och det är vår gemensamma ambition att åstadkomma en lösning som på ett ännu bättre sätt än tidigare svarar upp mot alla de krav och önskemål som olika intressenter kan ställa.

mvh

Dennis Bederoff


Turistnäringsfrågor Head of tourism industry affairs

NUTEK
The Swedish Agency for Economic and Regional Growth
SE-117 86 Stockholm, Sweden
Phone: +46 (0)8 681 91 00/91 42
Cell phone: +46 (0)70 567 41 90
Fax: +46 (0)8 681 94 45
E-mail: dennis.bederoff@nutek.se

The Swedish Tourist Authority is from January 2006 a part of The Swedish Agency for Economic and Regional Growth (NUTEK), Swedens national public agency for economic policy issues.



>>> "Leif Olsson" <leif.post@telia.com> 2007-04-19 23:57:39 >>>
Hej,



SCR påstår på sin hemsida att Nutek har uppdragit åt SCR att föra statistik för hela den svenska campingbranschen.


Antalet campingplatser som är anslutna till SCR och dom som är fristående är nästan jämnt fördelat och jag frågar mig därför hur SCR kan få en rättvisande statistik över hela campingbranschen då de ikke SCR anslutna campingarna naturligtvis inte har någon upplysningsplikt till SCR.



En undran är också om det är riktigt att uppdraga åt en branschorganisation som bara företräder en del av näringsidkarna att föra denna statistik då risken är uppenbar att denna utnyttjas för att främja den egna organisationen.



Med vänlig hälsning

Leif Olsson

Campare
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Hej, Leif o tack för ett intressant inlägg.

"S" et i SCR står väl för självgodhet, får man förmoda.

DS
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Snyggt Skipper! Det är inte utan att det känns angeläget och på tiden att vi användare gör vår stämma hörd. Vissa på leverantörssidan har kommit att ta på tok för mycket plats och behöver en motvikt. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Jag fick idag ett positivt telefonsamtal från en tjänsteman vid Lantmäteriverkets myndighetsdivision. Det finns också en affärsdivision och det är den som säljer olika kartmaterial. Tjänstemannen hade tagit del av mitt mail om SCR:s märkliga exklusivitet vad gäller utmärkning av campingplatser på Lantmäteriverkets vägkartor. Man kommer nu uppenbarligen att tänka om och sannolikt utvidga utmärkningen av campingplatser till att omfatta även de s k F-campingplatserna. Man är känslig för argumentet att en statlig myndighet inte får/bör associeras med konkurrensbegränsning. I KAK:s bilatlas över Sverige tryckt 2006 finns SCR:s campingar inte bara på kartsidorna utan även i ett ortsregister mot slutet av boken. Nu ska ingen dra slutsatsen att jag jagar SCR. Min ambition är att Lantmäteriet skall presentera alla landets kända campingplatser och överlåta till oss användare att göra vårt val utifrån ett så komplett material som möjligt. Nu skall jag ringa till Lantmäteriets affärsdivision och den ansvarige där, för att fortsätta min "kampanj". Hälsn/Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

jag kan bara heja på och tycka att det är ett bra initiativ. Själv letar jag ofta campingar på kommunernas egna sidor och där finns även såna campingar som inte ännu är
sk F-campingar
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Produktionschefen på Lantmäteriets kartdivision har nu lovat att man i fortsättningen kommer att informera uppdragsgivarna (t ex KAK, M, Liber och andra som vill köpa kartmaterial) att det på campingområdet finns nästan lika många platser till att lägga ut på kartsidorna samt att vi användare mycket gärna ser att så sker. Hon vet nu också att F-campinginformationen är lika aktuell som SCR:s. Längre än så kommer jag nog inte för närvarande. Hälsn/AndersW
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Att bli "F-camping" innebär inget annat än att man meddelar tidningen Husvagn & Camping var den finns och dess namn, länk till Husvagn & Campings hemsida Husvagn & Camping - F-camping
tidningen publicerar den sedan i nästa års katalog, kanske efter lite research med ytterligare uppgifter för publicering i katalogen
så det är upp till var och en av oss att hjälpa till med att hålla den mig veterligen enda sammanställningen av alternativet till SCR-campingarna vid liv
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Helt rätt HymerAnders. Jag hoppas alla som kan hjälper till.

Jag tycker Husvagn & Camping gör helt rätt som tar upp en kamp mot SCR. Och visar på alternativen. Heja dem!
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Detta är förmodligen inte enda problemet med SCR. Vi väljer nästan alltid att ta in på camping istället för att fricampa. Vi har i 35 år utan problem åkt Europa runt med M.s internationella campingkort som "legitimation". Tror ni att det duger på en svensk SCR-ansluten camping? Icke heller! Vill man in där så är det bara SCR:s egna kort som gäller. Sanslöst!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Starliner...

Kan det vara så att SCRs campingar så småningom kommer att vara anslutna till ett gemensamt inchecknings/bokningssystem som kan indikera när SCR-kortet dras vid incheckningen om vederbörande haft något fuffens för sig, i form av smitning från tidigare vistelser på andra campingar, etc.

Nej, men så kan det väl inte vara...

Eller varför är kortet så viktigt, kan man stilla undra ?

Om jag inte minns helt fel så har väl även myndigheten - Datainspektionen, tänkt till om kortet, och SCRs lagring av personuppgifter.

DS
ps
finns F-campingarnas koordinater tillgängliga som POIs ?
nå´n som vet ?
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

på husvagnsforum jobbas det på det så det kommer inom en snar framtid positioner på
F-campingar.
Vill man vara med och hjälpa till så går det bra Husvagnsforum - Hem
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Jag är rätt imponerad av KAK, M och Liber AB. I förmiddags skickade jag mail till KAK och M om problematiken med utmärkningen av campingplatser på deras kartor. KAK svarade omedelbart att man vidaresänt mitt mail till Liber och därifrån kom det redan efter någon timme ett mycket positivt svar. M var nästan lika snabba och även de med ett positivt svar. Dessa båda positiva svar tolkar jag som en borgen för att respektive organisations nästa vägkarta över Sverige kommer att innehålla samtliga kända campingplatser alldeles oavsett om de är organiserade eller ej. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

AndersW
Kan bara inte med att trycka på Tack...Det räcker inte.
Detta är underbart..... jag känner styrkan i klubben.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Gillar att hantera myndigheter. Blir det framgång är det en bonus. Lite av en yrkesskada. Tack för de vänliga orden, Hundvakten. Hälsn/AndersW
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

så här långt har du gjort en lysande insats, tidningen Husvagn & Camping har ju ältat denna fråga länge på ledarplats utan att det egentligen hänt någonting mer än att man retat upp SCR, du har på kort tid åstadkommit något mycket större vilket är imponerande och strongt jobbat
liknande diskussioner om de fria campingarna och deras anonyma tillvaro pågår på två andra forum, ett har nämts tidigare i denna tråd och det andra jag tänker på är nämnda tidnings forum, kan du inte skriva en blänkare om detta även där? jag tror det du gjort skulle uppskattas av väldigt många, såväl husbilsägare som husvagnsägare
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Jodå, HymerAnders, det gör jag gärna. Nu har jag haft telefonkontakt med nämnda tidnings chefredaktör Ingela Svensson och även till henne sänt kopior av den korrespondens som projektet resulterat i. Enligt Ingela blir det en artikel i H&C. Vad tycker Du? Ska vi nöja oss med artikeln eller föregå den med en blänkare på deras forum? Blänkaren kanske reducerar en del av den kommande artikelns kraft. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

information kan man aldrig få för mycket av är min erfarenhet men å andra sidan kanske inte I gillar om du tar bort nyhetsvärdet och scoop-känslan, har svårt att råda i detta
jag har full respekt för vad du åstadkommit hitintills och det kanske är lika bra att "stenen" får rulla av sig själv ett tag nu, den har ju redan kommit i rullning tack vare dina insatser
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Campingplatser på Lantmäteriverkets kartor

Bra, då låter jag stenen rulla, åtminstone tills Ingela återkommer. Hälsn/AndersW
 
Toppen