• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingförbudens baksida.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Alla dessa campingförbuden som campingägare, sommargäster och husbilshatare lyckas få igenom, är ett problem.

När merparten av campingägarna i september stängt ner och tagit sin vinterledighet, sommargästerna åkt hem efter sin semestermånad och husbilshatarna gått inomhus, då står vi där med alla förbuden.

Då får vi husbilsägare som använder husbilen mer än i högsäsongen i många fall tvingas till lagbrott för att nyttja vårt dyrköpta intresse.

Vi måste sätta emot.
Om det måste vara förbud, skall dessa bara gälla i högsäsongen.

Campingplatsägarna får också börja ställa upp och bjuda tillbaka.
Vi måste kräva mycket mer av dessa.

Jag anser campingägarna skall upplåta gratisplatser för husbilsåkarna på sina vinterstängda campingar för alla förbud man lyckats få till.

Kom med förslag vad vi kan göra.

Det ska va rättvist.
Krister.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Campingförbudens baksida.

Mycket bra initiativ Krister, och jag håller med i allt du skriver, så länge campingägarna gör allt för att motverka våra möjligheter att övernatta på trevliga platser så kommer inte vi att nyttja några campingar i Sverige.
Nu senast kan vi se vad som håller på att ske i Kalmar, (artiklarna är sökbara i Barometern) där vill campingägaren blanda sig i kommunens ställplatser som både är gratis och kostar pengar, men det finns ju mängder med exempel där campingägarna har för stor makt och lobbar duktigt.

//Tommy
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Campingförbudens baksida.

Jag undrar om inte byggloven eller arrendeavtal mot kommun för campingen kan vara ett problem.
Antagligen är begränsningen i tid inskriven någonstans och det skulle troligen medföra kostnader att hålla platsen öppen, även utan service.

Forumets expert på samhällsbyggnad Tommy från Malung får gärna utveckla vilka lösningar som brukar användas för säsongscampingar.

Personligen tycker jag First Camps initiativ med att ge 50% rabatt på lågsäsongspriset för CC medlemmar är en bra början.
Vi kanske skulle försöka få fram liknande avtal via HBK mot fler campingar under lågsäsong.

Vi kanske skulle bilda en liten grupp under Ställplatsgruppen med några personer som tar reda på lite mer om vad som gäller och sondera intresset hos campingar och kommuner.
Jag deltager gärna i en sådan grupp.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Campingförbudens baksida.

Det finns mängder med året runt öppna campingar. En kommun mitt
i landet har nog 90% av campingarna öppet året runt.
Tommy R
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingförbudens baksida.

Den tid jeg bodde i Norge hadde jeg egen avtale om helårs bruk med en norsk og en svensk campingplass - ingen av disse hadde åpent om vinteren. Den svenske hadde et par stugor som de og holdt i drift gjennom vinteren, men den norske var helt stengt. Jeg betalte en avgift for de gangene jeg benyttet el, gratis ellers. Sanitær anlegg var avstengt begge steder, vatn fantes i pumpehuset ved ene stugan på den svenske. Men dette er 10 år siden.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Campingförbudens baksida.

I ett stort turistområde som Dalarna har flera av dom stora campingarna
öppet året runt, Mora, Falun, Orsa,Särna, till det kommer alla i Sälen
området.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Campingförbudens baksida.

Menar du om jag har en annan åsikt än trådskaparen då det gäller stängda
campingar då får jag inte skriva det.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Campingförbudens baksida.

Snälla du!
Tolka inte ALLT som ett personangrepp på dig!
Jag tror att de flesta här begrep att håkansson2 menade alla som svarat i tråden och att alla gemensamt gjort att tråden spårat ut totalt gentemot trådskaparens ursprungsfråga.

Jag tycker också att de många förbuden mot camping och övernattning som kommer upp är besvärliga då de finns där hela året. Jag kan ha förståelse för att vissa platser (exvis badplatsparkeringar kan ha problem med för stor anstormning under sommaren men har svårt att se att någon enstaka husbil i november på samma badplatsparkering skulle vara ett stort problem?
Fram för tidsbegränsade förbud om de nu alls måste finnas!
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Campingförbudens baksida.

Alla dessa campingförbuden som campingägare, sommargäster och husbilshatare lyckas få igenom, är ett problem.

Vilka campingägare, sommargäster och "husbilshatare" menar du?

När merparten av campingägarna i september stängt ner och tagit sin vinterledighet, sommargästerna åkt hem efter sin semestermånad och husbilshatarna gått inomhus, då står vi där med alla förbuden.

Vilken merpart?

Då får vi husbilsägare som använder husbilen mer än i högsäsongen i många fall tvingas till lagbrott för att nyttja vårt dyrköpta intresse.

Vilka lagbrott?

Vi måste sätta emot.
Om det måste vara förbud, skall dessa bara gälla i högsäsongen.

Campingplatsägarna får också börja ställa upp och bjuda tillbaka.
Vi måste kräva mycket mer av dessa.

Ahaa, de ska bjuda och vi husbilsägare ska kräva...

Jag anser campingägarna skall upplåta gratisplatser för husbilsåkarna på sina vinterstängda campingar för alla förbud man lyckats få till.

Gratis ska det tydligen vara när det gäller ens egna "dyrköpta intresse"...

Kom med förslag vad vi kan göra.

Använd möjligheterna som finns istället för att låsa dig vid egna problem.

Det ska va rättvist.
Krister.

Jojo, så säger många av egointresse...
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Campingförbudens baksida.

Vilka campingägare, sommargäster och "husbilshatare" menar du?



Vilken merpart?



Vilka lagbrott?



Ahaa, de ska bjuda och vi husbilsägare ska kräva...



Gratis ska det tydligen vara när det gäller ens egna "dyrköpta intresse"...



Använd möjligheterna som finns istället för att låsa dig vid egna problem.



Jojo, så säger många av egointresse...


Motfråga.
Är du Husbilsåkare.
Krister
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Campingförbudens baksida.

Jag förstår trådskaparens frustration. Man använder massa argument från bl.a campingnäringen där man framhåller att om man kan stå fritt är det konkurrenshämmande.

MEN när det inte är säsong och man stänger ner. Då försvinner ansvaret att hålla med platser till husbilarna och har man då lyckats med förbuden, då har vi ingenstans att stå. Speciellt i kustområdena.

Det i sin tur leder till färre turistbesök för kommunerna och sämre upplevelser för husbilsturisterna.

Tyskland är ett gott föredöme där många tjänar på husbilsturismen och att många möjligheter att parkera, campa m.m. finns att tillgå.

3555226_2048_1152.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingförbudens baksida.

Kanske lite OT men det är intressant att det på skylten i bilden framgår att det är parkeringsförbud för husbilar registrerade som personbil klass II mellan klockan 23 och 07.

Hur tänkte de där? Skall vi åka vidare klockan 23 till någon camping? Får man köra in på campingar efter klockan 23? Och som sagt, var parkerar vi under vintertid?

Och till UssisLeif: Du frågar "Vilken merpart?" av campingarna som stänger ner på vinterhalvåret. Ring SCR och fråga dem hur många av deras anslutna campingar som har öppet året om. Det gjorde jag för ett par år sedan och det var en tämligen nedslående andel vinteröppna campingar. Men det har kanske ändrat sig på senare tid?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Campingförbudens baksida.

Vilka campingägare, sommargäster och "husbilshatare" menar du?



Vilken merpart?



Vilka lagbrott?



Ahaa, de ska bjuda och vi husbilsägare ska kräva...



Gratis ska det tydligen vara när det gäller ens egna "dyrköpta intresse"...



Använd möjligheterna som finns istället för att låsa dig vid egna problem.



Jojo, så säger många av egointresse...

En fråga: bor du på camping året om ?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campingförbudens baksida.

Fundera lite på varför och vilka campingägare vi avser vara problemet. För ett tag sedan fans en artikel I Hallands nyheter kring frågan beläggning på campingplatser I halland kontra sommar vädret. Och de flesta svarade att visst har vädret betydelse men inte så mycket då kommande säsong oftast bokas upp av gäster redan I år. Så säsongsliggarna är basen och trots årets sommar väder går ströplatserna åt och det är det oftast fullbelagt högsäsong. Så de campingägare som sitter på attaktiva lägen kan ju knappast ha något större intresse av att försöka få in husbilar, eller?
Så det måste ju vara campingplatser som inte har A-läge o kanske tappar I beläggning när folk byter sin husvagn mot husbil och därmed känner hotet av att verksamheten inte skall gå ihop som är problemet.
Jag försökte hitta siffror på hur lönsam branchen är I förhållande till storlek men gick bet på det.
Däremot hittade jag en analys av den oberoende tidningen värdepappret från 2016 först o främst Nordic Camping men också branchen analyseras.
https://www.vardepappret.se/analys-av-nordic-camping-resort/
Jag tycker det gav en del intressant info. Så nog kan det vara så att det är de campingplatser som inte känner sig ekonomiskt trygga som är de som lobbar mest o känner sig mest hotade av ställplatser. Och iså fall tror jag som Håkan är det är bättre o försöka hitta bra rabbat deal med dem än att försöka påtvinga dem att öppna gratisplatser.
 
Senast ändrad:
Toppen