Campingen är den intressant? En fundering, ett förslag.

Tråd startad i 'Under Markisen' av Los Suecos, 10 Juli 2018.

1. Los Suecos

Los Suecos HBK Medlem

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Började svara på tråden, "Kan tvingas stänga sin camping pga nya centrala ställplatser", men mitt svar blev för mycket OT, så jag startar en ny tråd i stället för att förstöra den andra tråden ytterligare.

Det blir alltid heta känslor hos oss, när campingtemat kommer upp. Vi påstår ofta att campingbranschen inte är uppdaterad, inte förstår marknaden och marknadens behov. Vidare har vi en bild av att campingägarna är ett girigt släkte. Vissa inlägg vill göra gällande att campingplatserna kommer att möta sotdöden om man inte ändrar sina koncept.

Lite av samma sak tror jag sker inom campingbranschen när de pratar om oss som åker omkring med våra, ofta ganska dyra husbilar. Vi anses troligen som snåla som ifrågasätter prisbilden, som snikna som kör förbi campingen för att fricampa eller uppsöka en billigare och centralt belägen ställplats.

……. och de stackars kommunpolitikerna förstår ingenting. Varför får vi parkeringsproblem i centrum, varför ställer sig husbilarna vid bästa utsikten fast vi sagt att de inte får? De har ju inplanerat campingplatsen i stadsplanen och arrenderat ut den till Signe och Stig, som är rekordeliga och fina människor.

Kanske det är så att även vi själva egentligen ser att campingplatsen borde vara vår naturliga plats för övernattning, men att det inte fungerar och ofta blir det prisargumentet som presenteras som orsaken, men är det den reella orsaken?

Att campingplatsen och lokalpolitikerna ser det så är det troligen ingen tvekan om.

Själv har jag funderat lite vidare...….

Campingbranschen.

När man läser många inlägg här i forumet som handlar om campingar, så tror jag att man inte riktigt utgår från hur branschen egentligen ser ut.

Campingbranschen mår bra, har haft en hälsosam ökning de senaste 10 åren, en ökning på 2 miljoner gästnätter. SCB (Statiska Centralbyrån) redovisade att campingarna 2017 hade 15,7 miljoner gästnätter och branschen förväntar sig att passera 16 miljoner gästnätter 2018.

Branschen har investerat över 1,5 miljarder i sina anläggningar de senaste åren, enligt branschen själva så fortsätter en hög investeringsvilja hos företagarna.

Campingens historia är välbekant, började med tältet och cykeln när vi började få semester i det här landet, för att utvecklas till bilen och tälten och på 70-80-talet kom de stora volymerna husvagnar ut i marknaden. Sedan under 2000-talet har husbilarna kommit och idag säljs det flera husbilar (5321- 2017) än husvagnar (3487- 2017).

Det betyder att det blev över 30% flera husbilar förra året och vi är nu uppe i runda tal 90.000 bilar i Sverige. Husvagnar blev 10% flera förra året och är nu uppe i ca. 290.000 husvagnar. Det är alltså fortsatt över 3 gånger så många husvagnar som dras runt i vårt land, än våra husbilar. Men visst knapar vi in och tar marknadsandelar hela tiden och den trenden tror väl alla kommer att fortsätta.

Från det att campingarna började etablera sig och bli resmålen för den cyklande familjen med tält, till dagens moderna familj med dragbil och modern husvagn, har det hela tiden varit samma målgrupp som varit besökaren på campingen, nämligen barnfamiljen. Här har svensk folkrörelsetradition haft avgörande påverkan på utvecklingen. Utomlands ser det inte riktigt likadant ut.

Nu är mina kunskaper och erfarenheter inom svensk turism ringrostiga, efter 25 år utomlands. Tror i alla fall att det gäller fortsatt att campingens målgrupp, minskas med barnens ålder, dvs. man tappar delar av sin viktigaste målgrupp redan då barnen kommer upp i tonåren.

Campingen och den stora målgruppen barnfamiljer har utvecklats tillsammans i ett lyckligt symbios. Cykeln och tältet har blivit en dragbil av senaste modell, husvagnen är nu en 7 meters lyxstuga. Campingen har utvecklats parallellt för att möta sin primära målgrupps utveckling och nya krav på pooler, aktivitetsledare, kvällsprogram osv. Tror faktiskt att svenska campingar i en internationell jämförelse håller en mycket bra standard. Självklart finns det även här sämre campingar också, men de flesta vi har sett har varit helt ok.

Om vi så tittar på hur de olika grupperna av gäster fördelar sig på campingen, så är resultatet från 2017, följande;
    - Gäster som kom med husvagn var 69%
    - Gäster som hyrde stugorna på campingen utgjorde 15% av gästerna.
    - Gäster som vi, vi som kommer med husbilen är 11%
    - Gäster som fortsatt håller sig till tältet är 5%

Vi är alltså varken den största eller viktigaste målgruppen för campingarna idag. Det är därför i högsta grad logiskt att campingbranschen inte kan eller vill ändra sin prismodell radikalt för att möta oss och vårt prisargument, till varför vi inte kommer och ringar på klockan och vill in. Man värnar självklart över sitt "bread and butter", barnfamiljerna som representerar volymerna, pengarna och som efterfrågar den produkt som man erbjuder.

Tror att vi får acceptera att vi bara representerar en marginell del av deras intjäning. Sedan är det en helt annan sak att campingbranschen tror sig ha den produkt som vi efterfrågar, eftersom man historiskt av hävd alltid kunnat ge campingmarknaden vad den efterfrågat.'

Men är det inte så att en stor grupp av oss som åker husbil egentligen inte stämmer in i den gängse bilden av campinggästen?

En mycket grovgeneralisering.

Vi har inga barn med oss + vi är lite äldre + vi stannar inte så länge på varje plats + vi sätter inte ens upp vindskyddet + vi bokar inte eftersom våra resplaner ofta är mycket vaga + vi vet inte ens vilken tid vi kommer + när vi vill åka vidare + ofta passar inte campingplatsens geografiska placering + sedan det här med priset, vi söker inte familjeresorts och vill inte betala vad en sådan kostar.

Ok, det här gäller inte alla som åker husbil, det finns självklart även en grupp husbilsåkare som har precis samma behov och önskemål som de som åker husvagn.

Själv tror jag att det i och med husbilens intåg i turistbranschen uppstått en ny målgrupp som inte riktigt passar in i den traditionella bilden av mobila turister.

Tror att vi själva är ganska typiska nya campingnyttjare. Varken Carola eller jag hade bott på en camping innan vi köpte vår första husbil. Ok, själv hade jag erfarenhet av branschen genom bl.a. flera år som styrelseledamot i Pite Havsbad och erfarenhet genom arbete inom turismen i Sverige. Men som turist, nej det var båt som gällde för mig.

Tror att vi är många med liknande erfarenheter, vi som hoppade över det här med husvagnen och som lite äldre hoppade direkt in i husbilsvärlden.

Därför tror jag inte att priset egentligen är vårt tyngsta argument, har tvärtom sett exempel på att vi husbilsåkare är ett generöst, på gränsen till slösaktigt folk. Skrev om det i annan tråd.

Nej jag tror att campingbranschen, kommunalpolitikerna och även vi själva skall inse att vi nya mobila husbilsturister helt enkelt är en ny målgrupp, som passar lika illa som den runda skivan i det fyrkantiga hålet i barnets leksak, som bilden av oss som den traditionella campinggästen.

Vi är något nytt, som inte tidigare fanns, men till stor del en produkt av den nya äldre generationen som är friska, resvana, har en ordnad ekonomi och tycker om att resa.

Ett förslag.

Tror inte på att vi själva skall sitta på läktaren och vänta på att saker och ting blir serverat, nej vi får nog ta tag i det här själva.

Informera marknaden vilka vi är, skillnaden på branschens och politikernas bild av oss och verkligheten.

Det finns även stora affärsmöjligheter hos oss om man ger oss vad vi söker, men här tror jag faktiskt inte att den fina Resorten vid sjön 12 km utanför tätorten kommer att bli lösningen. Nej det är troligen andra aktörer som blir aktuella, för att presentera och erbjuda vad vi egentligen vill ha och betala för.

En sak som svensk camping är dåliga på och som är en konsekvens av produktens utformning och den målgrupp som den är anpassad för. Det är den otroligt korta säsongen man har och som man verkar vara nöjd med. Vi stannade på en camping här i närområdet för ett par veckor sedan, vi var fyra ekipage på den stora campingen, tre husvagnar och vi i husbil.... sista veckan i juni!

Barnfamiljer reser bara 7-8 veckor om året. Husbilsåkare reser med sina bilar i alla fall 20 - 30 veckor om året.

Föreslår att HBK tar kontakt med SCR och andra större aktörer i branschen, förhandla fram ett avtal om specialpriser i lågsäsongen, enkel rak prissättning som alla förstår och som inte äventyrar campingens relation med sin traditionella målgrupp, barnfamiljerna.

HBK, som är den största aktören bland oss som åker husbil kan "garantera" ett antal tusen extra gästnätter i lågsäsong om vi fick ett bra pris, som är enkelt att kommunicera. Planka t.ex. ACIS CampingCard rakt av.

Ett sådant avtal skulle stärka HBK och jag lovar en mycket stor tillströmning av nya medlemmar. Saknar HBK loggan på bilarna, när jag besöker ställplatserna i år, Gävle 6 besök 2 HBK-loggor, Mellanfjärden 2 bilar, Örnsköldsvik 0 bil, Järvsö 1 bil på en camping 0 på en annan...….

För campingen en ny marginalintäkt i lågsäsong som på sikt skulle bli miljoner kronor, helt utan extra kostnader, campingen, personalen finns redan, för att inte prata om alla tusentals tomma tomter som bara står där. Det är ju så för campingägaren, en tom tomt i natt, är en för alltid förlorad intäkt, inte värt en rutten tomat i morgon.

Oj, det här blev långt.....undrar om någon orkade hit?

TommyD

Senast ändrad: 11 Juli 2018
  2. Lundsholm

Lundsholm HBK Styrelse Admin medlem

Kommun:
    Kristinehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11560
    Mycket tänkvärda tankar du för fram Tommy!!!

3. BoEr

BoEr HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14243
    Mycket bra skrivet/analys, jag är med på allt.
    Det behövs nog även vissa förändringar på campingplatserna och dess service, t ex snabb in-/utcheckning med minimala besök i receptionen. Och frikoppling från tvingande medlemskap i Caravan Club, Camping Key Europe och liknande. Om det nu är så? Det är längesen jag stod på en svensk campingplats.

4. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8644
    Ang prisbilden. Vi upptar inte den ytan som dragbil, husvagn och ev tält tar. D.v.s. vi kan ha två hb på samma plats. Alltså halva priset. Jag menar och jämför också med Tyskland och Frankrike. Där kostar inte en campingplats 4-500 kr snarare 200. På vissa finns också pooler, restauranger m.m. som här, men då är det här 5*****. Jag får en känsla av att alla investeringar som göres i Sverige skall betalas på 3 år. Därav priserna. Min tolkning.
    150-200,230 kr är rimligt för en hb.
    Ställplats 0-100. Beroende var och utsikt, underlag med mera. 25 för el kanske mer vintertid. Betala en 10:a för dusch och en 10:a för vatten, gratis tömning.

Tommy D. Dyra bilar? vad kostar en ny dragbil och en husvagn som du säger lyxvilla. Det är samma som en normal husbil. Men det sticker inte ut så mycket som en husbil. Varför? vi är vana vid att se husvagnar och tänker inte på priset på samma sätt då.

5. Birglas

Birglas HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1672
    Tanken är god men skulle inte få oss in på en stor SCRcamping i lågsäsong. De ligger ofta långt ifrån intressanta besöksmål utanför sommartiden. Vi är medlemmar i Caravan Club enbart pga deras försäkring, som passar oss. Enda campingen vi nyttjat är Tandådalen på vintern.

Uffe A-son och Los Suecos gillar detta.
  6. Björn & Lena

Björn & Lena HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14101
    Tack Tommy för dina tankar, håller med dig till fullo. Som intressegrupp borde vi kunna agera kraftfullare men... det finns så många motstridiga intressen. Vi försökte i en framtidsgrupp men... Mitt liv på barrikaderna förändrades när jag pensionerades. Numera tar jag inte så stor plats men jag kan ändå uppskatta ditt inlägg och ge det mitt fulla stöd i framtida aktiviteter. Stå på dig, hälsar vi från Grekland.

Uffe A-son och Los Suecos gillar detta.
  7. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det er mye i det Tommy skriver. Selv hadde jeg en privat avtale med en camping i Dalsland før jeg flyttet til Dalsland selv. Hadde en fast pris for besøk utenom sesongen, stakk innom eieren og betalte for de nettene vi sto der. Dette var en camping utenfor SCR, som eieren sa det - med SCR reglene kunne de ikke gjennomført denne avtalen, det var noe med avgiftene til SCR som la hindring for delvis åpen camping. At en tilknytning til SCR ville kreve investeringer på mellom 50 og 100 tusen var en annen sak som holdt de utenfor.

Som klubb burde vi muligens kontakte campingene utenom SCR direkte først, med et forslag om en ordning. Det krever ikke stort mer teknisk enn et telefonnummer til en vakthavende og en løsning for betaling. De fleste av disse mindre plassene har stengt ned det meste om vinteren, så det blir oftest som en stellplats med el.

Uffe A-son, Åsa o Hasse och Los Suecos gillar detta.
  8. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Intressant läsning (i metervara), många kloka tankar och idéer Tommy, samtidigt som dagens utveckling faktist redan leder i den riktningen dock inte just i Sverige.

Vi övervintrade söderut på en 5-stjärnig camping förra vintern, som till hösten kommer att utökas med en stor och super modern ställplats. Återstår bara att se hur den Spanska ägaren har tänkt sig att amortera underverket. Och vad ska man nu kalla den här symbiosen med en ställplats till höger om entrén och 5-stjärnig camping till vänster, kanske ställ-camp (ej att förväxla med "stelkramp", haha...)...
    Den som bara ska övernatta, tömma och fylla på & kanske köpa lite el, får den möjlighet till "rätt pris" (fortfarande okänt) och den som vill stanna längre och njuta av alla kommoditeter (bl.a. hundfritt, nytvättade handdukar, m.m.) får möjlighet till det.

Toppen Tommy! Hoppas vi får uppleva något liknande här hemma innan vi kilar vidare...

camping.jpg

9. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, jag började att skriva lite om mina funderingar, som är att jag är sällan ute och campar när jag är ute och åker därmed har jag inte något som helst behov av en campingplats..........
    Men så fick jag en dejavukänsla om att jag har skrivit något liknande tidigare.
    Lite letande och kopierande resulterade i detta som jag skrev för åtta år sedan men som har blivit ännu aktuellare vartefter åren går.
    -------------

Att campa eller inte campa... Det är nog frågan.

Jag har länge haft en fundering som är lite svårt att sätta på pränt, men rubriken är en liten fingervisning av mina tankar.
    Den sista tiden har vi skrivit och läst rätt mycket om ställplatser, parkeringar, snikna campingägare som protesterar för de ser varje husbil på en ställplats som en förlorad dyr campingavgift som de går miste om.
    De sista femton åren har jag varit inne på campingar fyra gånger, tre av gångerna var jag på olika träffar där camping tillhörde träffen (ex. 4x4 träffen på High Chaparral, modellflygträff m.m.) och en gång när mina resekamrater tyckte sig tvungna att besöka en camping. Det enda jag fick ut av campingavgiften var en glass som jag inhandlade från campingens magra utbud.
    Problemet som jag ser det är att när jag är ute och åker med min sommarstuga på hjul så är jag absolut inte ute och campar och känner inte någon större samhörighet med alla campande och säkert trevliga människor. Jag är ute och åker för jag är på väg till ett mål längre bort, eller för att handla i någon affär som råkar ligga 36mil hemifrån eller för att se någon del av Sverige eller Europa genom min stora framruta....Bara kunna stanna, luta mig bakåt i stolen och kunna kolla in det sevärda genom rutan även om det spöregnar, ta en fika, somna en kort eller en lång stund, använda min egen toalett och sedan åka vidare.
    När det sedan är dags för nattsömn så finns inte ordet campingplats ens i mitt tänkande, en ny förbudsskylt mot nattparkering på "min" vanliga plats upprör mig inte längre, den enda som blir drabbad är restaurangägaren, pizzerian eller affären som denna gång inte får någon inkomst från min hungriga mage, och inte i framtiden heller, för det blir ytterligare en röd bock i kartboken/GPS'en över platser där man inte längre är önskvärd.
    Min filosofi för att inte reta upp sig på nya förbudsskyltar är som jag skrivit flera gånger tidigare ...Om de inte vill ha min husbil här så sk.... jag i dem, åker vidare, och lägger mina pengar i någon annans kassa i stället...
    Jag har faktiskt funderat på att ta semester och campa någon gång med husbilen. Det skulle i så fall bli en planerad vecka på samma ställe för att ta det det lugnt bada, sola, m.m. något liknande en solscharter fast på hjul, till något trevligt ställe med bad och någon liten stad i närheten. Typ campingen norr om Skagen, och då helst som den såg ut för tjugo år sen, eller Marina de Venezia, även den kanske för tjugofem år sedan när allt inte var så planerat och perfekt som nu, vi parkerade motorcyklarna i en gammal gummas trädgård och hon vaktade dem hela dagen för en femma när vi tog taxibåten in till Venedig.
    Nej fy på mig, nu låter jag lite väl gnällig och tråkig med "det var bättre förr" tankar. Det var absolut inte bättre förr, bara annorlunda, på samma sätt som det var annorlunda bara för tio år sen att hitta en nattparkering att stå på utan att bli påhoppad av någon självutnämnd parkeringsfjant som har övat in "Här får ni inte campa" utan att ha någon lagparagraf att luta sig mot, bara sitt tråkiga humör och eventuella avundsjuka.
    Hmmmm......det får nog räcka här för tillfället. Husbilen står ute i trädgården med sitt vintertäcke på taket och verkar laddad för nästa säsongs letande efter trevliga ställplatser och nattparkeringar med välkomnande skyltar ;).
    M.v.h. en lite nostalgisk JANKRO.
    ----------------------------

(Nej det är inte vinter i Norrköping just nu :D, detta skrevs vintern 2010.)

Ja när jag skrev detta hade jag upplevt försämring i ca. tio år med ökade problem att nattparkera, och nu har det gått ytterligare åtta år och ännu fler förbudsskyltar och bommar. Men jag åker ändå inte in på en camping när jag är ute och bara åker för jag är som sagt inte ute på campingturné även om "myndigheter" verkar tro det. Det får bli camping vid något enstaka tillfälle när jag är ute och campar vilket inte sker ofta alls, jag stoppar hellre campingavgiften i bränsletanken.

M.v.h. JANKRO.

10. Tommy & Elisabeth

Tommy & Elisabeth HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Malung-Sälen
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12985
    Mycket tänkvärd läsning, förstår bara inte varför det skulle vara helt fel att stå på en camping 13 km från centrum om den passar just vårt behov.
    Vi brukar också fricampa på helger och lediga stunder under året men campingplatserna är även funktionsanpassade till oss under perioder då vi är långlediga.
    Varför fricampar ni inte utomlands? varför är det bara här hemma som det efterfrågas. En campingplats i Kroatien kostar ändå för HB och två personer ca 500-700skr/dygn.
    Har lite svårt med dessa negativa inställningar till att stå på camping och att inte stå på stortorget i staden.
    Det kommer i all framtid att finnas alternativ för oss alla och våra behov, att spekulera om camping- och ställplatsdöd är en ren utopi.
    Gör det ni finner lämpligast för stunden så kommer ni att bli mer nöjda och positiva och kanske då lite gladare att träffa där ute.

Montreal, Jannemickel, Bennsan och 2 andra gillar detta.
  11. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag kan hålla med dig i en del av detta men just den här tråden handlar ju om en campingvärd som fått för sig att kommunen konkurrerar till hans död. Han påstår ju att han kommer att förlora bortåt 250000:- på detta & riskerar att få lägga ned campingen. Likaså på Öland förra året klagade en camping på att en handlare som upplät övernattningsplatser åt kunder. Vad som glöms i detta är att det är HB-åkaren (kunden) som avgör var han vill övernatta. Det är ju trots allt du & jag som avgör var vi vill spendera våra pengar.

Starcadia, staffanulla, Seglaren46 och 8 andra gillar detta.
  12. Ericsson c52

Ericsson c52 HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14769
    Jag tycker defensionen camping ställplats suddas ut alt mer jag vet flera så kallade ställplatser som bygger nya fina servicehus utcheckning kl1300 införs ,grillplatser ordnas, ström ingår,tvättmaskiner finns,snart kommer väl även biltvätt innföras.

Gittan & Jojje, Montreal, Bennsan och 1 annan gillar detta.
  13. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Ja, den varianten kan ju vara en möjlighet. Sedan är det ju faciliteter, läge & pris som avgör om det lockar besökande. Skulle en sådan plats vara tillgänglig bara för husbilar? Om inte så har det ju bara blivit ytterligare en camping.

14. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Så är det nog och vi här på Sveriges största husbilsklubb kan nog skriva oss blå här på forumet om olika definitioner av camping/ställplats/parkering så länge vi inte samverkar med andra med eller mottyckare. :)

Britt och Göran, BEN111, Jokin och 6 andra gillar detta.
  15. Lassej

Lassej HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Kävlinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9593
    Tommy, jag gillar ditt förslag om att kopiera ASCI rakt av. Tycker också HBK skall börja samverka med olika campingorganisationer för att under lågsäsong kunna erbjuda till HBK:are billigare övernattning för de som vill ta in på en camping. Erbjuder man det enbart till medlemmar tror jag vi får se en ökning av medlemsantalet.

Campingen förlorat inget genom att erbjuda något, blir priset lägre kommer det alltid några husbilar, är priset högt kommer kanske ingen. Campingen har sina utgifter oavsett och vem vill tacka nej till mer pengar i kassan.

Alla som har husbil kommer inte vara positiva till förslaget, finns alltid folk som skall klaga och vara negativa.

Go on Tommy, försök dra detta vidare så får man se vart det landar

16. Los Suecos

Los Suecos HBK Medlem

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Nu finns det campingar även i Sverige som håller rimliga priser. Våra egna erfarenheter den här säsongen är Ullared 250 kr med allt, Mellanfjärden 190 kr utan el (250 med el), en liten camping i Järvsö med endast sopor och TC som service, förutom ett vackert landskap 100 kr, Moheden utan el 100 kr och Alfta camping som ville ha 220 kr med el.

Ullared är medlem i SCR, men kräver inte Camping Key Europe-kortet, det gjorde man däremot på campingen i Järvsö, men som hade den goda smaken att rekommendera en annan camping i närområdet, som vi kommer att besöka igen.

Visst finns det massor av ekipage med exklusiva dragbilar, som drar lika exklusiva vagnar, som värdemässigt med råge överstiger priset på de flesta av våra husbilar. Men som du säger, vi sticker ut och vad beror det på? Kan det bero på att vi ofta ses parkerade där andra inte tycker vi ska parkera?

TommyD

Draumur, TommyQ, Lassej och 3 andra gillar detta.
  17. Los Suecos

Los Suecos HBK Medlem

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Nej många av oss skulle aldrig sätta sin fot på en camping, det vet vi men...….

Hur många medlemmar är vi idag, 12.000 ? Säg att 25% av oss skulle tycka det var attraktivt att ta med t.ex. barnbarnen över en helg i september innan campingen stänger för säsongen, förutsatt att priset är rätt t.ex.150 kr/natt. Skulle med lite hjälp med marknadsföring och arrangemang från HBK kunna göra det till ett fint arrangemang/samarbete mellan campingbranschen och HBK.

Kanske inte första året, men visst borde man på sikt och rätt arrangemang få dit 25% av medlemmarna, dvs;
    12.000 x 25% = 3000 medlemmar x 2 nätter = 6000 gästnätter x 150 kr = 900.000 kr i extra intäkt en helg som normalt inte skulle gett några intäkter i princip för campingen. Visst är intäkterna i det här exemplet spridda på ett antal campingar runt om i landet, men visst blir 6000 gästnätter i t.ex. september noterat.

Nu är ju inte campingarnas lågsäsong bara en helg i september, det ekar tomt på de flesta redan i början av augusti, för att inte tala om våren fram till midsommar. Tror faktiskt att det finns så mycket pengar i det här, så en del borde kunna spillas över till HBK.

Så tänker jag, som när jag ser tomma campingar tänker det där går ju inte ihop och undrar varför man inte är mera kreativa och söker nya lösningar, marknader, arrangemang för att fylla sina tomma tomter.

TommyD

anjohn, Draumur, björns och 10 andra gillar detta.
  18. Los Suecos

Los Suecos HBK Medlem

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Visst är medlemskapet i SCR omgärdat av regler och åtaganden, som vilket franchiseföretag som helst. Inget fel i det, det är så, sådana samarbetsformer fungerar. Är man inte strikt och konsekvent i sina regler, tar det inte lång tid tills kedjedynamiken och kedjeidentiteten försvinner.

Visst är sådana organisationer stelbenta, långsamma, ofta konservativa och motsätter sig nytänkande, det ligger helt enkelt i konstruktionens natur.

Men skulle vi vilja ha ett reellt samarbete med en campingföretag, så är den naturliga parten SCR, de är precis som vi själva rikstäckande. Vi är rikstäckande både med våra boendeorter och när vi nyttjar våra husbilar.

Man vet aldrig, tycker i alla fall att vår styrelse borde kontakta SCR och förutsättningslöst starta en diskussion och se vilka möjligheter som det finns. Självklart är SCR intresserade av ett samarbete!

Har man redan konkreta idéer och förslag, brukar det vara som i tennis när man har egen serve, man får direkt ett övertag.

TommyD

TommyD

Starcadia, lenmar, Sören-6830 och 4 andra gillar detta.
  19. Evanders

Evanders HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    24730
    Vi har begränsad erfarenhet av svenska campingplatser, men har i alla fall förstått att det finns olika typer av campingar även i Sverige. Många prioriterar "långliggare" som har sin husvagn uppställd där en hel säsong och har knappt några platser för de som inte bokat och bara vill stanna en natt eller två. Att stå en hel säsong är löjligt billigt, medan att stå en natt blir väldigt dyrt. Det största problemet med att stå på svensk camping (gäller även en del ställplatser) är att man inte får den sömn man behöver för att köra vidare nästa dag p g a grannarnas högljudda festande som kan pågå in på småtimmarna.

Vi åker mest utomlands med husbilen, och använder både campingar och ställplatser. Vi planerar i stort sett ingenting, bokar inget i förväg. Har ofta varit ute i högsäsong och det har aldrig varit problem att få plats. Inga campingkort behövs. Ibland stannar vi en natt, ibland flera. Någon gång 4-5 dagar. Är det varmt kan en camping vara enda sättet att få lite skugga.

Läste någonstans att det folk vill ha nu är upplevelser. Stämmer rätt bra in på oss. Efter flera år med husbil har vi insett att det är inte körandet i sig som är kul utan det du gör när bilen står stilla som betyder något. Vi stannar gärna några dagar för att cykla, bada, vandra, paddla etc.

Det borde finnas goda förutsättningar i Sverige för upplevelseturism med all vacker natur vi har. Tyvärr tror jag vi är lite för hemmablinda för att riktigt förstå värdet av den.

Marianne & Ranko, Los Suecos och Lassej gillar detta.
  20. Los Suecos

Los Suecos HBK Medlem

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Det skall bli spännande att följa La Colinas vidare utveckling. En av de finaste campingarna jag sett. Uppskattar att det är 30% husvagnar och 70% husbilar, snyggt, rent, höga priser och alltid fullt!

Säker på att Antonio fortsatt kommer att erbjuda en hög standard och servicenivå på den nya ställplatsen, till höga priser och fortsatt fullbokat!

Ser fram emot att se er på La Colina igen till hösten!

Tills dess, hare´bra
    Tommy

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.