• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campervan.guide ställplatsapp

S

Sören-6830

Guest
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Har laddat ner denna app och tycker att den verkar intressant ock kommer definitivt testa den framöver.
Däremot undrar jag om den inte har färre ställplatser än Stellplatz Radar.
Letade efter en favoritplats i Müllheim i sydvästra Tyskland och den fanns inte med. Gjorde då en omkretssökning i båda apparna med samma km gräns. I Campervan fick jag upp drygt 50 platser och i Radar drygt 80 stycken.

Tycker nog också att Stellplatz Radar, efter alla uppdateringar, nu fungerar helt ok på både Iphone och Ipad.
 

Tonys

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7010
Medlemskap
2021
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Köpte den igår. Prövade att skriva in resmål i olika EU länder och laddade ner offline kartorna stängde ner Wi-fi och provade med 4G funkade perfekt. Verkar vara perfekt för vår höst/vintervistelse i Portugal och Spanien.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Tycker nog också att Stellplatz Radar, efter alla uppdateringar, nu fungerar helt ok på både Iphone och Ipad.

En markant skillnad är att Campervan kan visa platser längs rutten och att appen har inbyggd Streetview likt POIViewer.
Dessutom är appen översatt till svenska samt kan visa andra platser än ställplatser.

IMG_2332.PNG
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Det är ju inget som hindrar att man använder båda vid behov.....
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Jag har testat denna app på ett antal områden som jag besökt tidigare. Det är inget tvivel om att funktionaliteten är på topp.Troligtvis den bästa som finns för närvarande och den fungerar bra ihop med flera navigationsappar inklusive CoPilot.
När det gäller kvalitén på data så finns det dock en hel del att jobba på.
Antalet platser som visas är betydligt färre än de som t.ex. Campercontact redovisar och det finns ganska få betyg och kommentarer. Jag hittade dessutom en del felaktiga uppgifter.

Även om funktionaliteten hos Campercontact är betydligt sämre (kan man hoppas på en moderniserad version?) så är kvalitén på data mycket bra. Bra täckning över hela Europa med aktuella betyg och kommentarer. Fungerar ihop med några få navigationsappar, Sygic men ej CoPilot

Stellplatz Radar har också mycket bra kvalité på data med aktuella betyg och kommentarer, men täckningen utanför Tyskland är betydligt sämre än för Campercontact. Funktionaliteten är dock helt OK och den fungerar bra ihop med flera navigationsappar inklusive CoPilot.

Jag kommer nog att använda alla tre apparna vid nästa utlandsresa.

Leif Torså
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

I jämförelse med Tyskland finns ännu inte det antal ställplatser som vi skulle önska i Sverige men antalet blir fler för varje år.

En fördel med Campervan i jämförelse med Stellplatz Radar är att även andra övernattningsplatser finns med och framför allt att platser längs en given rutt kan visas.

IMG_2359.PNG

Fler bilder och inbyggd Streetview förhöjer intrycket.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Kan man lägga in egna/Hbk,s ställplatser?

Jojje
 
F

F.d. 55266

Guest
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Jag lyckas inte få den att fungera med Sygic
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Kopplingen till Sygic fungerar i Androidversionen.

Även i Stellplatz Radar kan man nu välja Campingplatser men det finns inte så många i databasen.

I både Campervan.guide och Stellplatz Radar är det lätt att lägga in nya platser samt korrigera uppgifter och rapportera synpunkter.
Detta är en förutsättning för att upprätthålla bra kvalité på data. Men det krävs också engagerade användare som rapporterar när något inte stämmer.

För Campervan.guide, Stellplatz Radar och Campercontact kan man manuellt starta uppdatering. Detta gör att synpunkterna ofta är mycket färska.

När vi började åka husbil utomlands för sex år sedan använde vi Bordatlas men efter ett antal bomkörningar så förlitar jag mig nu främst på Campercontact. Ställplatser som varit nedlagda i flera år kan fortfarande finnas med i Bordatlas.

Leif Torså
 
F

F.d. 55266

Guest
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Kopplingen till Sygic fungerar nu. Jag skrev en felanmälan och 2 dagar senare fanns en uppdatering. Bra!
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Hej, lite utanför ämnet, appen det började med, men i alla fall har appen ställplatser, klickat på någon och väljer sygic, sygic öppnas men ingen vägbeskrivning, gö
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Hej, lite utanför ämnet, appen det började med, men i alla fall har appen ställplatser, klickat på någon och väljer sygic, sygic öppnas men ingen vägbeskrivning, gör väl nåt fel, ursäkta en ovetande, för visst sk det väl funka, snälla förklara någon.
Har premium
Lennart
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Jag "ramlade" också över denna app, men laddade bara hem gratisversionen för att få en inblick i hur den ser ut. Jag har bara kikat på den, inte testat något alls.
55 kr är ett resonabelt pris, men vet någon vad som är bortskalat från gratisversionen?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

Jag "ramlade" också över denna app, men laddade bara hem gratisversionen för att få en inblick i hur den ser ut. Jag har bara kikat på den, inte testat något alls.
55 kr är ett resonabelt pris, men vet någon vad som är bortskalat från gratisversionen?

Först och främst den allerstädes närvarande förhatliga reklamen!
Lite osäker men gratisversionen saknar väl möjlighet att användas offline?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campervan.guide ställplatsapp

IMG_2387.PNG

Jo, offlinefunktionen finns enbart i proversionen.

PS! Och det bästa av allt vägsökningen, dvs att platserna visas utefter vald rutt!
 
Senast ändrad:
Toppen