• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camper 770 Inställningar

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag har en camper 770 där måttinställningarna för Carthagobilen fungerade bra. Nu är vi bytt bil till en större (Morelo) så söker campern hela tiden och inte hittar någon väg alls. När jag ställer om den på personbil fungerar det bra. Någon som har liknande problem?

JOE
 
F

Fd.16159

Guest
En mjuk reset som Garmin föreslår är hålla i Power-knappen 12 sek

En hård reset som återställer fabriksinställningarna brukar hjälpa på det mesta
Hur att göra
Filmen är för en Camper 760 men det fungerar lika för de flesta Garmin modeller

Som vanligt en back-up på egna filer är bra
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
En mjuk reset som Garmin föreslår är hålla i Power-knappen 12 sek

En hård reset som återställer fabriksinställningarna brukar hjälpa på det mesta
Hur att göra
Filmen är för en Camper 760 men det fungerar lika för de flesta Garmin modeller

Som vanligt en back-up på egna filer är bra
Vad försvinner med en mjuk reset?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har fått sänka vikten till 3,5T på vissa vägar som inte har någon viktbegränsning i övrigt, en del vägar har viktbegränsning för lastbil eller förbud mot lastbil,Garmin tolkar det som förbud för bil över 3500kg.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har fått sänka vikten till 3,5T på vissa vägar som inte har någon viktbegränsning i övrigt, en del vägar har viktbegränsning för lastbil eller förbud mot lastbil,Garmin tolkar det som förbud för bil över 3500kg.

Vägen mellan Halle- och Hunneberg är förbjuden för lastbilar och där tvärvägrade min Garmin att låta mig köra. Men jag gjorde det ändå. :)

Garmin har också en ytterligare egenhet. Vissa vägar är klassade som "okänd bärighet för husbil/husvagn" och då vill den inte heller att man kör där. I alla fall inte om man lägger in vikt över 3.5 ton.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi åker 6-tonsbil, men jag har satt vikten på 3,5ton, i vår 760 campar.
Har bara fått vända 2 ggr p.g.a väldigt klen bro, på 5år.
Man slipper även tjatet om 80km/h
Begränsningar för tung trafik över 3,5ton gäller i 99 fall av 100 lastbilar, och vår bil typade vi om till personbil typ2
Det viktiga för mig är höjdbegränsningar
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sygic truck/camping appen har en del egenheter, men den fungerar felfritt med avseende på det som nämns ovan. Jag har mina data inlagda och den uppträder korrekt när det gäller storlek och vikt på vår bil VS färdvägar. Jag har lagt in 90 som hastighet, man kan lägga in vad man vill.

Kan vara ett allternativ om någon tröttnar på Garmin.
 
F

Fd.16159

Guest
Mjuk reset är bara en vanlig omstart där all data läses in på nytt.

Vanlig avstängning där gpsen ger inte ny inläsning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Garmin har inte lyckats helt med programvaran ,jag vill gärna ha korrekt fartbegränsning utomlands,detta fungerar bra om man sätter vikt över 3.5T ,överallt utom i Sverige.
Det verkar vara lastbils varianten som man bara döpt om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Saken med fartsgrenser er at Sverige er de eneste hvor M1 koden gir felles fartsgrense uansett vekt. I Tyskland er det kun på Autobahn at det er avvik og da grense 100 kmh (som for buss), Frankrike på betalmotorveier 120 kmh. Ellers er det som felles for alle biler over 3500 kg.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Min Garmin 770 visar rätt hastighetsbegränsning i Sverige med bil 4 400 kg
Kolla så ni har senaste uppdateringen
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Har fått sänka vikten till 3,5T på vissa vägar som inte har någon viktbegränsning i övrigt, en del vägar har viktbegränsning för lastbil eller förbud mot lastbil,Garmin tolkar det som förbud för bil över 3500kg.
Har testat att skriva in 3500 kg men den bara söker hela tiden efter ny rutt.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Har du provat att uppdatera navigatorn? Senaste uppdateringen innehåller förbättrad ruttberäkning bland annat. Såg skillnad direkt nu när jag kollade hur det ser ut när man väljer alternativ rutt. Även Campercontact appen kom tillbaka efter att den försvunnit.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Har du provat att uppdatera navigatorn? Senaste uppdateringen innehåller förbättrad ruttberäkning bland annat. Såg skillnad direkt nu när jag kollade hur det ser ut när man väljer alternativ rutt. Även Campercontact appen kom tillbaka efter att den försvunnit.

Ja jag har den uppdaterad men det hjälper inte tyvärr.
 
Toppen