• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tar över P platser...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Varför blunda för fakta? Här kommer ett kort och koncist svar på en fråga som varit uppe i tråden tidigare som dessutom är rätt, till skillnad från våra mera jordnära gissningar tidigare.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Campare tar över P platser...

Hm... Har vi inte kommit en bra bit från ämnet nu?

Tror att ämnet är både intressant, viktigt och aktuellt för många av oss som åker husbil, men kanske på en lite mera jordnära nivå.

Juridiska hårklyverier brukar vara bäst att lämna över till lagkunniga jurister.

TommyD

Märkligt att den som skapat frågeställningen är så ointresserad av svaret. :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

För att återknyta till tråden, så funderar jag dessa utsuddade gränser mellan camping och parkering och ställplats.

Eftersom jag seglat tidigare så vet jag att många seglare har byt sin båt mot husbilen, eller har numera båda alternativen. I sjölivet fungerar detta med parkering och camping lite annorlunda då man alltid skall ta hänsyn till vädret beroende på vart man skall. Inte kul och stampa mot vinden och vågorna om det är utlovat medvind om två dagar. Då stannar man och väntar. Detta blir så småningom en vana, och man fyller tiden med rutiner och koll av båten, plus en massa hamnsnack om 9 metersvågor.

För mig tog det kanske bara ett år att anpassa till det mer mobila livet med husbilen, passar som en hanske för mig. Men många är förtjusta i den socialabiten och för dem är ju ställplatsen den egentliga höjdpunkten, den är mer "intim" än camping, medans parkering är inget vidare utan en kompisbil. Och mitt i sin eldorado glömmer man omgivningen. Det tycks finnas bara två lägen för dem, antigen är man jätte ängslig när man är ensam, ellerså när man är flera gör man egna regler och får medhåll av sin kompis - inte så farligt vad? Och då är det mesta tillåtet...Tills man man möter en föbudsskylt nästa år.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Förbudskyltar hjälper inte mycket, nä betongsuggor eller låg bom gäller nog,
och visst slarvas det även på sjön, t.ex vid fågelskyddsområden m.m, iallafall när jag hade båtar -70 till -90-talet.

Det är nog bara att försöka leva med allehande regelbrott i vår omgivning, eller stanna hemma, passa på och njut av det goda istället :)
 
Toppen