• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tömmer bajs

Gråben 66

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Västervik
HBK-Nr
18946
Medlemskap
2025
Jo då, 1976 gjorde jag lumpen i 11 månader, tog mitt körkort för lastbil då, såg inte en ända spade då heller, alla har ju inte gjort lumpen i armen, som du verkar ha gjort
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hur många rastplatser med latrintömning finns det i Skåne? Jag tror att ena handens fingrar räcker till. Enligt Trafikverket ligger det inte på dom att bygga latrintömningar på rastplatserna. Är campingarna villiga att ta mot alla husbilar som behöver tömma?
Jag har en viss förståelse för när utländska turister inte hittar en plats på att tömma på, så kommer paniken. Ute i Europa kommer man aldrig i en sådan situation att man inte hittar en tömningsplats. Tycker husbilsklubben borde påverka politikerna så att Trafikverket får som uppdrag att ansvara för utbyggnaden av latrintömningar längs våra vägar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur många rastplatser med latrintömning finns det i Skåne? Jag tror att ena handens fingrar räcker till. Enligt Trafikverket ligger det inte på dom att bygga latrintömningar på rastplatserna. Är campingarna villiga att ta mot alla husbilar som behöver tömma?
Jag har en viss förståelse för när utländska turister inte hittar en plats på att tömma på, så kommer paniken. Ute i Europa kommer man aldrig i en sådan situation att man inte hittar en tömningsplats. Tycker husbilsklubben borde påverka politikerna så att Trafikverket får som uppdrag att ansvara för utbyggnaden av latrintömningar längs våra vägar.

Enligt Husbilsklubbens tömningskarta så finns det ca 25 platser i Skåne där man kan tömma. Ibland mot avgift, men ändå.

Skulle precis som du önska ett annat uppdrag till Trafikverket när det gäller tömningsplatser.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hör inte till ämnet helt, men Kårehamn på Öland har helt fri tömning i markbrunn och fritt vatten utanför ställplatsen..!
Och Böda Hamn har marktömning och fritt vatten utanför ställplatsen..!
 
F

F.d. 14324

Guest
Kårehamn på Öland har helt fri tömning i markbrunn och fritt vatten utanför ställplatsen
Mmmm, tyvärr finns där, för en vecka sedan i alla fall, en skylt som tydligt klargör att tömningen endast är till för betalande ställplatsgäster. Och ja, jag håller med dig, det ämnet hör inte till den här tråden.

mvh jocke
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hur många rastplatser med latrintömning finns det i Skåne? Jag tror att ena handens fingrar räcker till. Enligt Trafikverket ligger det inte på dom att bygga latrintömningar på rastplatserna. Är campingarna villiga att ta mot alla husbilar som behöver tömma?
Jag har en viss förståelse för när utländska turister inte hittar en plats på att tömma på, så kommer paniken. Ute i Europa kommer man aldrig i en sådan situation att man inte hittar en tömningsplats. Tycker husbilsklubben borde påverka politikerna så att Trafikverket får som uppdrag att ansvara för utbyggnaden av latrintömningar längs våra vägar.

Problem med lösning på fysiologiska behov hos inte bara husbilsfolket, lastbilschaufförer, ... alla bilister, cyklister osv sannerligen finns. För det första - Det är typiskt att man från politiskt håll blundar för det. Så jag håller med Labic om att man bör göra allt för att ändra lagen så att det åläggs kommuner, landsting och lämpliga statliga verk att hantera problem. Det andra gäller respekt och allmänna kulturen... uppfostran... så kanske uppmärksamma även det i skolprogrammen (kanske skolstrejk någon gång). För det tredje - när vi kommer att ha toalleter och tömningställen längs väggarna och på varje parkering och när skolprogrammen kommer att innefatta kurser i respekt och om då bajsar någon bakom kyrkan eller på annat ställe så får man ta bilder på fordonsägaren och hänga upp på Facebook eller dela på någon Darksite...
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Är inte så säker på att det är husbilsägare som är ansvariga för skiten! Det finns andra som troligtvis och bevisligen ställt till det rejält. Tiggarna från Rumänien och Bulgarien har ju svinat ner nåt otroligt på de platser de haft sina läger och "arbetsplatser" Det brukar ju kosta kommunerna flera hundra tusen att städa upp efter dessa!
Är hyfsat övertygad om att vi husbilsägare inte är nåt problem gällande detta...
 
F

Fd.47585

Guest
Är inte så säker på att det är husbilsägare som är ansvariga för skiten! Det finns andra som troligtvis och bevisligen ställt till det rejält. Tiggarna från Rumänien och Bulgarien har ju svinat ner nåt otroligt på de platser de haft sina läger och "arbetsplatser" Det brukar ju kosta kommunerna flera hundra tusen att städa upp efter dessa!
Är hyfsat övertygad om att vi husbilsägare inte är nåt problem gällande detta...

Jo då, husbilsägare kan vara riktiga svin, tro mig. En av gångerna vi var i Grisslehamn på stora parkeringen längst in kommer en husbilsman gående över hela planen mellan alla andra (hus)bilar med sin toatank, sen tömmer han i diket som går runt parkeringen och går lugnt hela vägen tillbaka. Detta trots att det finns ställplats straxt bredvid med tömning liksom två campingar varav en på gångavstånd med tömning. Men det var uppenbarligen för jobbigt för denna fullständigt intelligensbefriade man.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Naturligtvis finns det idioter även bland husbilsfolket, troligtvis ett väldigt litet antal av alla husbilsägare som finns. Många är nog orutinerade förstagångsköpare utan någon kännedom om HBK eller liknande forum.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Jo då, husbilsägare kan vara riktiga svin, tro mig. En av gångerna vi var i Grisslehamn på stora parkeringen längst in kommer en husbilsman gående över hela planen mellan alla andra (hus)bilar med sin toatank, sen tömmer han i diket som går runt parkeringen och går lugnt hela vägen tillbaka. Detta trots att det finns ställplats straxt bredvid med tömning liksom två campingar varav en på gångavstånd med tömning. Men det var uppenbarligen för jobbigt för denna fullständigt intelligensbefriade man.
Jag hoppas du konfronterade mannen!
Skulle jag se nåt sånt beteende så hade jag blivit jävligt upprörd .....
 
F

Fd.47585

Guest
Tyvärr satt vi och åt frukost och hade inte klätt oss ännu, annars hade vi tagit ett samtal med han.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag tror att det vore väldigt enkelt att vid någon av de större bensinförsäljning ställena i våra tätorter enkelt sätta ett galler i brunslocket i kommunala avloppssystemet. Då visste man om möjligheten och slapp dessa tråkiga händelser.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag skulle också vilja se en plats där någon har tömt sin kassett i det fria.:)
Mölle är som jag fattar det ett exklusivare område som helst vill slippa se lägre stående människor som campar, om ca tre veckor ska jag åka dit och se hur äckligt det är i Mölle, måste vara överdjävligt jämfört med hur det ser ut vid varje rastplats i HELA Sverige.

Så det ska bli riktigt intressant besök.;)
 
Toppen