• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er igen!

frågan gäller alltså laddenheten Calira EVS 15/12, och det som heter Bord Control 803.

Så här är det- när jag kopplar i 220V i husbilen löser automatsäkringen ut, och kollar jag på "Bord-Control" så är det säkringen som "styr" startbatteriet och bodelsbatteriet, det spelar alltså ingen roll hur jag väljer läge på knappen, säkringen löser ut på båda lägena.

Jag inser ju att det är näst intill omöjligt att ge ett uttömmande svar på vad det kan vara, men om någon har något tips på var jag ska börja att felsöka, ja då vore jag kanske felet på spåren.

Bilen laddar normalt vid drift, alltså från generatorn. Och vid ikopplat bodelsbatteri fungerar allt som drivs av 12V.

Så är det någon som eventuellt har erfarenhet från det gamla elsystemet Calira EVS 15/12 och Bord Control 803, och har haft lika erfarenhet som jag beskrivit, hör av er då.

Jag tror själv att själva laddenheten är kass helt enkelt, men förhoppningsvis inte, annars får jag väl "koppla förbi" systemet, och skaffa en ny Cetek-laddare för att driva laddningen när man står still.

En annan fråga, jag har inte kollat om de båda batterierna laddas under färd, och ska sanningen fram, vet jag inte hur jag ska kolla det, och lika lite vet jag om jag ska koppla om någon knapp på Bord Control för detta, eller om det sköts automatiskt, och hur kollar jag det?
Och laddas båda batterierna under färd?

Tyvärr har vi idag regn här i Dalarna, men jag önskar er trots allt regnande en skön sommar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

Om du har tillgång en Multimeter, så kan du mäte spänningen på batterierna efter färd. Dom ska då visa ungeär lika spänning.
Har du inga andra konstigheter inom bobatteriets område...innebelysning, Truma osv?
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

Hej!

Tack ni som svarat.

Jodå, nog har jag citat-- Har du inga andra konstigheter inom bobatteriets område...innebelysning, Truma osv?

Men allt detta fungerar normalt, och inte förstår jag heller varför dessa förbrukare skulle krångla till det så pass mycket att säkringen löser ut så fort jag "kör med 220V"?
De fungerar utmärkt när jag kör på 12V, eller tänker jag, och förstår det hela tokigt nu?

Men återigen, jag är inte duktig på elproblem, men jag kan lära mig av alla som kan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

Automatsikringen sitter på primærsiden til en transformator, skulle tro at det er blitt en kortslutning på denne trafo.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

Hej igen!

Efter att ha läst mer om Calira EVS på detta eminenta forum, provade jag att ta bort enheten (som sitter under instrumentbrädan på höger sida).
Det ena kontaktstycket lossades normalt, men det andra får jag helt enkelt inte bort:wideeyed:
jag provade att med en tunn mejsel "bryta" upp kontaktstycket, men det går inte, jag vet att man ska trycka in de två låspiggarna och sen dra isär, det gick bra med det första, men det andra går jag bet med.
Kablarna till det kontakstycket som krånglar ser helt normala ut, de har alltså inte brunnit, och pga det "smält ihop", det skulle man ju kunna tro pga att det inte går att dra isär.

Jag ville ha bort enheten, för att skruva av locket och titta om det rent visuellt ser OK ut, dessutom var det någon som sa att det finns en säkring på kretskortet som kan vara trasig.

vägkung
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

En 15-pinners kontakt kan sitte som limat, men om en holder inne de 2 låsehakene og vrikker litt i alle retninger mens en har et godt drag på kontakten så pleier det å løsne. I nødsfall kan en bruke en skruvmeisel som en presser inn under det som skal ut og vri - en får mye mer kraft lokalt på den måten og kan skade plasten.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

Hej igen!

Nu har jag fått lös kontakten, jag fick använda "lätt ultravåld":swoon:, jag kan se att-på de stift(nr 11 12 14 15), som på kopplingsschemat visar till de båda battererna så är stiften brända, likaså på kontaktstyckets 11 12 14 15.
Ja alltså något är det ju som har hänt, men vad? Ja att det har blivit varmt (kortslutning?) det förstår jag ju, men varför?

Eftersom grejerna är från 89 känns det inte helt motiverat att skicka iväg laddenheten till han på Orust (tack till Karl Bertil som tipsade om han, och jag hälsade, och han hälsade tillbaka), men frågan blir då vad jag ska göra istället?


Jag vill ju ha fördelen av att batterierna laddas under färd, och jag vill ju att de båda batterierna laddas när jag "kopplar upp" husbilen på 220V, ekvationen går inte ihop märker jag:wall:
och inte verkar det finnas något på begagnatmarknaden heller, och om det skulle ha funnits, ja då vet man ju inte hur länge den kan hålla, och är den hel?

Och kanske felet finns någon annan stans som gör att laddenheten går sönder, men var? Jag har inte den kunskap som krävs för att felsöka elproblem, och det känns som om att det blir dyrt att lämna iväg.

vägkung
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Calira EVS 15/12. automatsäkringen löser ut!

Bredo hadde en lengre tråd om sin ombygging av det elektriske på en litt nyere bil. Han benytter ikke lengre orginal lader, men en finurlig løsning rundt rimelige komponenter (og mer batterier enn orginalen ville tålt).
 
F

F.d. 54228

Guest
Hej. Detta är en gammal tråd men jag har problem att Calira EVS 15/12 inte laddar bodelsbatteriet, svårt att hitta felet. Har någon haft succes med att byta laddaren och fortfarande ha samma board control?
 
Toppen