• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C teks smartpass laddare, hur vet man om kablar och säkringar från generator är tillräckligt grova

F

F.d. 54280

Guest
Hej

Jag har en Fiat Road car 2018 års modell som jag tänkt koppla in smartpass till mitt 460 amper batteribank. Smartpassen ger 80 amp som mest, säkringen till electroblocket från startbatteriet är dock bara på 50 amp och har kabeltjocklek som motiverar en så låg säkring. På startbatteriet finns fyra utgående kablar bortsett från dem som går till electroblocket, en mycket grov som jag antar går till startmotorn samt tre klena på ca 6 till 8 kvadratmillimeter. Någon av dessa måste alltså gå till generatorn. På samtliga finns något som ser ut som en säkring precis vid kopplingen på starbatteriets pluspol. På dessa står det 50 50 samt 70 antar att det är amp som avses. Jag fråga en på fiat som sa att alla nya fiathusbilar har minst 80 amp generator. Borde inte kablage och säkringar vara dimensiomerat för det då också? Hur har ni andra som har smartpass installerat gjort för att ta reda på att kablar och säkringar klarar av att hantera den höga strömmen på 80 amp, (eller 120 som en del modeller ger)?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Men du behöver ingen D+ till C-Tek D250s den är ju styrd av spänningen från generatorn.

Kopplar man som Rusken förklarat på tidigare innlägg, krävs D+ på relet.
Detta som ger den goda ladningen.

Til detta rele, krävs D+, vicket jag undrar vart ock hur jag ska hämta
fram där bak. 230V laddare - batteriet ock Truma är plasserad där bak
I denna Karmann-plåtis.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta ämne har diskuterats ingående på forum,om jag förstått det rätt måste du ha ett relä D+ styrt, om du kopplar D250 direkt mot batteriet, strömmen kan inte gå bakvägen från batteri till förbrukare genom D250 utan ett relä som förbikopplar D250 med avstängd motor.
Hur har du kopplat Montreal?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Den här kopplingen använde jag på min förra husbil,vicket fungerade suveränt.Detta är "Rusken" sin koppling,för at få bästa resultat.

Kopplar jag Direct på batterit,UTAN relè,uppnår jag en del dårligare ladning.Av den orsaken VIL jag då avvända relè,ock til detta behöver jag en D+ punkt

Orskaen är att jag,som tidigare nämnt,har spänningsförlust från generator/startbatteri,så att jag bara får ut 13,8/9 Volt vid bodelsbatterit.Av den orsaken önskar jag dc-dc laddning.Kopplar jag CTEK dual 250S Direct på bodelsbatterit,höjs inte Volt`en avsevärt,men ligger stax under 14Volt.

Nog är det 14,4 - 14,6 Volt det ska vara,vicket jag får med den här bruken utav relèer,ock denna koppling,men så var den hälsikes D+ ock var jag ska hämta den!!

Jag såg Victron var det väl som har en D+ simulator.Kanskje kan den användas??
Montere CTEK & Relè-Fred.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
E
Detta ämne har diskuterats ingående på forum,om jag förstått det rätt måste du ha ett relä D+ styrt, om du kopplar D250 direkt mot batteriet, strömmen kan inte gå bakvägen från batteri till förbrukare genom D250 utan ett relä som förbikopplar D250 med avstängd motor.
Hur har du kopplat Montreal?
,
I princip enklast möjliga som C-Tek anger, från starbatteri till D250S, till bodelsbatteri(er) sedan matas alla förbrukare därifrån, laddning temperaturstyrd av D250S mellan 13,8-15V. Laddar våra Biltema AGM 95Ah x2 perfekt sommar som vinter, även solcellerna är anslutna på D250S. Kör alltid kylen på gas (gasförbrukningen är ju försumbar) och låter generatorn mata bilen och batterierna.
Har även en BM1 Batterimonitor för övervakning av laddningen. Har nyligen monterat en Smartpass samt grövre kablar från startbatteriet, mest för att det är intressant att se om det gör någon skillnad, och det verkar faktiskt som att batterierna blir ännu snabbare laddade, men det är bara en känsla som jag fått under de senaste fjällresorna, ingen exakt mätning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är ju vår bil så pass gammal att det s.k. elblocket mest är en relativt enkel laddare som jag har kopplat förbi helt, utom när vi någon enstaka gång använder 230V ( händer ytterst sällan, kanske 10ggr sedan -07) Men då får originalladdaren mata D250Smed 12V som sedan hanterar batterierna.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Kopplas den til matningen från generatorn/startbatterit, vicken håller ungefär 14V,borde väl kunda användas??Kanskje utgången från CTEK nere til höger som går til batteriet??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Duo som er en dc-dc lader booster opp til 20A. Smartpass er et hjelperele til denne som brukes når spenningsforskjellen mellom bil og bo batteri er såpass stort at dette i seg selv kan lade mer enn 20A. Så når SmartPass er aktiv så skjer det ingen boost. I mange husbiler er nytten av smartpass tvilsom da kablingen i praksis hindrer lading over 20A mer enn i noen minutter.
 
Toppen