• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bytte til lithium

F

F.d. 56837

Guest
Hei
Da er det på tide å bytte ut det gamle blysyre batteriet med et nytt lithium batteri. Dagens løsning har bestått av følgende:
100 ah blysyre forbruksbatteri
95 ah blysyre startbatteri (skal ikke byttes ut)
EBL 99
Softcharger type 30
Victron batterimonitor BMV-702 med bluetooth

Har lest mye her inne på forumet og forstått at bobileiere har gjort det på litt ulike måter.

Planen er å bytte ut 100 ah blysyre batteri med Skanbatt bobilbatteri 100 ah med 100 a bms. https://skanbatt.no/collections/skanbatt-lithium-forbruksbatterier/products/skanbatt-bobil-lithium-batteri-12v-100ah-100a-bms-lith-12100b100
Hovedgrunnen til at jeg må velge dette batteriet er høyden under førersete på bilen. De andre vanlige lithium batteriene blir noen cm for høye.

Softcharger gir en ladespenning på rundt 15 volt rett etter start av motor, etter 15-20 minutter går denne ned til 14,6-14,8 volt. Siden jeg har batterimonitor BMV-702 hadde jeg tenkt å koble inn et rele (Victron rele kanskje ?) som koblet ut når ladespenningen er 15 volt for å spare lithium batteriet og BMS'en og som kobler inn ladingen når spenningen kommer ned til 14,8 volt.

Nå i første runde gjør jeg ingen andre endringer. Jeg bruker de tynne ladekablene som er tilkoblet dagens forbruksbatteri. Hvis det viser seg etter hvert at jeg bør øke tykkelsen tar jeg det senere.
Har avlest på batterimonitoren at blysyre batteriet blir ladet med 25-30 a før det justerer seg nedover.

Dette med å koble inn et rele er en ekstra sikkerhetsfunksjon hvor jeg også muligens vil programmere batterimonitoren til å koble ut ladingen når batteriet er fulladet for å unngå konstant lading under lange kjøreturer. Har lest her inne på forumet at noen har laget en slik løsning.

Har ikke solcelle løsning i dag og heller ikke planlagt å montere en slik løsning.

Når bobilen er tilkoblet landstrøm så vil den bli ladet, men ikke 100 % optimalt slik jeg har forstått det.

Er det noen som har innspill å komme med ut fra hva jeg har tenkt å montere ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bytte til lithium

Jag kan inne ge dig goda råd angående inkoppling då vi saknar EBL99, men kan bekräfta att du tänker helt rätt. Ett relä som stänger vid fulladdat förlänger livet, men du bör också se till att förhindra laddning vid minusgrader. Köp även bluetooth modul till din BMV-702 så kan du lättare se och hantera parametrar.

Skanbatt batteri ger dig förutom bra dimensioner, även snabbkoppling (Anderson ladehandske) samt mycket bra service och svar på alla dina frågor av Tommy Moe. Vi har 2 x 100 Ah sammankopplade i vår husbil där laddningen stängs vid 95% (98%), dvs reläet "öppnar" och laddning startar på nytt vid 90% (93%) genom att reläet stänger! Vi har även en 200Amp-switch för att stoppa laddning manuellt. Batterierna kan frånkopplas lätt genom att man helt enkelt drar ut Andersons ladehandske. Detta tycker jag är mycket bekvämare än att skruva vid polerna som kan sitta ganska oåtkomliga!

Lycka till och mycket välkommen till HBK forumet!

/ranko
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Bytte til lithium

:) Hei!

Jeg har gjort det samme som du planlegger for 18 måneder siden. Byttet fra
150 Ah-GEL (54kg) til Maxpower 100 Ah LFP m/BMS (14kg) uten å gjøre noen
endringer på bilens installasjoner. Har siden monteringen kjørt 22000 km
uten noen problemer og et nytt bobilliv ble startet.

Bilen er en La Strada Nova/Mercedes Sprinter 2.2 med 7-trins G-tronic kasse.

Jeg har også SoftCharger montert, svært fornøyd med måten den regulerer
ladningen på. I tillegg har jeg 100w solceller, noe som gjør at vi ikke lenger
er tilkoblet 230v utenom ved lange opphold.

Vi har kompressor kjøleskap og Truma D6 luft/vannvarmer. Aldri lenger
problem med for lav startspenning:)

Lykke til.

Hilsen Regent
 
F

F.d. 56837

Guest
Sv: Bytte til lithium

Jag kan inne ge dig goda råd angående inkoppling då vi saknar EBL99, men kan bekräfta att du tänker helt rätt. Ett relä som stänger vid fulladdat förlänger livet, men du bör också se till att förhindra laddning vid minusgrader. Köp även bluetooth modul till din BMV-702 så kan du lättare se och hantera parametrar.

Skanbatt batteri ger dig förutom bra dimensioner, även snabbkoppling (Anderson ladehandske) samt mycket bra service och svar på alla dina frågor av Tommy Moe. Vi har 2 x 100 Ah sammankopplade i vår husbil där laddningen stängs vid 95% (98%), dvs reläet "öppnar" och laddning startar på nytt vid 90% (93%) genom att reläet stänger! Vi har även en 200Amp-switch för att stoppa laddning manuellt. Batterierna kan frånkopplas lätt genom att man helt enkelt drar ut Andersons ladehandske. Detta tycker jag är mycket bekvämare än att skruva vid polerna som kan sitta ganska oåtkomliga!

Lycka till och mycket välkommen till HBK forumet!

/ranko

Hei igjen og takker for innspill

Jeg glemte å skrive at jeg også har Bluetooth i dag. Har dere valgt rele fra Victron eller hva ? Vi bruker ikke bobilen om vinteren så dette med lading når det er kaldt blir ikke noe problem.
Var det enkelt å stille inn BMV-702 og hvordan relet skulle lukke og åpne mht. fulladet etc ?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bytte til lithium

Vi hade ett "rele fra Victron" från början som kostade 1 200:- men den gick sönder. Sen köpte jag 2 st. á 80:- där en sitter nu och den andre är reserv. Fungerar lika bra om inte bettre! Hittar inte bilden i mina gamla trådar men det är bara att leta på eBay (de)...

Det tog lite tid att lära sig inställningar, men NU är det enkelt. Jag hjälper dig gärna med inställningen. Måste befinna mig i husbilen och kan göra bild-dump från iPaden...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bytte til lithium

Jag kan inne ge dig goda råd angående inkoppling då vi saknar EBL99, men kan bekräfta att du tänker helt rätt. Ett relä som stänger vid fulladdat förlänger livet, men du bör också se till att förhindra laddning vid minusgrader. Köp även bluetooth modul till din BMV-702 så kan du lättare se och hantera parametrar.

Skanbatt batteri ger dig förutom bra dimensioner, även snabbkoppling (Anderson ladehandske) samt mycket bra service och svar på alla dina frågor av Tommy Moe. Vi har 2 x 100 Ah sammankopplade i vår husbil där laddningen stängs vid 95% (98%), dvs reläet "öppnar" och laddning startar på nytt vid 90% (93%) genom att reläet stänger! Vi har även en 200Amp-switch för att stoppa laddning manuellt. Batterierna kan frånkopplas lätt genom att man helt enkelt drar ut Andersons ladehandske. Detta tycker jag är mycket bekvämare än att skruva vid polerna som kan sitta ganska oåtkomliga!

Lycka till och mycket välkommen till HBK forumet!

/ranko

En fråga. Varför skall det inte laddas vid minusgrader?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bytte til lithium

Ett Litiumbatteri kan som regel urladdas (läs användas) i en temperatur på ner mot – 20 °C men det skall inte laddas i minusgrader. /batteriskolan (lite allmänt och lättläst)

Jag kan inte förklara det tekniska utan följer det jag har läst om Lithium. Laddning av Li-batterier som befinner sig i utrymmen under 0 (noll) grader rekommenderas ej. Själv bryr jag mig inte så mycket så länge solceller laddar kring 0-grader, men om jag skulle köra till norra delar av landet där det råder -20 ute (och inne kring batterier) då skulle jag slå ifrån laddning för att inte skada batterier. Jag har läst att Li-batterier klarar av att stå i kylan annars och löper inte frysrisk som t.ex. blybatterier...

Nu är det så att vi åker inte till Norrland vintertid, men om det skulle komma en köldknäpp så att temperaturen kring batterier skulle sjunka till minus grader, då är tanken att starta motorns värmare (med bilens AGM batteri) och värma Li-batteriutrymmet först innan vi börjar med normal förbrukning/laddning i bodelen.
 
Senast ändrad:

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: Bytte til lithium

Här kommer en länk till databladet på mitt Lifepo4 batteri som
Inköpts i Norge.
12V 100Ah LiFePO4 Battery For VRLA Replacement
Här finns bl.a. att läsa om vad BMS en sköter:
Over charge protection、Over discharge protection、Over current protection、Temperature protection、Balanced function、Short circuit protection
Den enda anpassning som gjorts är att byta solregulator till Votronik som har ladd parametrar även för litiumbatterier.
För att ha extra koll vintertid så är även en Viktron 700 monterad.
När husbilen inte ska användas några veckor vintertid tas batteriet in och laddas natten innan avfärd (har en extra litiumladdare).
Litar fullständigt på BMS en men det går naturligtvis inte att veta efter bara 1års bekymmersfri användande, jag återkommer om 10 år eller om något fallerar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bytte til lithium

Och här följer i så fall almänt om Lithium batterier samt datablad 100A BMS.

Ser inte någon större skyllnad mellan batterierna förutom att SKANBAT´s är nättare, lättare och med snabbhandske anslutning. Pris?

Det gemensamma är dock: Anbefalt temperatur ved lading: 0 - 45 grader, kanske ett mera konkret svar till Stig's fråga.
 
F

F.d. 56837

Guest
Sv: Bytte til lithium

Vi hade ett "rele fra Victron" från början som kostade 1 200:- men den gick sönder. Sen köpte jag 2 st. á 80:- där en sitter nu och den andre är reserv. Fungerar lika bra om inte bettre! Hittar inte bilden i mina gamla trådar men det är bara att leta på eBay (de)...

Det tog lite tid att lära sig inställningar, men NU är det enkelt. Jag hjälper dig gärna med inställningen. Måste befinna mig i husbilen och kan göra bild-dump från iPaden...

Takker for gode innspill. Setter også veldig pris på at dere kan hjelpe meg med innstillingen på BMV. Jeg kan komme tilbake til dere når det nærmer seg installasjon av løsningen.

Takker så mye
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bytte til lithium

Mycket bra med länken ovan Anders. Lite lång läsning kanske men verkligen heltäckande.

Jag skulle bara tillägga ytterligare en grej när det gäller färdiga BMS batterier från SKANBATT, MAXPOWER, Alternativ Energi och andra leverantörer. Kolla vad det är för typ av batterier som är inbyggt i paketet. Det finns prismatiska och cylindriska och det sägs att prismatiska skall vara bättre. Fråga mig inte varför, men jag ser det på samma sätt som med solceller mono och polykristalina! Se bara till att du betalar rätt pris för rätt kvalitet...

prismatisk-cylindrisk.jpg
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: Bytte til lithium

Mycket bra med länken ovan Anders. Lite lång läsning kanske men verkligen heltäckande.

Jag skulle bara tillägga ytterligare en grej när det gäller färdiga BMS batterier från SKANBATT, MAXPOWER, Alternativ Energi och andra leverantörer. Kolla vad det är för typ av batterier som är inbyggt i paketet. Det finns prismatiska och cylindriska och det sägs att prismatiska skall vara bättre. Fråga mig inte varför, men jag ser det på samma sätt som med solceller mono och polykristalina! Se bara till att du betalar rätt pris för rätt kvalitet...

Visa bilaga 130606


Kan nog vara så men att försäljare framhåller sin egen produkt
känner vi väl alla till?

jpg.gif IMG_2873.JPG (214,8 KB)

Cylindriska celler tillverkade med troligtvis hög precision i en maskinprocess som bör ge en billig totalkostnad förutom monteringen.
De prismatiska cellerna torde vara hantverksmässigt producerade
och därmed dyrare?

IMG_2873.JPG
Framtiden bör ge oss svar men de var ju inte detta trådskaparen
efterfrågade som du tidigare påpekade.

OBS! Vårt batteri är monterat liggande och det ska även kunna monteras upp och ner om behov föreligger.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bytte til lithium

Kan nog vara så men att försäljare framhåller sin egen produkt
känner vi väl alla till?

jpg.gif IMG_2873.JPG (214,8 KB)

Cylindriska celler tillverkade med troligtvis hög precision i en maskinprocess som bör ge en billig totalkostnad förutom monteringen.
De prismatiska cellerna torde vara hantverksmässigt producerade
och därmed dyrare?

Visa bilaga 130635
Framtiden bör ge oss svar men de var ju inte detta trådskaparen
efterfrågade som du tidigare påpekade.

OBS! Vårt batteri är monterat liggande och det ska även kunna monteras upp och ner om behov föreligger.
Vad menar du med hantverksmässigt producerade?

Självklart går dom att montera åt alla håll precis som man kan hålla sin telefon eller ficklampa år vilket håll som helst.
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: Bytte til lithium

Vad menar du med hantverksmässigt producerade?

Självklart går dom att montera åt alla håll precis som man kan hålla sin telefon eller ficklampa år vilket håll som helst.

Fortfarande utanför ämnet!

Har ett minne av att jag sett en youtube film där man pulat med dessa påsar men jag tar tillbaka påståendet då jag ej hittar densamma.

Du som besitter kunskap i ämnet kanske har någon länk till oberoende test av prismatiska kontra cylindriska battericeller?
Tesla som väl torde vara den ledande elbilstillverkaren änvänder cylindriska celler: Tesla Model 3 batteripack - Tesla Club Sweden

Att jag påtalar att batteriet går att montera liggande kan hjälpa om höjden är begränsad.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bytte til lithium

Fortfarande utanför ämnet!

Har ett minne av att jag sett en youtube film där man pulat med dessa påsar men jag tar tillbaka påståendet då jag ej hittar densamma.

Du som besitter kunskap i ämnet kanske har någon länk till oberoende test av prismatiska kontra cylindriska battericeller?
Tesla som väl torde vara den ledande elbilstillverkaren änvänder cylindriska celler: Tesla Model 3 batteripack - Tesla Club Sweden

Att jag påtalar att batteriet går att montera liggande kan hjälpa om höjden är begränsad.
Tyvärr inte, däremot kan du tex läsa lite nedan då dom gör båda varianterna så man får försöka klura ut hur dom tänker sig att man ska välja:)

Dock blir det mera energitäthet i prismatiska, hur Tesla tänkt vete tusan men en bra gissning är pris och tillgänglighet speciellt då Tesla inte går sådär jättelysande trots priset och utan subventioner skulle det nog inte gå alls... ledande i volym har inte alltid med bäst att göra, jämför Microsoft:D

Sedan är har de cylindriska funnits en längre tid än prismatiska vilket avspeglar sig på pris men även på kvaliten vilket såklart är viktigt om man har 5-10000 batterier i en bil.

Det är lättare att kyla prismatiska pga dess form, och tex ett batteri uppbyggt av cylindriska celler som ser ut som ett 12V bilbatteri, helt slutet är inte helt lätt att kyla, de innersta cellerna hur kyls dom?

Lithium Battery | Lithium Batteries | A123 Systems
 
Toppen