Byte microswitch blandare

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Deblenh, 1 Juni 2019.

1. Deblenh

Deblenh HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25493
    Första gången köksblandaren slutade fungera stod vi södra Tyskland och jag tillbringade några timmar med att komma åt blandaren under köksbänken. Jag insåg då att man lätt fixar det ovanifrån men fick lite provisoriskt ”tejpa ihop” kablarna. Det fungerade faktiskt ett helt år och under tiden hann jag köpa en ny microbrytare och låta lödkolven ingå i bilens vertygsförråd. På vår bil (Solifer/LMC 2013) har kranarna en mikrobrytare som styr tryckvattenpumpen. Kablarna från brytaren får utstå mycket rörelser och kan dessutom lätt hamna i kläm. En dålig konstruktion som förr eller senare slutar fungera. Eftersom frågan ibland dyker upp hos andra med samma problem tog jag några bilder som kanske är till hjälp. Med normal händighet fixas det på mindre än en timme.
    Glöm inte stänga av 12V i bilen under tiden, annars går pumpen igång :)
    Tryck in spärren för att lossa handtaget:
    IMG_1219.jpg
    Dra bort handtaget:
    IMG_1220.jpg
    Skruva loss den inre delen:
    IMG_1221.jpg
    .. och dra bort den:
    IMG_1222.jpg
    Här sitter den gamla brytaren med trasiga sladdar:
    IMG_1224.jpg
    Ny brytare inköpt hos Conrad:
    IMG_1225.jpg
    Inte helt nödvändigt men man kommer lättare åt genom att ta bort ringen (2 skruvar):
    IMG_1227.jpg
    Nya switchen har både rytande och slutande funktion, klipp den blå så nära brytaren som möjligt.
    IMG_1228.jpg
    Krympslang och löd ihop med kablarna som kommer underifrån:
    IMG_1230.jpg
    Tryck ner kablarna så att så lite som möjligt ligger i kranen. Se till att de löper fritt:
    IMG_1231.jpg
    Montera tillbaka ringen:
    IMG_1233.jpg
    Skruva tillbaka inre delen:
    IMG_1235.jpg
    Tryck på handtaget. Klart!
    IMG_1236.jpg
    Kolla också kablarna under vasken. Om de hänger ner kan de behöva samlas ihop och fästas med buntband.
    Hoppas detta kan vara till hjälp för någon!

arvaby, turbin, ClasB och 13 andra gillar detta.
  2. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, man kan väl dessutom påpeka som gjorts många gånger förr att beroende av modell och utförande m.m. och ofta tillsammans med dränkpumpar så används brytaren direkt som kontakt för att starta pumpen. Då är kablarna hela och även om man mäter på brytaren så kan allt verka ok. Men det är helt enkelt för mycket ström som går genom den lilla mickrobrytarens kontakter och de blir brända och glappar vid tillslag. I de fallen så är medicinen att sätta ett relä i närheten av pumpen och använda brytare och original sladdragning endast till styrning av reläet och dra en separat matning fram till reläet, och vidare till själva pumpen.
    Hoppas att detta också kan vara till nytta och hjälp för någon.

M.v.h. JANKRO.

Montreal, turbin, CapYank och 10 andra gillar detta.
  3. pihlsturefors

pihlsturefors HBK Intresserad

Kommun:
    Linköping
    Hej.
    Vi har exakt samma fel på i vår Weinsberg. Det ät lite svårt att se Art.nr på förpackningen. Kan du delge Art.nr på switchen? alternativt, vad sökte du på på Conrad för att hitta rätt.
    Tacksam för svar.
    //Rikard

4. Deblenh

Deblenh HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25493
    Hej!
    På min var det denna som var rätt. Jag mätte upp måtten för att vara säker.
    Marquardt Mikro-switch 1058.0351 24 V/DC | Conrad.se

5. pihlsturefors

pihlsturefors HBK Intresserad

Kommun:
    Linköping
    Tackar.
    Då var det beställt.
    //Rikard

6. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Gjorde som Jankro skriver och monterade in klenare kablar som löper fritt inne i kranen, har sedan dess inte haft något bekymmer.
    Arne.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.