• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte luftfilter

F

F.d. 55912

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Magic white
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Motor
Hej vänner. Någon som har bytt luftfilter på helintegrerad Dethleffs magic white. Som jag ser det finns två alternativ. Via motorhuven eller demontera instrumentbrädan. Med tanke på hur karossen är konstruerad så blir det småjobbigt att ta det framifrån. Krävs spegel för att se vad man gör :D Tacksam för tips.
 
F

F.d. 55912

Guest
Ja det var luftfiltret för motorn jag menade. Annars hade jag skrivit kupéfiltret :D I vilket fall som helst så går det att byta från fronten med lite pill och blodiga knogar :twitcy:Nu är det gjort.
 
F

F.d. 55912

Guest
Hej. Började med spegel men det funkade dåligt så jag kände mig fram. Visste ju att det var fyra skruvar. Tog lite tid och några blodiga knogar :twitcy:. Nästa gång ska jag byta skruvarna till torxskalle. Man fick trycka hårt så dom inte rappade. Filtret går precis imellan. Återmonteringen gick lättare än jag trodde. :)
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Hej igen o tack för svaret
Vad var det för skruvar? Jag hade min på service förra året och då tror jag att han demonterade övre motorbalken för att få in huvudet och kunna se. Tänkte kolla nu så att inga möss varit där och knaprat i filtret.
Ha det så bra

Janne
 
F

F.d. 55912

Guest
De fyra skruvarna håller locket på filterburken. När man skruvat bort locket och plockat ur filtret kan man köra ner handen och känna efter om det finns nåt där. Jag hittade bara tre löv. :D:D
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Lunkan815 skrev:
Ja det var luftfiltret för motorn jag menade. Annars hade jag skrivit kupéfiltret :D I vilket fall som helst så går det att byta från fronten med lite pill och blodiga knogar :twitcy:Nu är det gjort.

Ett sätt att komma lindrigare undan är att montera bort frontbalken (den där det normalt sitter ett lås till motorhuven monterat på en std Ducato).
Det handlar om 6 enkla bultar och sedan lossa luftintaget så har man fri tillgång till de
flesta delar framifrån och ser vad man gör, inkl luftfiltret.
 
Toppen