• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte hydraulvätska robotlåda

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

I Fiats dokumentation står skrivet att hydraulvätska skall bytas i robotlådan antingen vart annat år eller vid 9000 mil.

När jag kontaktar en auktoriserad Fiatverkstad, som också servar husbilar, blir man lite förvånad och säger att man aldrig gjort jobbet tidigare.

Andra bilfirmor jag pratat med visar också en förvåning även om ingen av dem uttrycker att det är onödigt så får man ändå en känsla av att det är väldigt få som följer denna rekommendation.

Hur har ni gjort, bytt vart annat år eller kör ni på tills ni får problem (som kanske inte inträffat)?

Vår bil har nu rullat 2900 mil men har passerat 2-års sträcket varför vi tänkte låta byta.

Brukar göra all service själv men har fått besked från en firma jag har stort förtroende för (som inte vågade utföra jobbet) att man kan få stora problem om det inte utförs korrekt (jag gissar på luft i systemet). Och då bilen är helintegrerad är det ju trångt som satan så jag skippar nog det egna mekandet denna gången.

Mvh!
// Niklas
 
J

Jarn

Guest
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Jag har servat mina bilar med robotlåda vid två årsintervallen på auktoriserad Fiat verkstad, men jag tror ingen av dem bytt.

Ser i serviceschemat att det är inte oljan i växellådan som skall bytas utan "olja
i hydraulsystem för styrning av kopplingen".
Det är ju inga mängder, endast 5 cl, men det kanske är viktigt ändå...?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Jag frågade förra året vid 2-års service om robotlådan o fick till svar att den oljan inte skulle bytas då. Det innebär att min bil på fyra år kommer ha gått över 4000mil o ännu inte fått bytt robotoljan.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

IMG_1405.PNG

IMG_0851.JPG

Lika viktigt är kopplingsvätskan och hydraulvätskan måste man åtminstone titta att det finns mellan sträcken.

Leif
 

Bilagor

  • IMG_1404.PNG
    IMG_1404.PNG
    196,4 KB · Visningar: 149
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Ganska enkelt att byta själv skaffa en sugspruta och en passande slang samt rätt olja hos Fiat samt rätt typ av bromsvätska ( ja det är bromsvätska till kopplingscylindern) sug ur hydrauloljan ur behållaren fyll på ny olja,kör några dagar och gör om så har man bytt all olja och inga problem med luft. Gör rent sugsprutan och gör likadant på kopplingscylindern. :)
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Det är inte hydrauloljan som styr växlingsmekanismen som ska bytas efter två år utan bromsvätskan som finns i den lilla runda behållaren som styr kopplingen. På en manuell bil är kopplingsvätskan integrerad med bromssystemets behållare. Anledningen till bytet är att bromsvätskan tar åt sig fukt, precis som i bromssystemet, och att det kan bli rost eller dålig funktion i systemet. Hydrauloljan i den större behållaren har ingen rekommenderad intervall. Men jag tyckte oljan var skitig och gjorde som ett tidigare inlägg, sög ur behållaren, fyllde på och körde lite och gjorde om proceduren. Nu ser oljan fin ut igen. Om man ska tömma hela hydraulsystemet så är det en omfattande procedur med luftning o programmering etc. Görs nog bara om det har varit haveri eller problem med systemet.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Om man som ni säger , byter ut bromsvätskan i behållaren genom att suga ut den, fyller på med ny vätska, kör ett tag, och sedan gör om proceduren. Kan ni lämna en förklaring på hur bromsvätskan i huvudcylindern, rören och bromscylindrarna kan cirkulera och komma upp i bromsvätske behållaren efter några mil?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Re: Byte hydraulvätska robotlåda

Om man som ni säger , byter ut bromsvätskan i behållaren genom att suga ut den, fyller på med ny vätska, kör ett tag, och sedan gör om proceduren. Kan ni lämna en förklaring på hur bromsvätskan i huvudcylindern, rören och bromscylindrarna kan cirkulera och komma upp i bromsvätske behållaren efter några mil?

Alldeles riktigt,byter man i burken så blir bromsvätskan aldrig bytt i rören och cylindrarna det är det som är det viktiga.Bromsvätskan cirkulerar ju inte som bekant.Därför viktigt att byta vid luftningsnipplar.

S670sl
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja det var det jag menade. Bromsvätska är de flesta fall hydroskopisk dvs att den dra åt sig vatten. Rost/korrosion som kommer i ett broms/kopplings system inifrån kommer på kolvar och cylindrar, rost utifrån brukar mest vara skadligt för hydraulrör, om dom är gjorda i stål.
När vätskan blir gammal så har den i värsta fall tagit upp så mycket vatten att när man bromsar mycket, tex i en utförsbacke så överförs värmen från skiva/belägg till kolv/cylinder och sedan till vätskan och vattnet i vätskan kokar. Det är när vattnet kokar som det bildas luft i systemet och bromsverkan försvinner och olyckan kan var framme. Detta problem har man ju inte i ett hydraulsystem för kopplingen eller växelmanövreringen, utan att vara någon expert på just dessa så kan man nog säga att där är det nog mest rost problem, smuts i vätskan som kan klägga i hop och försämra funktionen kanske främst i växelmanövreringen och att vätskan kan förlora den lilla smörjförmåga som den har.
 
Senast ändrad:

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Förtydligande; Det som jag beskrev i mitt tidigare inlägg var "byte" av hydrauloljan som inte finns med i serviceprogrammet. Bromsvätskan i kopplingsmekanismen måste givetvis dräneras och bytas ut helt, men det ska ju ingå i serviceprogrammet på verkstaden. :)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jo jag förstod det, jag ville bara förtydliga hur viktigt det är att byta all bromsvätska så att en del inte ser en smidig utväg och får för sig att byta genom att suga ur behållaren och hälla i ny. Jag har erfarenhet av tyngre fordon i nedförslut där bromsarna har försvunnit tack vare kokning. Det är tyvärr en vanlig syn att just husbilar ligger på bromsen hela vägen ner, det handlar ju om minst 3500 kg som skall bromsas upp om det skulle behövas i en nödsituation och då måste bromsarna vara felfria.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

På bilar med Comfort-Matic automatlådan så är det en separat behållare för kopplingen (med bromsvätska). Den har ingen anslutning till bromsarnas vätskebehållare. Så bromsarna kan inte skadas av att man inte byter den, men kopplingsmekanismen kan ta skada på sikt.

Bifogar bild där behållaren till vänster är för hydraulolja, och den lilla runda till höger är för kopplingen. Hydrauloljebehållaren bör inte fyllas mer än till ca hälften, då den expanderar en hel del när den blir varm. Samma sak om man fyller för mycket i behållaren för kopplingen, så kan det flöda över.
 

Bilagor

  • 20170912_095607.jpg
    20170912_095607.jpg
    1,5 MB · Visningar: 75

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Hej Leif var brukar du utföra service på din bil? Jag skall på 90000 km service inom några veckor
Mvh Ulf Wikar

Hej, brukar anlita Wetteri men de har ny ägare så det blir Hägglunds i j.stad nu därför köpte jag oljan för säkerhet skull. Vi skall göra en ruska resa före servicen.

Hälsningar Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Förtydligande; Det som jag beskrev i mitt tidigare inlägg var "byte" av hydrauloljan som inte finns med i serviceprogrammet. Bromsvätskan i kopplingsmekanismen måste givetvis dräneras och bytas ut helt, men det ska ju ingå i serviceprogrammet på verkstaden. :)

Fins nog med i serviceprogrammet åtminstone när jag förde första gången på 2 års service.
Finns ju i handboken för Comfortmatic.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Det är inte hydrauloljan som styr växlingsmekanismen som ska bytas efter två år utan bromsvätskan som finns i den lilla runda behållaren som styr kopplingen. På en manuell bil är kopplingsvätskan integrerad med bromssystemets behållare. Anledningen till bytet är att bromsvätskan tar åt sig fukt, precis som i bromssystemet, och att det kan bli rost eller dålig funktion i systemet. Hydrauloljan i den större behållaren har ingen rekommenderad intervall. Men jag tyckte oljan var skitig och gjorde som ett tidigare inlägg, sög ur behållaren, fyllde på och körde lite och gjorde om proceduren. Nu ser oljan fin ut igen. Om man ska tömma hela hydraulsystemet så är det en omfattande procedur med luftning o programmering etc. Görs nog bara om det har varit haveri eller problem med systemet.

Läs underhåll sidan 14 från handboken.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Javisst. Om man läser i handboken på sidan 14 så står det endast kontroll eller byte av "olja i hydraulsystem för styrning av kopplingen", dvs lilla runda behållaren. Inget om något byte av hydrauloljan för roboten, den större behållaren. Och det var väl byte av hydrauloljan som var ursprungsfrågan?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Javisst. Om man läser i handboken på sidan 14 så står det endast kontroll eller byte av "olja i hydraulsystem för styrning av kopplingen", dvs lilla runda behållaren. Inget om något byte av hydrauloljan för roboten, den större behållaren. Och det var väl byte av hydrauloljan som var ursprungsfrågan?

Den runda är inte för hydraul olja utan den kantiga.
Nu slutar jag med detta var och en får bya eller låta bli.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Hej, brukar anlita Wetteri men de har ny ägare så det blir Hägglunds i j.stad nu därför köpte jag oljan för säkerhet skull. Vi skall göra en ruska resa före servicen.

Hälsningar Leif

Kan rekommendera Hägglunds.Är på sommaren i Jakobstad och servar hos Hägglunds.Kan bara berätta att på min förra bil skar framhjulslager på en fredag,var tvungen att åka hemmåt på lördag morgon.Kom till Hägglunds på fre.em Kl 14.00 Ingen problem . Med lite övertid fixades det.Wetteri hade en väntetid en vecka.Lite utanför trådet.Men vilken service.

MVH.s670sl
 
Toppen