• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte Gasdämpare Dethleffs helintegrerad

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Hej, nu har jag tröttnat på mina gasdämpare. Tyvärr står det inget tryck på dom befintliga.
Har hittat dessa dämpare och som borde passa efter att mätt längden på dom gamla obelastade.

Gasdämpare (14/28) 468mm (2500N)

Hur byter man dessa? När jag har sängen vid parkeringsläge (uppfälld) vilket innebär obelastade gasfjädrar så är det omöjligt att komma åt fästpunkterna på gasfjädern underifrån på sidan. Ni kan se på bilden vilka typ av gasfjäder jag har.
Har någon bytt på en sådan husbil innan?
Mottar tips på att demontera och återmontera denna.
Gasdämpare.jpg gasdämpare_bild2.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är i samma sits med trötta gaskolvar, vill också gärna veta hur man bäst går tillväga.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej! Jag har bytt på en Burstner för några år sedan. Jag tillverkade ett verktyg som jag satte runt kolven när den var ihoptryckt.Och när jag monterade den nya fick jag trycka ihop den i en verkstadspress för att kunna montera verktyget.
20190506_073723.jpg 20190506_073639.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Har för närvarande lyckats få loss gasdämparen på höger sida. Använde en liten tving för att frigöra gasdämparen så jag kunde demontera den. Fick loss den sida som är mot vindrutan sedan använde jag spännrem för att sänka ner sängen försiktigt så jag kunde ta loss gasdämparen. Ska försöka mig på den andra sidan under kvällen.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Har precis bytt två dämpare och jag skulle säga att det är en heldags jobb för en amatör.
Framförallt då fabriken svetsat fast några skruvar på vänstra sidan av sängen.
Jag rekommenderar alla att bygga verktyget på bilden ovan och trycka ihop med en domkraft eller vad man har till hands.
Använde dubbla spännband men det var besvärligt då dessa har ett eget liv och man fick hela tiden vara försiktig att inte vara i vägen om det skulle glida ur fästet.
Sågade även till några plankor i rätt höjd som stöd så man kunde släppa ner sängen så mycket som behövdes för att inte behöva trycka ihop cylindern mer än nödvändigt.
Gasdämparna är "generiska" från gasfjädershop.se och krävde en M10 mutter som distans för att passa.
I mitt fall var de 35 år gamla dämparna så slut att det gick att trycka ihop dom med handkraft.
Tack för alla tips!
 
Toppen