• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kupeluftfilter.

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 147hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Teressta T 700 A
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Ospecificerat
Jag skall byta kupeluftfiltret bl.a. eftersom det luktar fukt när jag kör med AC.
Jag fick tips om att det tydligen sitter bakom handsfackluckan mellan framstolarna.
Tacksam för tips hur jag gör.
Lennart.
 

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Tack för den utförliga instruktionen. I morgon skall jag skrida till verket, i min ålder är det lite trångt att krypa ned mellan framstolarna men man får se till att man har allt med sig när man äntligen kommit ned.
Lennart.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
maylen45 skrev:
Tack för den utförliga instruktionen. I morgon skall jag skrida till verket, i min ålder är det lite trångt att krypa ned mellan framstolarna men man får se till att man har allt med sig när man äntligen kommit ned.
Lennart.

Jo tack. Det värsta brukar vara att ta sig upp igen.
Skriv gärna hur det gick med bytet.
 

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Nu är filtret bortmonterat och nytt beställt. Filtret var alldeles svar så det var hög tid att byta, en orsak att jag ville byta filtret är att när jag kör med AC-n så luktar det unken fukt i bilen och jag trodde det kunde bero på filtret.
Det som var svårt att få loss var sista svarta plastluckan innan filtret.
Lennart.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
maylen45 skrev:
Nu är filtret bortmonterat och nytt beställt. Filtret var alldeles svar så det var hög tid att byta, en orsak att jag ville byta filtret är att när jag kör med AC-n så luktar det unken fukt i bilen och jag trodde det kunde bero på filtret.
Det som var svårt att få loss var sista svarta plastluckan innan filtret.
Lennart.

Att det luktar unket kan bero på olika saker ibland händer det att filtret är dåligt monterat så det smiter förbi lite skräp pollen mm som fastnar i evaporatorn som är kall å drar till sig fukt som ska dräneras genom en speciell dränering som om man har otur kan sätta igen å då blir det vatten stående och det blir bakterie/mögel tilväxt i evaporatorn. Så var noggrann när du monterar det nya filtret. å om problemet kvarstår så rekommenderar jag att du letar rätt på dräneringen. Det är normalt att det blir en liten pöl under bilen om det är varmt ute å Acn är igång.
 
Toppen