• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

byte av drivaxeldamask Fiat Ducato 2004

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej, Jag har läst många trådar här om hur man byter den yttre drivaxeldamasken och ofta på lite äldre bilar, men ingen om den inre på lite nyare bilar.
Kort sagt hur gör man på enklaste sätt för att byta den? Bilen är en Ducato 2004 och det gäller alltså den vänstra inre drivaxeldamasken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den burde være mulig, det er den korte drivakselen uten opplagring. Men en må ta ut drivakselen og ta av yttre knute for å kunne bruke orginal damask. En splittet kan settes på uten å ta akslingen ut av bilen, men jeg har aldri sett en slik for disse bilene.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Är den inre drivknuten demonterbar från drivaxeln? Hur får man annars damasken över knuten?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack, för era svar. Jag förstod inte riktigt om den inre knuten var demonterbar? Sitter den på axeln med splines?
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej skulle inte rekomendera skf universaldamask,jag har monterat ett flertl de håller inte mer än ett år. drivknuten.se har en universaldamask i silikon som monteras på samma vis de lämnar 10 års garanti.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag bytte inre damasker så har jag för mej att jag drog ut drivaxeln ur växellådan (sitter med en fjäderring inne i lådan) & trädde på damasken från splinessidan. Ganska enkelt. Passa på att kolla om packboxen i lådan läcker, finns att köpa lösa till en billig penning.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
När jag bytte inre damasker så har jag för mej att jag drog ut drivaxeln ur växellådan (sitter med en fjäderring inne i lådan) & trädde på damasken från splinessidan. Ganska enkelt. Passa på att kolla om packboxen i lådan läcker, finns att köpa lösa till en billig penning.
Misstänker att inre knuten är en såkallad tripod lite mixter å byta damask men inget stort jobb för en normalhändig, min undran varför har den gått sönder ???
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Varför den har gått sönder är jag också nyfiken på. I den näst innersta "fördjupningen" så finns det ett jack på ca 1 cm, det ser nästan ut som en kläm skada eller något sådant. Kan man verkligen ta av hela knuten eller skall den delas så att det återstår dom här tre kulhållarna eller om det kallas tripod. om fingrarna är kvar på axeln så är det ju verkligen besvärligt att trä på en ny damask, det har jag varit med om förut för en 35 år sedan på gamla Renault bilar, det är nästan omöjligt. Kanske bättre att köpa en ny komplett drivaxel? Var och vilken tillverkare skall jag välja?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej igen, om det är en sån drivaxel med tre kulhållare på så låt knuten sitta kvar i lådan tripoden sitter på splines som är låst med en vanlig segersäkring ,iså fall lossa damasken i den stora änden å ta ut den försiktigt så att dom tre lagren sitter kvar på sina fästen ta bort säkringen sedan lagerhållaren byt damask fetta in lagren lite montera tillbaka i omvänd ordning, klart.PS var noga med att palla upp bilen säkert innan du börjar DS.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Anki & Bengt, det låter som ett 1 timmars jobb, går det så snabbt? <någon som vet kvalitets skillnader på kompletta drivaxlar?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Anki & Bengt, det låter som ett 1 timmars jobb, går det så snabbt? <någon som vet kvalitets skillnader på kompletta drivaxlar?
Ha ha nej lite längre tid tar det nog med kafferast , men jobbet är det samma om du ska byta hela drivaxeln eller bara damasken, byter du hela axeln kommer det nog att rinna ut olja från vxllådan som du måste återfylla (helst ny då) Med vänlig hälsning Bengt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tänkte på en annan repmetod när skadan inte är så stor, tvätta noga med någon spritprodukt (inte nån smarrig smak nu utan t-röd eller liknande) sedan lägg på vulktejp kan fungera där eftersom det inte är så stor rörelse där jämfört med yttre knuten, lycka till MVH Bengt.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack för era svar, jag har varit upptagen med andra saker ett tag så jag har inte hunnit svara er förrän nu.
Vulktape har jag inte provat men däremot tvätt och Tec7 och det gick inte. Skall prova att flla på lite fett i damasken och sedan snurra på vulktape, frågan är vad bilbesiktningen säger?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bilbesiktningen säger nog inget om du kan ju provar med vulktape. Jag är skeptisk till att det ska hålla någon längre tid eller att det över huvud taget kommer att fungera. Bälgen är ju utformad på ett sätt som gör att den ska följa med & inte komma i kontakt med drivknuten när du svänger. Risken är stor att vulktapen förändrar bälgens egenskaper så att följsamheten blir sämre eller uteblir helt & drivknuten river sönder den. Men det är klart att du kan försöka, det är ju enkelt gjort & ingen stor kostnad. Resultatet kan ju inte bli värre än att du får byta bälgen.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ursäkta men fattade att det var inre knuten å där är ju inte rörelsen så stor .Inget svängmoment alltså, synd att jag bor så långt bort annars hade jag hjälpt dej det är inget stort jobb.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ursäkta men fattade att det var inre knuten å där är ju inte rörelsen så stor .Inget svängmoment alltså, synd att jag bor så långt bort annars hade jag hjälpt dej det är inget stort jobb.

Tack så hemskt mycket för din hjälpsamhet. I det samhällsklimat vi lever i i dag så är det ovanligt med sådana förslag.
Jag har bilen ute under ett kapell så det får vänta med att ligga på marken under husbilen till de har blivit lite varmare och torrt på asfalten. Jag vet inte ännu vilken lösning jag skall satsa på, kanske är det smartast att byta till en helt ny drivaxel. Problemet med det är att det finns så många märken att välja mellan.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Med priset jämnfört på en kpl drivaxel så får du nog bytt damasken på en verkstad , rekommenderar att du hör dej för innan du bestämmer hur du ska göra. Med vänlig hälsning Bengt.
 
Toppen