1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Byte av bromsklossar

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av Lasse/Eva, 5 Oktober 2019.

1. Lasse/Eva

Lasse/Eva HBK Medlem

Kommun:
    Gullspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7012
    Någon som har bytt bromsklossar bak på Renault Master -06? Har problem med att få in bromskolven. Tacksam för svar

2. Sjöberg

Sjöberg HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7228
    Jag har bytt bromsklossar bak på Reanult Masters ett par gånger men minns inte exakt årsmodell, men är inte kolven gängad och kräver ett visst tryck samtidigt som man snurrar kolven?
    Jag har även nåt svagt minne av att det på nån modell var höger respektive vänstergängade kolvar på nån jag åtgärdade, minns dock inte med säkerhet om det vat en Master eller inte.
    Sen kan ju även gängade kolvar rosta fast ibland.

mvh jocke

3. Ulla-Britt o Sune

Ulla-Britt o Sune HBK Medlem

Kommun:
    Ljusdal
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    15092
    På min 2008 är dom vänster gängade det gäller att snurra på kolvarna annars förstör man självjusteringen

4. nergaard

nergaard HBK Medlem

Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9296
    Du måste snurra kolven tillbaka da dom er gängede, det går bra om du använder special verktyg.

kicki&reino gillar detta.
  5. nergaard

nergaard HBK Medlem

Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9296
  6. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Vet inte hur just Renaults kolvar ser ut men det brukar vara bra att se till att gummitätningen inte sitter fast i kolven så tätningen slits sönder när man skruvar in den.

JANKRO gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.