• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta Solexförgasare mot Weber

Daniel77

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.0 75hk
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: A620
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Någon som har något tips hur man ger en spark där bak på en något trött motor?? Har en Fiat Ducato Burstner 2.0 55kw. Peugeot motor med solex 34 pbisa 16 förgasare. Hittade i något forum om extraktorgrenrör, någon som har erfarenhet?? Eller någon som har stoppat dit en weberförgasare kanske??

//Daniel
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Hej,

Har samma motor i min Fiat Ducato -87 och har på rekommendation borrat upp två munstycken i förgasaren. Det gjorde gott! Däremot har jag inte (ännu?) satsat på extraktorrör, trots att alla som delgett forumet sina erfarenheter av rörbytet berömmer effektökningen. Priset på drygt 3000kr dämpar entusiasmen något. När jag igår sökte ersättare till avbruten CO-nålventil, blev jag tipsad av firma Misab i Göteborg att en "Weber 34 ICH" passar på insugningsröret, men kräver dock ytterligare anpassning. Då känns uppborrade munstycken billigare och bättre....

JANKRO och Jaktfalken är mycket trimkunniga, så läs gärna deras inlägg.

Hälsningar
OnsdagsArne

PS. Fick tag i bra sprängskiss på förgasaren och kollade att nålspetsen inte satt kvar. Nu kör jag vidare med inskruvad "nålstump", då flödet ändå skall minskas efter borrningen. DS.
 

Daniel77

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Precis denna weber kom jag nyss fram till oxå efter en massa googlande:)
men som sagt kanske lite dyrt om man inte kommer över någon nån stans.
Kanske bäst å skaffa en beg solex på en skrot då å testborra så man inte står utan ifall det skulle misslyckas. :)
 
F

F.d. 53012

Guest
Extraktorgrenrör rekommenderas och upptag av munstycke i förgasaren, byte till störe förgasare gör inte så mycket mer än ännu mer bensinåtgång så var det på min Ducati 89:a . Tumbro fritid köpte jag av men det är ganska många år sedan, förgasaren är i och för sig liten men fungerar bra till den lilla motorn men titta på utblåset så ser du att det är både litet och motverkar varje cylinder och ger dåligt mottryck vid utblåset det är just det som extraktorgrenröret råder bot på och du höjer vridet betydligt.
 

Daniel77

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Tack för infon! Ja får nog ta å tänka över det där med extraktorrör ordentligt :)
Är väl bara ett jädra meck med å lossa motorn å välta fram den för att komma åt muttrarna eller pinnbultarna vad jag har förstått....

//Daniel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Daniel77. Ja bensinmotorerna har vi skrivit rätt mycket om under åren. Jag själv, Jaktfalken och många andra har flera gånger berättat om åtgärder som hjälper en hel del faktiskt.

Jag länkar till några av de tidigare trådarna i ämnet, men det finns säkert ett tjugotal minst.

Här kan du skrolla ner till inlägg 7 eller 8 så har du en del.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t65435/


Här kan du läsa rätt mycket mer, nyligen skrivet.
http://www.husbilsklubben.se/forums/Husbil/showentry.php?e=908&catid=15

M.v.h. JANKRO.

Ps. OnsdagsArne, här kan du köpa en nålventil nytillverkad i England... Tyvärr lite rävigt pris, men "hand-made" och troligen bättre än en trasig nål i alla fall ;).
http://www.jktowers.co.uk/product/te_carb_mixture_screw

JANKRO.
 
F

F.d. 53012

Guest
Daniel77 skrev:
Tack för infon! Ja får nog ta å tänka över det där med extraktorrör ordentligt :)
Är väl bara ett jädra meck med å lossa motorn å välta fram den för att komma åt muttrarna eller pinnbultarna vad jag har förstått....

//Daniel.

Eventuellt behövs det inte lossas motor det skiljer lite på bilarna min motor behövdes ej lossas men min kompis Alkov Pilot var nödvändigt trots samma extraktorgrenrör. Hör av dig angående uppborrning det görs med ett 0,6 mm borr som urmakare använder och man sätter det INTE i en borrmaskin utan drillar det mellan fingrarna så en liten spåna bildas och detta lilla ingrepp betyder mycket vilket jag givetvis inte trodde har effektsiffrorna som jag kan skicka om du önskar på röret mot original. Weber 34 är obetydligt bättre än den lilla förgasare som du har den stora skillnaden är att den är en fallförgasare med två steg som den modesta trimningen inte ger så mycket effekthöjning mer än högre bensinåtgång. Min bil sänkte bensinförbrukningen med nära 0,20 dl och vridet blev som en gammal diesel 90 års modell på 92 hkr men topphastigheten blev obetydligt högre vilket kan förklaras av alkov mot min kompis alkov gick 10 km fortare. En referensbacke utanför stan mot Kisa där gamla bilen gick upp på 3:an med 60 km på krönet blev 78 km med röret och 5:an viket gav mig glada smilband och glömde kostnaden direkt. Men det är av högsta vikt att röret är avstämt riktigt (alla rör lika långa) Någon skrev att jag var kunnig det vill jag inte säga jag är som han på macken tar med mig motorn till macken när den inte startar när batteriet är tomt och jobbar på bank men jävligt vetgirig och envis. Däremot har jag många fordon och ger mig inte förrän jag vet hur dom fungerar och tar reda på allt som jag kan få reda av kunnigt folk som vill delge mig. Men man får tacka. Ring vid behov.
 

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Hej alla motor filare :p: kan tipsa om en sak jag hittade på Talbot racing sajt i England, där har man kommit väldigt långt med både tuning och vilda tester, ett har jag själv testat förra sommaren på min J5 -87 2,0, och det var att höja förgasaren emot insuget, man har inom Talbot testat olika höjder på distans mellan insug och förgasarhals, allt ifrån 22mm-45mm och man kom fran till att 27mm var optimalt enligt dynamotester(rullande landsväg), jag gick helt sonika och funderade på vad som skulle passa som håller mot både bensin, och värme/kyla.
Så resultatet blev en inlines hockeypuck , som en vanlig men lättare, den är 25,3mm + packningar = 27mm.:twitcy:

kan även säga att dahlhem raceing säljer förhöjnings adaptrar till VW typ 1 där man måste höja förgasaren då man byter generator till 12V. ca; 300:- i aluminium.
Pucken frästes upp på jobbet 33,8 mm och poleraden slät det sista = glasyta nästan, och det blev en bra respons i gasen lite nästan som en ny bil, kan tilläggas att jag kommer sätta på mitt extraktorgrenrör nu snart och ett rostfritt system som jag hittade tillsammans med en extra förgasare för 800:- billigt o bra inte nytt men helt.
kan bara tipsa om ni tycker ni har en bil som gungar lite!
spacers 5mm gör susen enbart bak.

flera tips finns om så önskas, Mats i Örebro:twitcy:
 

Daniel77

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Örebropiloten1 skrev:
Hej alla motor filare :p: kan tipsa om en sak jag hittade på Talbot racing sajt i England, där har man kommit väldigt långt med både tuning och vilda tester, ett har jag själv testat förra sommaren på min J5 -87 2,0, och det var att höja förgasaren emot insuget, man har inom Talbot testat olika höjder på distans mellan insug och förgasarhals, allt ifrån 22mm-45mm och man kom fran till att 27mm var optimalt enligt dynamotester(rullande landsväg), jag gick helt sonika och funderade på vad som skulle passa som håller mot både bensin, och värme/kyla.
Så resultatet blev en inlines hockeypuck , som en vanlig men lättare, den är 25,3mm + packningar = 27mm.:twitcy:

kan även säga att dahlhem raceing säljer förhöjnings adaptrar till VW typ 1 där man måste höja förgasaren då man byter generator till 12V. ca; 300:- i aluminium.
Pucken frästes upp på jobbet 33,8 mm och poleraden slät det sista = glasyta nästan, och det blev en bra respons i gasen lite nästan som en ny bil, kan tilläggas att jag kommer sätta på mitt extraktorgrenrör nu snart och ett rostfritt system som jag hittade tillsammans med en extra förgasare för 800:- billigt o bra inte nytt men helt.
kan bara tipsa om ni tycker ni har en bil som gungar lite!
spacers 5mm gör susen enbart bak.

flera tips finns om så önskas, Mats i Örebro:twitcy:


Hej å tack för infon!!

Va det denna du menade??


http://dalhems.se/?p=02062990-0223-4334-a472-be019ead4fc7
 

Daniel77

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Vill passa på och tacka all för bra tips att med hyffsat små medel kan göra underverk med en gammal bil/motor, en fröjd att köra nu med helt annan ork och kraft.
Har dock ej varit ute på turné än :) så kan inte uttala mig ang bränsleförbrukningen, men när man inte längre behöver hålla plattan i mattan för att den ska orka ligga kvar på 80-85km utan kan flyta på jämt å fint så tror jag man kan spara lite bränsle på det :wink:

Ett speciellt TACK till JANKRO som har hjälpt mig igenom detta på ett mycket bra sätt!

//Daniel
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Hej.
Nu sällar jag mig definitivt till skaran som lovordar förgasarborrning och extraktorrör!!! En markant förbättring av orken på den lilla bensinmotorn. På plussidan kan också nämnas t.ex. körning in i garage eller backning. Jag har en uppförsbacke till mitt garage och inte så bred port. Tidigare var det mycket kopplingsslirande för att orka in och hinna ratta, medan bilen numera går att "köra in" på låga varv. Inte heller jag har fått koll på bensinförbrukningen efter trimningen, annat än blygsamma 1.09 l/mil med enbart förgasarborrning. Tror dock inte att friare utblås drar mer bränsle, möjligen att man frestas att köra fortare med större vindmotstånd som följd. På min Ducato fick en främre ljuddämpare tas bort, då extraktorröret var längre än tidigare rör. Rostfritt rör, borttagen ljuddämpare, för löst dragna metallpackningar (lite läck) och långa rörpipor orsakade i mitt fall kraftigt avgasbuller. Nytt växellådsfäste från Autopartsmarket (357kr) för vibrationsdämpning, efterdragna pinnbultar och Biltema avgasbandage på extraktorröret, har nu kraftigt reducerat bullret. Fortfarande ingen tyst bil att åka i, men ljudnivån är nu återigen på "före-extraktorrör-nivå". Tack till er alla som tipsat om denna trimvariant.

Hälsningar
OnsdagsArne
 
F

F.d. 25691

Guest
Hejsan. Har en Fiat ducato 1989 bensinare, bytte till extractorgrenrör men märker ingen skillnad alls varken på bensin eller orken. Vart ska man vända sig för att få hjälp? Tacksam för tips.
 
Toppen