Byta rattstångsbrytare

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av F.d. 21512, 3 Mars 2015.

  1. F.d. 21512

    F.d. 21512 Guest

    Chassiefabrikat: Fiat
    Chassiemodell: Ducato
    Chassietyp: Standard
    Motortyp: 2,3 JTD
    Årsmodell Chassie: 2005
    Husbilsfabrikat: Elnagh
    Husbilsmodell: Slim 6
    Husbilstyp: Halvintegrerad
    Årsmodell Husbil: 2005
    Ämnesområde: Elektronik
    Råkade ut för en jobbig sak i helgen.
    På väg upp till Sälen stannade jag för att rasta lite. När jag startade bilen igen fungerade ingen belysning, varken på instrumentpanelen eller strålkastare, positionsljus m.m. Helljuset fungerade dock. Jag slog till blinkersspaken en gång och till min förvåning gick belysningen igång igen. Samma sak hände flera gånger men det blev svårare och svårare att få igång belysningen igen. Blev orolig att jag inte skulle ta mig hem i mörkret.
    Måste väl vara dålig kontakt någonstans och jag misstänker att jag måste byta rattstångsbrytaren. Är det någon som har erfarenhet av detta och är det svårt att göra själv?

    Hälsningar
    Rickard
     
  2. prokuratoren

    prokuratoren HBK Medlem

    Inlägg:
    23
    Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5283
    Hei, jeg byttet på en Fiat 05 modell.

    Jeg kjøpte ny enhet på Amazon og den passet rett på plass. Arbeidet var ganske greitt, man demonterte plastdeksel rundt rattet og måtte demontere/ta av rattet.

    Det er sikkert lurt å koble bort batteriet før en begynner. Leste ellers en plass at det kunne hjelpe å smøre enheten med tynn oljesparay som 4wd. Det hjelpte ikke på min.

    Mvh Prokuratoren
     
  3. Nocke10

    Nocke10 FD. HBK Medlem 2018

    Inlägg:
    34
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3063
    Haft
    Samma problem men det var en koppling som det var dålig kontakt överföring
    det sitter två kontakter som kommer från instrumentpanelen gällde fiat 2005
     
  4. F.d. 21512

    F.d. 21512 Guest

    Tack Prokuratoren!
    Jag demonterade enheten idag, var inte så svårt. Det var ett kontaktstift som hade ärgat så jag la på lite WD-40 med en tops och nu verkar det fungera.
     
  5. F.d. 21512

    F.d. 21512 Guest

    Tack Nocke10
    Verkar vara ett återkommande problem på årsmodell 2005. Vi får väl se hur länge min fixning funkar.
     
  6. fryklund

    fryklund FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    14
    Kommun:
    Ragunda
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    6398
    Det är samma fel på våran Iveco 07:a, det sitter motstånd (olika ohmtal) för varje funktion, när dessa motstånd kopplas in dvs när man skiftar mellan hel/halvljus eller blinkers, detta tolkas av "body computern" och tänder resp strålkastare/blinkers. Det behöver inte alltid vara fel i spaken utan det är body computerns programvara som har för snäva tolkningsnivåer, så innan ni köper en ny spak för flera tusen, förvissa er via aukt verkstad att ni har rätt programvara i bodycomputern i bilen. Det är även lika uppbyggt på fler enkopplare, våran varningsblinkers funkade bara om man fipplade på knappen, fick en ny knapp gratis på Iveco i Gbg som goodwill.
     
  7. Mats S

    Mats S HBK Medlem

    Inlägg:
    274
    Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1474
    Jag har liknande problem med min 2005:a som de trådskaparen beskriver. Först tändes lyset somliga gånger jag vred tändningsnyckeln till första läget, men inte alla gånger. Om jag startade motorn tändes lyset strax om det varit släckt innan, det tycktes som att den höjda spänningen när generatorn laddar hjälpte till. Men så småningom slutade det att fungera också med motorn igång. Det gäller positionsljus, halvljus och instrumentbelysning. Helljus funkar. Var sitter de "två kontakter som kommer från Instrumentpanelen" man bör undersöka för dålig kontakt? Jag ser att det finns kontakter på rattstångsbrytaren, var det där ni åtgärdade eller in någon annan kabelände?
     
    Senast ändrad: 28 September 2018
  8. Burstnersolano585

    Burstnersolano585 HBK Intresserad

    Inlägg:
    238
    Kommun:
    Piteå
    Rattstångsbrytaren byttes för drygt två år sedan på vår bil på aukt. Fiatverkstad i Tyskland. Nu verkar det vara knas med den igen. Helljuset funkar, nuddar man spaken så tänds halvljuset, men annars slocknar det i tid och otid.

    Reservdelsgarantin på 24 månader har precis passerat och Fiat vill inte ta det på goodwill trots att bilen bara gått 1400 mil sedan bytet. Surt.

    Kollade med lokala Fiatverkstan som ville ha ca 3000:- för rattstångsbrytaren - har istället beställt en magneti marelli (oem) rattstångsbrytare från Tyskland för ca 1400:- som Fiat nu ska få montera. (om de nu inte hittar att det skulle vara nåt annat enkelt fel)

    Förhoppningsvis håller den betydligt längre än 1500 mil denna gång.
     
  9. japo1

    japo1 HBK Medlem

    Inlägg:
    41
    Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6842
    Det är fantastiskt vad priserna varierar. Bytte hela brytarpaketet i Frankrike för 3 år sedan. 800 SEK för brytarna och totalt omkring 2300. Men som tidigare sagts-ett vanligt problem på årsmodell omkring 2005.
     
  10. Burstnersolano585

    Burstnersolano585 HBK Intresserad

    Inlägg:
    238
    Kommun:
    Piteå
    Fiat tog 990:- för att montera dit den rattstångsbrytare jag beställt. (tog ganska precis 25 min från det att de körde in bilen till att den stod på parkeringen igen) Så 2390:- för alltihop. Allt funkar nu fint.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.