• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta oljan i växellådan Fiat 130 Multijet 2008

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag bytte oljan i växellådan för några dagar sedan. Tog då några bilder och sammanställde en beskrivning av hur jag gjorde. Bilen är en Fiat 130 Multijet 2008. Motortypen är i stort sett densamma år 2007 - 2014.
Bifogar beskrivningen.

Jan-Olov
 

Bilagor

  • Oljebyte växellådan.pdf
    399,9 KB · Visningar: 518

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det sägs att enligt serviceinstruktionerna behöver inte växellådsoljan bytas.
Det finns inte något sätt att se nivån på växellådsoljan. Man vet inte om det läckt ut olja och oljenivån därför är för låg.
Jag bytte därför växellådsoljan för att veta att jag har rätt mängd olja. Jag blev också av med den gamla rätt svarta oljan.

Jan-Olov
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Många biltillverkare kör med så kallad lifetime olja och behöver aldrig bytas .
Men när lådan rasar har garantin gått ut och maskinförsäljningen gäller inte längre pga tid el mil . Men man har haft låga servicekostnader under tiden .
Det finns ingen lifetime olja , det är ett sätt att hålla ner servicekostnaderna ,ett försäljningsargument .
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hej Leif.
Min bil har gått ca 9000 mil.
Vi köpte bilen för tre månader sedan. Jag vill ha kontroll på olje- och filterbyten så jag bytte direkt motorolja, oljefilter och luftfilter.
Motoroljan var väldigt svart och i luftfiltret var det väldigt mycket smuts. Ett smutsigt luftfilter påverkar bränsleförbrukningen negativt.
Efter någon månad bytte jag också kupéfiltret. Det var väldig smutsigt och har nog aldrig bytts tidigare.
Nyligen bytte jag oljan i växellådan. Jag vill ha kontroll på att det är rätt mängd olja i växellådan och att det är fräsch olja. Alla oljor åldras och ibland bildas det också kondensvatten i växellådan och det tycker jag inte är bra.

Jan-Olov
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hej Leifw.
Jag fick inte någon sådan servicebok när jag köpte bilen för ca tre månader sedan.
Om man skall byta vid 9000 mil så var det en ren slump att det blev så.
Jag önskade byta oljan nu så att jag hade fräsch olja när jag ställer in bilen för vintern.

Jan-Olov
 

janeleif

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Svedala
HBK-Nr
16829
Medlemskap
2024
Jeg har skiftet gearolie på den gamle Fiat, der havde problemer med femte gearet, men ikke på min nuværende 2,3 fra 2011. Men jeg overvejer det, da det absolut må være en god ting at gøre.
Venlig hilsen Leif.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Tror det är ganska onödigt om man inte har speciella problem med lådan eller en bil som gått extremt långt. Hade du några spån på skruven?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror däremot att det är en mycket bra åtgärd, har man sett växellådsolja som har gått i hård drift i t.ex. 10.000mil så byter man regelbundet. På min gamla Ducato 230 Maxi, anger man f.ö. byte av växellådsolja var 6000:e mil.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Fiat chassin är ju byggda för lastbilar/transporter och dessa kan ju gå hårt och långt då kan det ju vara motiverat men vi husbilister kör ju inte direkt hårt eller långt.. men man gör väl som man vill.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men bilarna går ständigt med maxlast eller långt däröver. upp till 6 ton. Som paketbilar går dom ju långt ifrån alltid med full last. Samtidigt förstår jag inte varför en så enkel åtgärd stöter på motstånd, det är varken svårt eller dyrt, är det bara bekvämlighet?
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, i morgon fredag kl 0915 ska jag byta olja i växellåda efter 22000 mil , ska bli skoj att se oljan o mängden om det stämmer med föregående byte tycker att det finns olja på utsidan , kan va både från växel o från motorn, håll tummarna så det inte är packboxar som läcker.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det är absolut en fördel att veta att man har fräsch olja och rätt mängd i växellådan.
Har varit med om att ha oljeläckage på en bakaxelväxel. Det var inte roligt när det började låta illa och blev också kostsamt att reparera.
Min olja till växellådan kostade runt 700:- kr och jag bytte ju själv.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Jolie!
Tack för en jättefin instruktion, generöst att dela med dig till oss andra.
Beskrivningen är ner-tankad och lagd i i husbilsmappen.
Ett efterföljansvärt exempel på god omtanke om andra "husbilare".
Dessutom beundrar jag ditt mod och styrka när du tar ett så drastiskt beslut på egen hand.
Jag menar, tänk om du frågat här på forum först,
då hade du kanske aldrig "fått lov"
att byta oljan i din egen växellåda? ;-)

Tror det var 1987 när jag köpte min beg VW-plåtis en -86:a.
Gjorde precis som du, bytte alla oljor o filter o remmen.
Hoppsan, en halv kopp spån o metallfragment kom ut från just den växellådan!
VAG hade nåt typfel och jag fick växellådans dåliga komponenter
utbytta på garantin/goodwill.
Hade jag avstått det oljebytet så hade garantin förmodligen hunnit gå ut innan lådan rasade.
Då hade jag stått där med hela kostnaden själv.

Oss emellan så rensar jag alla vattenlås och golvbrunnar på mitt 1 1/2-plans hus varje år.
Det blir tre våningar plus garaget.
Jag kommer undan med att kalla det förebyggande underhåll, skyll på det du också ;-)
Duschblandaren i huset lossar jag vart 4-5:e år, delar den,
rengör och smörjer med armaturfett, funkar som ny igen. Den fyller 20 nästa år
Som tur är har jag aldrig frågat någon annan om allt detta behövs,
jag bara gör det precis som du Jolie! ;)

På mitt sista jobb hade vi en hel avdelning som sysslade med förebyggande
och periodiskt underhåll.
Tror visst att även jag har varit på stor mässa i Gbg på rep-&-underhåll-temat.

Förresten så monterade jag ett högt tak på den WV-bussen.
För visst är det gott o bra när det är högt i tak, eller hur? :) :)
 

Kurtzon

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26152
Medlemskap
2024
Jag bytte oljan i växellådan för några dagar sedan. Tog då några bilder och sammanställde en beskrivning av hur jag gjorde. Bilen är en Fiat 130 Multijet 2008. Motortypen är i stort sett densamma år 2007 - 2014.
Bifogar beskrivningen.

Jan-Olov
Jag vill åkså byta olja i växellådan vad använder jag för nyckel till oljepluggen?
Det ser ut som fyrkant på min bil?
Tacksam för svar
Kurtzon
 

Kurtzon

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26152
Medlemskap
2024
Jag bytte oljan i växellådan för några dagar sedan. Tog då några bilder och sammanställde en beskrivning av hur jag gjorde. Bilen är en Fiat 130 Multijet 2008. Motortypen är i stort sett densamma år 2007 - 2014.
Bifogar beskrivningen.

Jan-Olov
Hej Joli!
Jag bytte oljan i växellådan för några dagar sedan. Tog då några bilder och sammanställde en beskrivning av hur jag gjorde. Bilen är en Fiat 130 Multijet 2008. Motortypen är i stort sett densamma år 2007 - 2014.
Bifogar beskrivningen.

Jan-Olov
Hej Jolie!
Vad använder jag för nyckel till oljepluggen?
Tack på förhand
Kurtzon
 
Toppen