• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem själv

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Jag har bytt själv på vår 2,3 JTD från 2006. Det är ju i grunden samma motor fast 244 chassit. Vet inte om det skiljer i motorutrymmet på 250 chassit men på min är det trångt utav h--.
Nåväl, jog satte en domkraft under oljetråget och lyfte så att det gick att ta bort höger motorfäste och sänka ner motorn (plastskyddet under AC-pumpen borttaget). Sen var den stora utmaningen att få dän plastkåpan som sitter över kamdrivningen! Massor med skruv och till sist att slita väck kåpan. Jag var faktiskt över hos Bossings och frågade hur man beter sig. "Detr är våld som gäller" blev svaret! Jag fick faktiskt kapa nedre vänstra hörnet med en huggmejsel innan det gick. Det verkar som den kåpan sätts på i produktionen innan fästen monterats. Sen nollställde jag motorn mot markeringarna och lossade spännrullen och tog dän kamrem och generatorrem. Egentligen ska man ha några dornar för att kolla timingen men eftersom den gick bra innan och inte gått så många mil men jag hoppade det momentet. Det gick bra i alla gfall.
// Göte J
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Har man råd med husbil har man råd med underhåll lämna in om Ni inte är mycket vana att meka. Har gjort det en gång på en 09:a mycket krypa gör inte om det lättar hellre på lädret. Vattenpump byte varannan gång.

Och omvänt, har man sparat ihop slantarna och köpt sig en dyr husbil vill man använda dem så mycket det bara går. Kan jag serva den själv, vilket jag än så länge klarat med alla mina fordon, och lägga de insparade slantarna på bränsle/ställplatsavgifter eller flera goda middagar är tiden jag lägger på service väl investerade pengar.

Som tur är väljer var och en hur man hanterar underhållsfrågorna (också).

Med ett överflöd av pengar hade jag också lämnat in bilen, med risk att då och då bli satans irriterad/besviken när de klanatat till det och jag åter igen måste lämna ifrån mig den för åtgärd i stället för att resa med den.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Ja, man får försöka att göra så mycket som möjligt själv så man slipper ev. fusk. När jag för ett par veckor sedan bytte fjäderben så passade jag på att kolla oljan på växellådan. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det fattades en HEL liter (skall vara 2,75L). Oljebytet till Redline ShockProof skedde hos MECA i november & jag har sedan dess kört ca. 50 mil. Det kan inte ha läckt ut, lådan & hasplåten var som när jag köpte HB'n, snustorra utan oljefläckar. Tur att jag hade denna olja i lådan annars hade det nog gått illa. Naturligtvis fick MECA åtgärda detta genom att utföra ett oljebyte. Jag krävde att få närvara vid oljebytet men blev nekad med att dom inte ville/fick ha folk springandes i verkstaden. Min kommentar blev att det var pga. deras fusk som jag var där & det var liksom inte läge för dom att neka mig att närvara & så blev det.

Bennie
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Goderafton i tråden ! Efter att ha krupit under HB:n och kikat uppifrån, från sidan, och kikat på Youtube som Du Sacce tipsade om samt köpt en gammal tidning Husbil & Husvagn 7/14 och läst om kamremsbyte som i reportaget gjordes hos Bossings, fick pris från dessa på allt inkl. vattenpump till det facila priset av 12.100:- efter det har jag nu bestämt mig

1: Köpt alla delar inkl. specialverktyg för låsning av motorn på nätet för 3.509:-
2: Göra arbetet själv och även om det tar 1-2 dagar så bör timpenningen bli rätt bra och dessa pengar kan man ha roligare för som någon skrev
3: Försöka dokumentera i bild och ord här på forumet utan allt för mycket svärande men kanske med en och annan skitig/blodig knoge

Tills dess en fin vår hälsar
Hasse
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Har du bara alla verktyg och en plats som är torr med bra ljus att stå på gör du jobbet på en dag utan problem. Jag fixade det på ca. 4 timmar om än med blodiga knogar.

Lycka till!
// Niklas
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Men kära vänner, har ni inte hört talas om skyddshandskar?
Nåja, nu hycklar jag. Jag vet mycket väl att de där handskarna är det första som åker av så fort det blir lite besvärligt och då får man ta till några väl valda ord. I stil med "FÖRFÄRLIGT FÖRARGLIGT"!
// Göte J
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Skyddshandskar i all ära används, som du själv skriver, bara till viss del. Men när man behöver/vill ha den där sista fingertoppskänslan (som tex. när en mutter i ett trångt utrymme utan sikt, skall hållas så skruven kan äntra gängan) då åker de av fortare än kvickt. Eller när handskarna (ovansidan handen) fastnar, vilket gör mig något så förb... satans arg :wink:

Som tur är funkar skyddshandskar för de flesta jobb men inte alla...
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Byta kamrem själv

Jag har bytt rem 2ggr på min 2.8jtd -03
Inte speciellt svårt men man ska alltid vara försiktig.
Brukar köpa gates eller continental till dom bilar jag bytt på.
Vattenpump byter jag aldrig om den inte är dålig.
I många fall så är kvaliten så dålig på många eftermarknadspumpar att det är bättre att låta den som sitter vara kvar om den inte har något uttalat fel eller ska bytas av annan anledning.
Remhjulen byter jag om fordonet har maxat milen för remmen men jag hoppar över dom om remmen bara byts för åldern, givetvis inspekterar jag dessa.
Passade på att byta främre vevaxeltätningen sist så jag slapp ett irriterande oljedropp.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Har just demonterat kåpor ac/kompressor remskiva och remmar till generator/servopump samt plastkåpan allt detta utan att ta bort motorfästet tyckte inte det såg ut att bli bättre plats i alla fall inte nåt att tala om och kåpan gick att pilla ner utan åverkan, fick däremot demontera spännhjulet till generatorrämmen

Nu återstår demontering av vattenpump samt montering av nya detaljerna, men jag åkte på en rejäl förkylning i dom kalla vindarna under HB:n men när tillfrisknande skett ska arbetet slutföras och förhoppningsvis bifoga lite bilder tills dess får Ni alla ha det bra

Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Hej alla i tråden ! Nu ska jag äntligen försöka att redogöra för mitt "projekt" jag tar det med beskrivning, sedan med lite kommentarer till bilderna

Jag började med att demontera skyddskåporna den under och den över motorn, tappade ur kylvattnet då vattenpumpen skulle bytas
jag tog även bort hö. innerskärm sedan tog jag fram lilla "kniven" och skar av drivremmarna till generator/servon samt till AC-kompressorn, därpå demontering kompressor och dess fäste sedan demontering remskivan till drivremmarna 4 st. m 8 bultar jag demonterade sedan spännhjulet till generatorremmen, annars blir det svårt att få bort plastkåpan som skyddar kamrem + annat OBS jag tog inte bort hö. motorfäste då jag ansåg att det inte skulle förbättra åtkomligheten

Nu till det viktiga, låsningen av vevaxel och kamaxel tog bort en plugg vid vevaxeln sedan drogs vevaxeln runt så att ett hål i ena ekern i kamaxelhjulet passar motsvarande hål i godset innanför, där styrs då låstappen in, och då skall gå att stoppa in låstappen i hålet vid vevaxeln, då allt är låst kan man lossa muttern i centrum på bränslepumpen

Sedan demontering spännhjulet till kamremmen samt styrhjulet eftersom dom ändå skall bytas (ingår i satsen) därefter demontering drivhjul till bränslepumpen det sitter på konisk axel och kan sitta ganska hårt, men då är det så fiffigt att det finns tre hål i hjulet med m 8 gänga så där drog jag i tillräckligt långa bultar som gick emot gods innanför hjulet som då snällt lossnade, sen demont. bränslepump OBS denna behöver inte ställas i nåt läge då det är s.k. högtryckssystem

Därefter demont. aluminiumkåpa med vattenpump, ja då var demonteringen klar, nu på med lite fett i o-ringslägena 3 st. och montering av kåpan med nya vattenpumpen och sedan bränslepumpen, montering av nya styrhjulet samt spännhjulet utan att ansätta spänning därefter kamrem på plats enl. skiss som följer med satsen, ta bort låsningarna för kam/vevaxlarna OBS glöm inte att sätta tillbaka pluggen vid vevaxeln sedan var det att återmontera allt annat som demonterats inkl. nya drivremmar, fylla tillbaks kylvatten, därefter det spännande att starta upp, och se allt fungerade som det skulle, det hela rör sig om Fiat Ducato 2,3 l 148 Hk 2013 kan väl nämna att jag fick pris på allt detta från en Fiat/Hb- verkstad i Linköping på ca: 11000:- Reservdelarna köpte jag på nätet (Autodoc) för 1944:- + låsverktygen ca: 400:-

Nu återstår bara att försöka bli något så när ren om händer/fingrar samt att bli av med en efterhängsen förkylning

Slutet gott allting gott hälsar
Hasse & Ingegerd


Uppkörning på egentillverkade ramper
DSC_0067.JPG
Reservdelarna har anlänt
DSC_0063.JPG
Låsverktygen har anlänt
DSC_0062.JPG
Nya kamremmen på plats OBS hjulet till hö. är drivhjulet till bränslepumpen där syns även dom tre m 8 hålen
DSC_0071.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen