• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta husbil

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej, planerar för att ev. byta husbil till en Swift 794 EB. Finns några Swift ägare på klubben, så skulle det vara intressant att höra vad ni tycker om Swift bilarna.

Tack på förhand, ser fram mot många svar.
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Byta husbil

Ja varför inte SWIFT, dom har tillverkat husvagnar och husbilar betydligt längre än vi gjort i Sverige.
Enl min mening efter att ha läst och sett på flera exempel så är Swift en mycket välbyggd bil med standardutrustning utöver det vanliga.
Dessutom mycket snygga både ut och invändigt.
Säger bara lycka till.
 

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: Byta husbil

Vi har haft bilen sedan den var ny 2008, den är nu 9 år och har gått ca. 11 800 mil problem fritt. Vi vill prova något nytt!
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Byta husbil

Det som gör Swift lite billigare är att de har få modeller och få tillval. Just 794 EB verkar bara finnas med 130 hk motor om man läser på Swift Nordens hemsida. Det funkar kanske om man bara kör i Sverige, men är på tok för litet om man skall köra i Europa, i synnerhet med en totalvikt på 3850/4250 kg. Det säger jag av egen erfarenhet, vår första husbil hade 130 hk motor (totalvikt 4 ton), och den bytte vi efter bara 1½ år då den knappt orkade uppför lutningar och backar. Men den mindre motorn håller förstås totalvikten nere. Inte heller verkar man kunna få robotlåda, vilket vi valde när vi köpte ny bil. Det är en klar fördel som vi inte skulle vilja vara utan. Swift är ganska nya i Sverige, har bara funnits sedan 2015 eller 2016 om jag förstått saken rätt.
 
Toppen