• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

byta försäkringsbolag

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
För att få en reseförsäkring till vettigt pris måste jag byta försäkringsbolag från länsförsäkring till folksam.
Mitt avtal går till 1 juli 2015.Men hur går det att byta? Har hört att man ställer av husbilen och byter försäkringsbolag i samband med påställning.
Någon som vet?
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Sv: byta försäkringsbolag

Man byter i samband med huvudförfallodag som i ditt fall borde vara 1 juli
men kontakta folksam så sköter väl dom det hela:wub:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: byta försäkringsbolag

Eller så talar du om för bolaget att du gör ett ägarbyte om de inte vill släppa dig.
Det räcker inte med avställning. Synd dock att få en ägare till i historiken men men...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: byta försäkringsbolag

Eller så talar du om för bolaget att du gör ett ägarbyte om de inte vill släppa dig.
Det räcker inte med avställning. Synd dock att få en ägare till i historiken men men...

Här tror jag att du har fel.

Fick själv rekommendationen direkt från ett försäkringsbolag när jag av olika orsaker ville byta bolag, mitt i en försäkringsperiod. Då fick jag veta att det var den enklaste och smidigaste vägen.

Följde instruktionerna och ställde av bilen några dagar och bytte sedan försäkringsbolag, helt utan problem.

Annars är det som sagt, huvudförfallodagen som gäller.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: byta försäkringsbolag

Här tror jag att du har fel.

Fick själv rekommendationen direkt från ett försäkringsbolag när jag av olika orsaker ville byta bolag, mitt i en försäkringsperiod. Då fick jag veta att det var den enklaste och smidigaste vägen.

Följde instruktionerna och ställde av bilen några dagar och bytte sedan försäkringsbolag, helt utan problem.

Annars är det som sagt, huvudförfallodagen som gäller.


Tror nog att bolaget kan välja att släppa försäkringstagaren.
Men att man för den skull har rätt att bryta avtalet innan huvudförfallodag är annat.
Jag var tvungen att göra ägarbyte för att få en giltig vagnskadeförsäkring i Estland för en massa år sedan. Då var det Trygg-Hansa som vägrade släppa mig.

men lättast är ju att fråga sitt bolag om läget.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: byta försäkringsbolag

Vi råkade ut för det EPersson nämner. På motorcykeln så går det bara att ställa av trafikmässigt. Försäkringen går inte ändra utan ägarbyte. Stod i det finstilta, men den är å andra sidan riktigt billig, runt 2000kr helår för BMW K1200LT. Tror därför det är bolaget som styr?
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: byta försäkringsbolag

Jag hinner inte med allt krångel och har vald att teckna en hemförsäkring i det "gamla" försäkringsbolaget.visserligen får jag inte 185 dagars reseförsäkring.Då får jag byta när jag kommer hem från spanien i mars och hoppas på att hälsan håller.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: byta försäkringsbolag

Jag bytte senast i augusti vid avställning.

Givetvis går det att byta då, alltid gjort. Bytte från Folksam HBK-försäkring till Trygg-Hansa.

hälsning
jyrki
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: byta försäkringsbolag

Jo se mitt inlägg innan. Bolaget kan skriva in att det inte går att ställa av försäkringsmässigt. I vårt fall var/är det Moderna Försäkringar Bilsport/Mc.
 

rune broman

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
8877
Medlemskap
2023
Sv: byta försäkringsbolag

Jag hade tänkt byta till Folksam men skulle få betala 9.900 kr för en Carthago Tourer. En halvintregerad bil under 7 meter. Caravanförsäkringar är drygt 2000kr billigare
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: byta försäkringsbolag

Märkligt! Undrar vad dom går efter när dom prissätter försäkringar?
Vi har en Carthago C-line 5,8 Q -13 alltså en 5 tons bil för 6902 kr helförsäkring inklusive assistans hos Folksam.

JOE
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: byta försäkringsbolag

Jo se mitt inlägg innan. Bolaget kan skriva in att det inte går att ställa av försäkringsmässigt. I vårt fall var/är det Moderna Försäkringar Bilsport/Mc.
----------------------------------------------------------------------------------
Det är inte riktigt samma med de extrabilliga specialförsäkringarna på hobbybilar och en del MC.
De är på helårsbasis, och är billiga för att man inte varken får eller brukar använda de fordonen till nytta bara till nöje.
Min MC kostar ca.650kr/år om jag tar deras försäkring, just för man inte skall behöva hålla på att regga av och regga in den för att spara pengar, så då blir det så.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: byta försäkringsbolag

Är trygg -hansa billigare än HBK-folksam?....eller


Ja, om man bor mitt i Stockholm.

Annars är boendeorten den en av de viktigaste faktorerna ii prissättningen av försäkringen. Konstigt nog, jag har den ju aldrig parkerat här på gatan.

Därav de stora skillnaderna jag också upplevt mellan lika bilar..

jyrki
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: byta försäkringsbolag

----------------------------------------------------------------------------------
Det är inte riktigt samma med de extrabilliga specialförsäkringarna på hobbybilar och en del MC.
De är på helårsbasis, och är billiga för att man inte varken får eller brukar använda de fordonen till nytta bara till nöje.
Min MC kostar ca.650kr/år om jag tar deras försäkring, just för man inte skall behöva hålla på att regga av och regga in den för att spara pengar, så då blir det så.

M.v.h. JANKRO.

Nej, det är inte (helt) rätt. Vi kör, mestadels i Europa ca 15000km/år med en standardmc, försäkringen har varit använd sedan många år tillbaka även på annan modell. Visst är det nöjesåkning, men det är väl husbilsåkning också? Vet att dom har specialförsäkringar även för veteran etc. Men vår hoj är 2005 år modell, alltså ingen nischning.
 
Toppen