• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta försäkringsbolag?

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej!

Har vi någon som kan svara mig på följande fråga?
Har möjligheten att byta försäkringsbolag försvunnit när vi ställer på bilen efter avställningen?

Må så gött.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Byta försäkringsbolag?

Ni kan bara ställa av den igen, det kostar 50kr extra att göra det, men det är det värt. Jag ställde av min husbil via nätet, sedan väntade jag i två dygn, då har det hunnit att registreras, sedan ringde jag mitt dåvarande försäkringsbolag och sa upp försäkringen, ringde sedan mitt nuvarande bolag och började en ny försäkring. Jag har hört att detta inte längre kommer att vara möjligt efter den 1 januari, men jag vet ej om detta stämmer.

/Ludde
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Byta försäkringsbolag?

Det är nog så, då gäller huvudförfallodagen. Du kan ju ställa av bilen igen minst 14 dagar om du inte behöver den (uppdelad periodbetalning av skatt), så du slipper betala skatt för denna tid. Påställningen kostar ju 50:-. Då är det ju fritt fram igen att byta bolag vid nästa påställning.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byta försäkringsbolag?

Hej!

Har vi någon som kan svara mig på följande fråga?
Har möjligheten att byta försäkringsbolag försvunnit när vi ställer på bilen efter avställningen?

Må så gött.

Skulle det inte fungera med att ställa av bilen så kan man alltid göra ett ägarbyte inom familjen.
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Byta försäkringsbolag?

Hej!
För allmän info.
Pratade med en tjej vid namn Kristin på Folksam.
Enligt henne så kan man byta försäkringsbolag efter att man ställt av husbilen och sagt upp hela försäkringen alltså ingen avställningsförsäkring skall finnas på bilen när jag byter bolag.
Må så gött
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Byta försäkringsbolag?

Man kan göra ägarbyte mellan makarana (sambo osv.) då kan man byta bolag på direkten. Det gör vi ibland med olika fordon för att få de billigaste försäkringsalternativen.
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Byta försäkringsbolag?

Kolla noga, ni o jag som importerat min husbil. Dina Försäkringar tar , enligt uppgift, inte motorhaveri OM du importerat bilen själv, läs det finstilta
Sune
 
F

F.d. 5404

Guest
Sv: Byta försäkringsbolag?

Hej, den möjliheten har ej försvunnit. Du har enlig FAL rätt att byta försäkringsbolag vid påställningsdagen. Vissa bolag hävdar emellanåt att det ej går, men det stämmer inte. Stöter du på det svaret ska du hänvisa till FAL, Försäkringsavtalslagen, och de kommer ge med sig direkt. Många bolag tvekar inte att vrida på sanningen för att behålla kunder.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Byta försäkringsbolag?

Gäller detta fortfarande??

Tänkte byta nu i veckan då Folksam ger väldigt mycket bättre avtal än LF..

Tack på förhand

/Freddy
 
F

F.d. 1016

Guest
Sv: Byta försäkringsbolag?

Hej!

Har Ni kollat med Trygg-Hansa?

Beston
 

DZZFR

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
11708
Medlemskap
2024
Sv: Byta försäkringsbolag?

hej på er gå in å ställ krav på f-bolagen se över era alla försäkringar . hota med att flytta till andra bolag . Precis som man ska förhandla med banker om lån . Försök se till att ha samma försäkringar i samma bolag . Lycka till
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Byta försäkringsbolag?

Idag har jag bytt försäkringabolag. Vi hade TryggHansa. Jag ställde av bilen sen ringde jag folksam som jag får ca 1100 biligare hos. Får veta att man får 400 kr rabatt om man är med i husbilsklubben. Det tackar man för.
 
F

F.d. 7436

Guest
Sv: Byta försäkringsbolag?

Hej
Jag fick som råd av ett försäkringsbolag som var mycke billigare än det jag hade ,att ställa av fordonet och sedan innan jag ställde på det igen ringa de nya bolaget så dom försäkrade mitt fordon , efter det hörde jag Inge mer från det dyrare bolaget.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag kan ge er ett riktigt bra förslag på Försäkringsbolag , vi bytte till TRE KRONOR mycke billigare än alla andra , inga problem att få ersättning vid skador och snabb behandlingstid och snabb utbetalning , bara stora ++++++++. Kolla deras villkor. Länk : Tre Kronor
// Göran
:D
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Byta försäkringsbolag?

Kolla också hemförsäkringen. Ytterligare förmånligt genom HBK - Folksam
 
Toppen