• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta duschgolvet

F

F.d. 13615

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTDi
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Sport 585 LS
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Inredning
Halloj alla glada fixare!

För några veckor sedan upptäckte vi sprickor i vårt duschgolv, som är gjutet i plast. Kontakt togs med Husvagnsexpo i Bromölla som fixade fram ett nytt golv på en och en halv vecka.
När jag hade plockat ur det gamla golvet så upptäcker jag att det ligger frigolit under golvet som är 15 mm tjock.
Glad i hågen åkte jag till bygghandeln och skulle införskaffa en skiva frigolit och upptäckte då att det inte finns i 15 mm tjock, det närmaste var antingen 10 eller 20 mm.
Anledningen till att det just måste vara 15 mm är att runt golvet går det en ram som skall vila mot husbilens golv.
Är det någon dår ute som vet var van kan få tag i 15 mm tjock frigolit? Eller är det någon som vet hur man skall bete sig i detta läge?

Sten
Gotland
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Räcker det inte med 10 mm isolering samt en 4/6 mm plyfa skiva ( jag tror inte det finns 5 mm )
Kan den isoleringen orsakat att det spruckigt ? Tänkte att frigolit och en plastskiva kan bli rätt mjukt och har man då en plyfa skiva mellan så blir det ju bra tryckfördelning .
Det är väl även ännumera isolering i golvet sedan så att det är väl inte enbart 15 mm frigolit i golvet .
 
F

F.d. 8742

Guest
Är detta påbyggt ovanpå det "vanliga" isolerade golvet är det kanske bättre att välja ngn. byggskiva istället, så kanske det nya golvet håller bättre? ett förslag.
/MT
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Har själv bytt ett likadant i en eura 515, det är frigoliten som säckar ihop och då spricker plasten efter en tid. Jag använde ett 10 mm liggunderlag samt en 6mm hårdplastskiva ovanpå men det fungerar nog på samma sätt med 10mm frigolit och en 6mm plyfaskiva.
Avråder från att använda endast 15 mm frigolit för då är jag rädd att nya golvet spricker för dig. MVH Roger
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Hej!
Råkade själv ut för samma problematik när jag renoverade alkoven på vår förra husbil, på grund av en vattenskada.
Frigoliten i handeln var antingen för tjock eller för tun.
"Inget problem sa man hos det lokala snickeriet, vi kör frigoliten i rikthyveln"
Lätt som en plätt!
Men det där med att lägga en hård skiva överst verkar förnuftigt.
Lycka till!
ThomasG
 
F

F.d. 13615

Guest
Stort tack för svaren, nu vet jag hur jag skall göra, jag kommer att lägga i en hård skiva istället, är det någon som tror att frigoliten gör någon mera nytta än att ge en behagligt varm känsla i fötterna?

Sten
Gotland
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Nä den är nog bara till för den behagliga värmen som man kan få när man står på det vilket lätt kan fås även om du lägger en liten bit 12v värmematta alternativt skaffar en sådan rufflig mjuk perforerad gummimatta (mjuk som skumgummi) så slipper man stå direkt på plastgolvet .
 

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Hej ! Har en äldre Fiat Ducato 88 som duscgolvet sprack på.
Kinkigt att få tag i så gamla orginaldelar, så till slut skar jag ur duschbaljan mha en fine (´verktyg som skär fint ). Jag plastade om hela baljan med polyester ca 3 kg och glasfiber. Målade sedan med 2 komp färg.
Stabilt å hållbart. I mitt fall spelar designen som blir lite hemgjord ingen roll. Den har stbilitet som håller om det så inte fanns nåt stöd alls.Jag hade också lite udda dimension på frigoliten, men jag använde den gamla kompletterade med lite markisolering som är lätt att skära till. Tror nog man kan använda markskiva helt och hållet.
 
F

F.d. 3320

Guest
Hej! Det verkar som ni rekommenderar att byta golvet när det har blivit sprickor. Är det ingen som har försökt med att bara "plasta" in sprickorna? Kan det ha blivit fukt under trots att duschen bara har blivit använd en-två gånger under sommaren? Hinner det inte att torka upp ordentligt eller riskerar man att plasta in fukten?
 
A

Allis

Guest
De konstruktioner av badrums-/duschgolv jag har sett i husbilar - bl a i vår egen Dethleffs 07:a - anser jag vara synnerligen svaga. Det är knappt så att vi vågar använda duschen!

Golvet och diverse paneler i badrummet är vakuumformade av icke armerade ABS-skivor, i regel ca 5 mm tjocka. Samma teknik används för innerdetaljerna i bl a kylskåp o dyl. Där formningen i värme är störst, t ex i hörnen, blir materialtjockleken minst, vilket i sin tur betyder lägsta relativa mekaniska egenskaper.

Värme och spänningsutlösande kemikalier, t ex tvål och rengöringsmedel, i kombination med hög belastning leder förr el senare till sprickbildning. Om underlaget dessutom är instabilt och ger efter vid belastning, så går förfallet ännu fortare.

En 15 mm tjock EPS-skiva (handelsnamn bl a Frigolit) består av 97% luft, har mycket bra temperaturisolering men också mycket dålig mekanisk hållfasthet. Att kombinera med en tunnare reparationsgipsplatta förbättrar det hela, men om sprickor uppstår och vatten tränger in , så hjälper det inte mycket ändå.

Om man betänker hur duschgolv i bostäder i regel är konstruerade, med mycket stabilt underlag av armerad betong med keramikplattor ovanpå alternativt trägolv med tjocka, stabila s k reparations-gipsplattor med svetsade PVC-mattor ovanpå, så kan man undra hur konstruktörerna av husbilsduscharna har tänkt sig det hela. Det som ser blankt och snyggt ut i utställningshallen kan i praktiken vara mycket bristfälligt.

Efter att arbetat i plastbranschen i över 30 år vet jag hur viktigt det är med "rätt plast på rätt plats". Motsatsen medför i regel stora kostnader och det är inte lätt för konsumenter att veta vad som finns bakom den blanka fasaden.

Mitt förslag för ett duschgolv i en husbil vore: allra helst en konstruktion i rostfri plåt alternativt i glasfiberarmerad polyester med ett ytskikt /gelcoat i epoxy. I båda fallen krävs ett underlag av 10 cm tjock platta av XPS-skum (dvs extruderad polystyrenskum med hög mek hållfasthet) och inga material som kan ta upp vatten ö h t. Om man tycker att det blir kallt för fötterna att stå på den rostfria plåten, så kan man ju lägga in en liten plastmatta el dyl.

Merkostnaden för ett duschgolv, som verkligen "gör jobbet" i många år på en husbil jämfört med vad jag förmodar (OBS - jag kan ju inte veta vad de olika fabrikaten verkligen gör) är dagens undermåliga standard, kan knappast vara mer än maximalt en tusenlapp.
 

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Jag har idag försökt lossa duschbaljan/golvet i husbilen, men det sitter fånigt bra!

Skruvat loss alla synbara skruvar runt om och skurit upp silikonen, men det verkar som den är limmad undertill? Kan utan problem få tag i baljan och få ett ordentligt grepp, men kan bara lyfta de yttre delarna.

Ser ingenting på undersidan av bilen som ser ut att hålla fast det. Kan ju inte vara annat än presspassning? Alla tips är välkomna. :)
 
Toppen