• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

byta drivknutdamask ???

F

F.d. 14527

Guest
Har en damask som gått sönder.
är det svårt att byta
nån som har ett tips:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: byta drivknutdamask ???

Vilken årsmodell på bil, och skall du bara byta den, i så fall inre eller yttre, vilken sida :) ?

JANKRO.
 
F

F.d. 14527

Guest
Sv: byta drivknutdamask ???

glömde skriva
fiat ducato -91
vänster yttre
:confused:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: byta drivknutdamask ???

Ganska lätt för en mekaniker, har bytt båda i år .
Ett tips lossa axelmuttern med bilen på marken den sitter skithårt.
Hissa upp bilen tag av hjulet lossa lossa bromsoken och häng opp dom med najtråd lossa senm 12 bultarna och navet Tappa ur oljan ur vxellådan bryt ut loss axeln med ett brytjärn, sitter med en invändig låsring ta i ordentligt. Byt damask på en arbetsbänk med skruvstycke.
Värsta jobbet att få bort det gamla fettet ur kardanknuten. Har en smådelstvätt från Jula.
Köpte damasker från Axel augustin billigt.

Jägarn :D
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: byta drivknutdamask ???

Varför måste du ta ur axlen. Är inte knuten löstagbar från axlen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: byta drivknutdamask ???

I teorien Ja, men du trenger å spenne fast drivakselen for å få nok makt over låseringen som holder knuten fast til akselen. Uansett så trenger du å ta løs navet slik at du får lengden, den beskrevne løsningen er definitivt minst plunder på venstre siden. På høyre side sitter aksen bedre fast så der er det mulig å dele den sittende i bilen, lagringen på midten hjelper til med dette.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: byta drivknutdamask ???

Det finns delade damasker som går att sätta på utan att lossa axeln.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: byta drivknutdamask ???

Hejsan luna 2008, som skrivet ovan lite pilligt men vänster sida är kanske enklast. Jag har lite foton som jag tänkte använda i höst men vi kan ta lite nu :).

Det funkar inte med delade limmade nya damasker, för storänden är dold i hjulnavet så man får inte dit spännbandet utan att lossa nästan allt ändå.

Som sagt centrumbulten sitter som sjutton. Du får ev. ta bort hjulet för att få bort centrumkåpan, skruva sedan på hjulet igen.
Muttern är låst på två ställen. Knacka ut instukningarna och ta sedan en 41m.m. hylsa, en kraftig mutterknackmaskin eller ett hantag med minst 3/4'' fyrkant, och ett rör. Den är dragen med 50kg så i får man ta. (Vanlig högergäng på båda sidor.)

Lossa och häng undan oket och ta bort skivan. Lossa även bromsslangarna från sina fästen på fjäderbenet.

Lossa och ta bort konan till styr P-änden, skruva sedan bort de fyra bultarna som håller styrspindeln, för det är lättare än att försöka få konan att lossa.
Dra sedan ut hela navet/MacPhersonbenet så drivaxeln blir lös.

På vänstersidan är det enklast (och kanske även på högersidan) att ta bort hela drivaxeln. Den sitter med en snäppring i lådan så ett bräckjärn och en knyck lossar den.
Man behöver inte tömma lådan på olja för packboxen tätar mot en hylsa och inte mot drivaxeln.

Sätt fast drivaxeln i ett skruvstycke. Klipp av banden och sprätta upp hela damasken. Håll reda på en plasthylsa i lilländen som skall finnas under damasken och spännbandet, så damasken kan ventilera bort över och undertryck så den inte deformeras.
Slå till på knuten så snäppringen släpper och knuten lossar från axeln.

Nya damasker kostar ca. 70kr. i Tyskland. I Sverige får man betala ca. 300kr. Men då får man fett, spännband och ny navmutter. Köp inte de som ligger i gula kartonger från en firma som börjar på M......... för de verkar vara gamla och spricker på två somrar :mad:.
Köp ett fabrikat som heter CDX i svart/röda kartonger, för de verkar vara färskvara. Det kan behövas ett verktyg till att spänna banden.

Gör rent, fetta in och montera i motsatt ordning. Sätt dit plasthylsan i lilländen och och platta till spännbandets låsning i storänden annars går det mot hjulnavet efter montering, skittråkigt. Vid splinesaxeln som skall in i lådan skall det sitta en O-ring så vatten inte kan tränga in och sabba bommarna. Kolla packboxen i växellådan när allt ändå är borta, om du byter den så måste du tappa oljan ur bakre oljepluggen i lådan. Smörj lite grafitfett på axelns splines innan montering.


En och halv sommar och tusen mil. Sälja gammalt torrt skit, jag blir så f...... mycket jobb till ingen nytta.
PICT0152.JPG

PICT0153.JPG

Plasthylsan för andning.
PICT0183.JPG

Platta till låsningen.
PICT0184.JPG

Vänster drivaxel till vänster, med snäppring, lila pil, och O-ring, grön pil, mot vatten.
PICT0197.JPG

Dåligt med utrymme. Så patta till låsningen.
PICT0229.JPG

Före.....
PICT0147.JPG

...och efter :). Grön pil, stödlager på höger drivaxel.
PICT0194.JPG

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
På vänstersidan är det enklast (och kanske även på högersidan) att ta bort hela drivaxeln. Den sitter med en snäppring i lådan så ett bräckjärn och en knyck lossar den.

Ursäkta att jag väcker liv i en gammal tråd men jag behöver tips.
Jag har kört fast i momentet som JANKRO skriver. Snäppringen som håller fast axeln mot differentialen är inte alls samarbetsvillig. Jag har provat enligt Russek-manualen att slå in en kil mellan den inre "jointen" och skruvarna på växellådan för att sedan ge kilen en smäll åt sidan för att få till en bryt-effekt. Funkade inte.
Provade att skicka in en kil med en pneumatisk hammare. Funkade inte heller.
Är det kraft eller slag (inpact) som gäller?

Såg att någon stackare från ett annat forum behövde ta ner växellådan och om jag förstod det rätt slå ut drivaxeln från "insidan".
Känner någon igen sig och kan dela med sig av tips?
Mvh Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan......... Ja de där snäppringarna kan vara ett h...... om de är skadade och inte vill flytta in sig i spåret. Det räcker om det är torrt och lite rostigt inne i splinesen på axel och hylsa.
Det finns ingen direkt medicin som hjälper om det jäklas. En kil är nog inte bra i alla sammanhang, det blir snedtryck på själva axeltappen i hålet för trycket bör hamna så nära axeltappen som möjligt. Ett bräckjärn som Bennsan skriver eller en brytgaffel som kommer in till centrum med en tryckpunkt på var sida om axeltappen så kraften trycker till rakt ut vid centrum av klumpen.
(Tänk hela tiden på att skruvskallarna/lådan inte håller för hur mycket kraft som helst.)
Ett par slag rakt in på drivaxeln kan ev. få ringen att lägga sig tillrätta om man har tur, men då får man ta bort axeln från klumpen först.
För att få saken i ett annat läge så skulle jag föreslå att du lossar storsidans spännband på inre knutens damask, eller ev. skär sönder inre damasken och tar bort axeln med drivkorset. (Det sitter lösa rullar på tappar så lägg ut en stor trasa på backen om det faller ner delar i gruset.) Det är ingen fara för det är inte massor med delar utan bara tre lösa lagerrullar. Sedan kan det vara lättare att attackera klumpen som sitter kvar, slå lite rakt inåt, två bräckjärn mitt mot varandra i stället för en gaffel m.m.
Eller också så får klumpen sitta där den sitter om du bara skall byta damasker. Men om du skall byta packboxen ??, så måste ju klumpen bort på ett eller annat sätt.

Jag antar att vi prater om vänstersidan och den korta drivaxeln med sin snäppring. På högersidan brukar det inte eller sällan sitta någon ring för det är stödlagret som håller fast axeln i sidled, om du inte har en lite ovanligare modell med lång drivaxel på högersidan utan stödlager.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hejsan......... Ja de där snäppringarna kan vara ett h...... om de är skadade och inte vill flytta in sig i spåret. Det räcker om det är torrt och lite rostigt inne i splinesen på axel och hylsa.
Det finns ingen direkt medicin som hjälper om det jäklas. En kil är nog inte bra i alla sammanhang, det blir snedtryck på själva axeltappen i hålet för trycket bör hamna så nära axeltappen som möjligt. Ett bräckjärn som Bennsan skriver eller en brytgaffel som kommer in till centrum med en tryckpunkt på var sida om axeltappen så kraften trycker till rakt ut vid centrum av klumpen.
(Tänk hela tiden på att skruvskallarna/lådan inte håller för hur mycket kraft som helst.)
Ett par slag rakt in på drivaxeln kan ev. få ringen att lägga sig tillrätta om man har tur, men då får man ta bort axeln från klumpen först.
För att få saken i ett annat läge så skulle jag föreslå att du lossar storsidans spännband på inre knutens damask, eller ev. skär sönder inre damasken och tar bort axeln med drivkorset. (Det sitter lösa rullar på tappar så lägg ut en stor trasa på backen om det faller ner delar i gruset.) Det är ingen fara för det är inte massor med delar utan bara tre lösa lagerrullar. Sedan kan det vara lättare att attackera klumpen som sitter kvar, slå lite rakt inåt, två bräckjärn mitt mot varandra i stället för en gaffel m.m.
Eller också så får klumpen sitta där den sitter om du bara skall byta damasker. Men om du skall byta packboxen ??, så måste ju klumpen bort på ett eller annat sätt.

Jag antar att vi prater om vänstersidan och den korta drivaxeln med sin snäppring. På högersidan brukar det inte eller sällan sitta någon ring för det är stödlagret som håller fast axeln i sidled, om du inte har en lite ovanligare modell med lång drivaxel på högersidan utan stödlager.

M.v.h. JANKRO.
Hej JANKRO, Kloka synpunkter med att inte snedbelasta axeln. Huuu, jag får hålla andan och gå ut och se om något har blivit skadat när jag försökte pressa ut axeln mellan en skruv på packboxhållaren och klumpen. Jag applicerade ganska mycket kraft.
Jag ska genast införskaffa en brytgaffel och göra nya försök.
Väldigt bra tips om att lossa på inre damask och ta bort axeln.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
SEGER!!
JANKROS tips om att lossa inre damasken och sära på lagret var klockrent. Nu kommer jag åt att byta bägge damaskerna utan att behöva lossa klumpen vid växellådan. Nu kan inre snäpp-ringen sitta där och tjura, jag bryr mig inte längre :)
Yttre snäpp-ringen släppte så snällt efter lite påstötning av min blytacka.
I min inre led fanns det inga kulor. Det var nållager med konvexa yttre lagerbanor.
Inspekterade tidigare kraftsatta området vid växellådan utan att ha funnit några skador. Sexkantsskruven vid packboxen har dock fått lite stryk.
Nu är allt kul igen :)
20180430_091647.jpg
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Har köpt den i Tyskland hade samma problem och får ut driven urväxellåda på min gammalhusbil.men den har jag sparat!! Har nu en nyare.vill du köpa delar so köp delrapport ebay.de också för din generator. Med vänlig hälsning, volker
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ett litet förslag..... Trä dit den nya inre damasken från utsidan på drivaxeln när yttre drivknuten ändå är borta. Korset till inre knuten kan vara svårt och onödigt att få bort från axeln bara för att få på den damasken.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen