1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Byta batterier

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Fenix14, 9 Oktober 2019.

1. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    Hej!
    Vi har just köpt vår första husbil, en begagnad Granduca 67 -05, men behöver byta båda batterierna.Så vår fråga är: bör man ha samma sort på både start och bodelsbatteriet, och är dom sammankopplade så att båda laddas när man åker?? Ser att det finns många trådar om batterier, men får inte ihop hela paketet. Tacksam för era kunskaper.
    Mats &Eva-Maria

2. ingbe

ingbe HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Nej de är inte sammankopplade. Däremot kan startbatteriet få laddning från bodelssidan och tvärtom.
    Bodelsbatteriet behöver inte ha startbatteriets förmåga att leverera hög ström under kort tid, däremot är det bra om det kan laddas ur till lägre än 50% utan att ta skada. Det är en av fördelarna med litiumbaserade batterier, en annan att de väger avsevärt mindre.

/Ingvar

grötingen gillar detta.
  3. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Batterierna är olika.
    Startbatteriet ska tåla hög ström till startmotorn.
    Till bodelen är s.k. fritidsbatterier bättre lämpade. Har man råd kan man kosta på sig litiumbatteri dit, men de är mycket dyrare.

4. håkansson2

håkansson2 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21121
    Nej, de behöver inte vara lika (som kan utläsas av ovanstående svar). Och ja, båda batterierna laddas när du kör om allt fungerar som det skall.

5. sfors

sfors HBK Medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20097
    Till bilen ska det vara ett normalt bilbatteri, det klarar att ge hög ström under kort tid och vid låga temperaturer.
    Till förbrukning kan du använda batterier som tål att laddas ur bättre än startbatteri, här kan du använda normala fritidsbatterier, har du plats skaffa ytterligare ett så har du bättre batterikapacitet. Om du väljer två förbrukningsbatterier är det bästa att ha samma sort.

6. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    OK, tack för den informationen, då förstår jag. Kan ni ge förslag på batteri ur eran synvinkel vilket som skulle kunna passa bäst, Varta, Tudor, Biltema eller annat??
    Mvh Mats

7. Robert-110

Robert-110 HBK Styrelse Admin medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Om du blir medlem i Husbilsklubben.se kan du utnyttja våra medlemsförmåner, bl.a. denna:
    upload_2019-10-10_12-14-35.png

kenjon, håkansson2 och ingbe gillar detta.
  8. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    Har just betalat mitt medlemsskap :)

9. Västkustcamparen

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Jag hade valt Varta eller kanske Tudor, men aldrig Biltema. De håller inte kapaciteten och hamnar dåligt i tester.
    Många rapporterar att de pajar efter ca 2 år. Man får vad man betalar för

Börje A gillar detta.
  10. WillyPe

WillyPe HBK Medlem

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2029
    Mina två agm-batterier från biltema fungerar fortfarande efter tre år!

mlaajanen och Björn & Lena gillar detta.
  11. Björn & Lena

Björn & Lena HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14101
    Våra Biltema har varit fantastiskt bra, AGM 95Ah. Massor av användare säger detsamma, batterierna är kanonbra. Vi har fyra bodelsbatterier med varierande ålder, minst fyra år. När något behöver bytas ut så blir det Biltema igen.

mlaajanen, WillyPe och chiquita gillar detta.
  12. Björn & Lena

Björn & Lena HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14101
    Detta kräver mer källkoll. Om batterierna pajar efter 2 år och de har fyra års garanti ? Vadå pajar?
    Vilka tester hamnar Biltemas batterier dåligt i? Detta är av stort intresse för oss användare och säkert oxå för Biltemas marknadsavdelning.

mlaajanen, WillyPe, kjelka och 2 andra gillar detta.
  13. Västkustcamparen

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Jag skrev att jag aldrig skulle köpa ett Biltemabatteri, andra får göra som de vill.
    Skälet är att jag läst i olika FB-grupper och här på Husbilsklubben om batterier som bara håller ett par år, och då är Biltemas kraftigt överrepresenterat.
    Jag sökte efter "Batteri Biltema" här på Husbilsklubben och fick flera träffar. Jag bifogar 2 exempel nedan.

Här är exempel på en test där Biltema placerar sig dåligt.
    www.testfakta.se/sv/motor/article/basta-bilbatteriet-i-vinterkylan

Vad gäller deras marknadsavdelning förefaller den inte bry sig. Ett exempel är programmet "Plus" i SVT1 som 8 oktober i år tog upp Biltemas elcykelbatterier som fått dålig kritik eftersom väldigt många av dem slutar att fungera ("pajar") efter 2-3 år. En ganska del av programmet handlade om detta.
    Biltema fick frågan, men struntade i att komma till programmet och förklara sig......

Biltemas batterier imponerar inte på mig!

Bifogade filer:

Senast ändrad: 11 Oktober 2019
    kenjon och Weckman gillar detta.
  14. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    Räcker ett 80 amp till bodelen, eller rekommenderar ni ett kraftigare.
    Mvh Mats

15. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Mina två AGM 95ah biltema batterier fungerar felfritt efter 4 år.

västkustkamparen, länka till de tester du hänvisar till.

mlaajanen gillar detta.
  16. Västkustcamparen

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
  17. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    Tack för alla tips, verkar vara 95 ah det ska vara. Om jag vill sätta dit solcell på taket till detta batteri hur kraftigt ska det vara??

18. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Välj så stor solpanel som får plats på taket, det brukar bli 120-160W vid en panel.

19. petterssonbj

petterssonbj HBK Medlem

Kommun:
    Tibro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5111
    Har också fått behov att byta bodelsbatteri det sitter ett tudor 115 ah dual i sen bilen var ny
    Har då kollat pris på ett sånt ca 2400 kr fick också pris på ett tudor 80 ah dual där får jag 2*80 ah alltså 160 ah för samma pris Då blir min fråga för och nackdelar med ett alt två
    Jag tycker det skulle vara bättre med 160 ah i två batterier
    Någon som vet plats finns för två
    Tråden handlar ju om batt byte så förhoppningsvis passar frågan här

20. Björn & Lena

Björn & Lena HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14101
    Västkustcamparen. Visst, vi väljer alla olika, inga problem med det. Samtidigt är det bra med relevant information. Den test du hänvisar till gäller startbatterier i sträng kyla. Omdömet om Biltema är då ”
    Bra startförmåga men sämre kapacitet. Hög vattenförbrukning.Billigast.”

Det är väl ett utmärkt resultat för ett startbatteri a 799:-, allt enligt testen. De Biltema batterier som många är nöjda med är ofta Biltema 95Ah AGM. Det är ju en helt annan typ av batteri, pris 1959:- med fyra års garanti.

Viktigast för alla batterier är nog ändå skötseln. Man kan ju dra sönder även de bästa batterier med några kraftiga djupurladdningar...

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.