• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta avloppskranen till en med större kapacitet .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Är det någon som bytt sin avloppskran så att flödet blir bättre .
På min så tar det väl 5 minuter och tömma tanken om den är nästan full , jag har haft isär för att kolla så det inte är en massa gegga för avtappningshålet .

Modellen jag har är en orange skruv som jag får skruva 10 varv på så rinner det ut i ett sidorör .

Jag vill väl helst ha en "kulkoppling" .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byta avloppskranen till en med större kapacitet .

Jag har gjort det!

Jag hade en skjutventil som satt ungefär mitt under bilen. Idiotisk placering tyckte jag så jag ändrade på detta.

Till att börja med monterade jag bort skjutventilen och pluggade det gamla hålet med hjälp av en tjock plåt på utsidan, en tvässlå med gängat hål på insidan och en bult samt tätmassa.

Därefter tog jag en avloppsbrunn med sidoutlopp på 40mm. Sågade upp ett nytt hål i tanken och monterade brunnen med rostfri skruv och brickor. Därefter ett avloppsrör och en 1½" kulventil placerad strax bakom höger bakhjul.

Nu kan jag köra intill en brunn, känna när bakhjulet kör över brunnslocket och stanna ett par dm senare. Då ligger utloppet precis över brunnen och det är bara att öppna kranen. Tömningen tar kanske en dryg minut för 85 liter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byta avloppskranen till en med större kapacitet .

Så här ser det ut:

Husbilsavlopp1.JPG

Kulventilen sitter med två rostfria gängade stänger som jag böjt till U-form. Övergångar mellan kulventilens gänga och plaströren hittade jag hos Biltema, även kulventilen var billig där.


Husbilsavlopp2.JPG

Avloppsbrunnen är egentligen en del av ett slags vattenlås till bubbelbadkar. Det finns även golvbrunnar med 40mm sidoutlopp.

Själva brunnen var lite knepig att få dit. Jag kunde ju inte få in handen att hålla emot när jag drog muttrarna. Efter mycket funderande gjorde jag så här:

Av rostfri gängad stång kapade jag till lagom långa bitar som jag böjde till U-form. På varje "ben" satte jag en mutter och en båtbricka. Med lite klegg på varje bricka stack jag in byglarna och lirkade ner dem i förborrade hålpar. Ett hålpar per bygel. Därefter lirkade jag upp brunnen som var försedd med klegg runt kanten. När bygelbenen kom igenom brunnen skruvade jag fast muttrar och kunde därefter efterdra så att det blev tätt. Eftersom skruvarna var som byglar snurrade inte skruvarna. Jag förstärkte med en aluminiumkant längs hela brunnen fläns men det hade säkert gått lika bra med båtbrickor även här.

Hoppas någon fattar vad jag skrivit. Knappt att jag fattar själv :cool: . Om något är oklart så fråga så skall jag försöka förklara eller göra en ritning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta avloppskranen till en med större kapacitet .

Kalasbra .
Jag har ju min i mitten i bak men det var ju smidigt att få den på sidan för då har man ju lite mera koll på vart brunnen är när man inte har backkamera på bilen .

Jag har ju en inspektionslucka på min så jag kan ju få in handen och dra åt muttrarna .

Visa bilaga 7985
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Byta avloppskranen till en med större kapacitet .

Hej kan du inte ha ventilen öppen hela tiden å förlänga slangen å där sätta en kulventil som du når lätt!?
å eventuellt rensa den gamla kranen från ventiltjofräset.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta avloppskranen till en med större kapacitet .

Även om kranen är fullt öppen så rinner det så sakta och jag vill ju få lite mera fart på det .

Eller så kan det ju vara så att även om jag skruvar tills det inte går mera så kanske den ändå inte är öppen helt ,får kolla detta .

Jag såg ju en som öppnade sin kran och det var ju i stil med en elefant som kissade :) ....
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Byta avloppskranen till en med större kapacitet .

Hej

En tanke när det gäller kulventiler. Se till att få en ventil som det står CR på.
Detta betyder att den är avzinkningshärdig och passar till tappvatten osv.
En ventil som det inte står CR på är tänkt för värmesystem (dött vatten)
En sådan ventil kan ta slut efter något år om man har den i syresatt vatten.

MVH hasse
 
Toppen