• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag fällde in både gångjärn i den bakre regeln och låskistan i den främre innan jag satte ihop det hela. Lätt att hantera dem då det går att spänna fast reglarna. Urtaget för låskistan var lätt gjort då jag kunde borra fyra hål rakt genom regeln och sedan använda sticksågen.

Jag använde pelarborren för halva borrsträckan. Den har för kort rörelse för att gå rakt igenom men den gav i alla fall rätt vinkel och jag kunde fortsätta med handborrmaskinen.


P9240006.JPG


Så här ser konstverket ut nu. Tar lite tid med alla limningar eftersom jag har ett begränsat antal tvingar och tyngder.


P9290010.JPG


:)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Alve!

Ser mycket bra ut! :)

Har du limmat tvärslån halvt i halvt med tvärreglarna?

Ha det gott!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Hasse! (Gissar att det är Hasse som skriver).

Nej så snickarproffsig har jag inte varit. Tror att det blir tillräckligt starkt ändå med liming åt alla håll, även kortändar och mot skivan. Skall ju på en skiva till med limning på alla reglar. Har tänkt lägga fuktspärren skuren så att en stor del av mitten på reglarna får limbar yta. Fuktspärren hoppas jag fungerar ändå.

Hälsningar
Alve
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej!

Ser väldigt bra ut

Jag lyfter på skepparmössan Alve!

Ha det gott....nu ska jag fira min födelsedag!:music-icon:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Tål limmet frost?

Jag skulle transportera 6 stolar till Spanien och frågade en snickare hur man kunde separera dom.
Han sade då att ställ ut dom i snön över natten.
På morgonen var dom bara att dela på.

Men du kanske inte har frost där eller anväder utomhuslim.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Juan!

Går till och med att limma med i 10 -.

Hälsningar
Alve

ps. är dessutom kompletterat med skruvar. ds.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Tror att jag har fixat ett problem med carporten som visade sig vid långvarigt och hårt regnväder. Den typen av regn som blåser i sidled och tränger in i panelskarvarna. Vatten tog sig då in bakom vinkelplåten mot väggen. Har använt Tec-7 och fogat långt upp på väggen. Läckandet verkar ha upphört.

:)
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Googlade omkring lite då jag har planer på att fixa en dylik carport till vår nya husbil. Har samma problem att huset jag tänkte bygga mot är för lågt för att kunna ha bärlinan helt under taket så fann det mycket intressant att läsa den här tråden! :)

Om jag fattar rätt så har du Alve tre takbjälkar som inte gick att lägga på bärläkt mot husgavel, de som syns längst bort på bilden:

31065d1287050565-pa140421.jpg


Vad jag är om dessa bara bärs upp av den korta bärläkten under dem(+ "skråskruvning") dels i vindskivan, dels i den ditsatta lilla trekantiga "väggen"? Känns som om det vore för lite här i Kalix, Norrbotten med den snömängd vi brukar få ;)

Jag har dessutom det problemet att jag måste fortsätta tre meter utanför väggen så måste hitta på nått sätt att hantera hur den fetare fristående bärlinan ska sättas mot huset. Kanske lägga den på befintligt takt helt enkelt?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Den korta bärlinans ände vilar på en stolpe som är fäst i husknuten och i övrigt skruvad i väggen. Här i Ödeshög är inte snön något större problem. Farligare är nog vinden. Det blir ett rejält luftfång om bilen inte är inne.

Lycka till med bygget!

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Är inte carporten klar? Nä. Nu skall golvet hårdgöras. F.n. stampat jordgolv.Ytan utanför skall asfalteras och uppfarten skall breddas så att husbilen kan ställas på både härsan o tvärsan.

Kan tänkas att jag väljer grusyta inne i carporten av kostnadsskäl.

Ser ut så här nu:

IMG_20170331_180214[1].jpg

Lyktstolpen skall också flyttas.

Synpunkter och goda råd mottages som vanligt med tacksamhet.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Eftersom jag inte orkar gräva ur för hand har jag blivit tvungen att temporärt upphäva hantverkarförbudet. Det är 2 veckor sedan jag bad om ett kostnadsförslag. Tiden har tickat igång nu. Berättar löpande om hur det fortskrider.

:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Rapport om svar från hantverkare. Läget oförändrat.
:cool:
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej!
Har med intresse följt denna tråd eftersom jag själv stod i begrepp att hitta enkelt sätt att täck öppningen till den nya carport jag låtit bygga ihop med vårt garage.
Hoppas Alve att du inte har tagit patent på din idé att täcka för öppningen i din carport.
Jag bifogar några bilder på hur det blev hos oss. Carportens öppning är 3,6 met. bred. 3,3 met. hög.
 

Bilagor

  • IMG_3535.JPG
    IMG_3535.JPG
    142,3 KB · Visningar: 117
  • IMG_3545.JPG
    IMG_3545.JPG
    138,7 KB · Visningar: 117
  • IMG_3546.JPG
    IMG_3546.JPG
    147,4 KB · Visningar: 116
  • IMG_3544.JPG
    IMG_3544.JPG
    95,6 KB · Visningar: 116

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Typiskt att jag glömde söka patent.

Ja, det handlar ju om att få till ett kallgarage med bygglov för carport.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Kroppskrafterna har minskat påtagligt p.g.a. min medicin som sänker manliga hormonerna. Orkar snart inte med att lyfta snöskärmarna. Hoppas kunna konstruera en stor "rullgardin" i stället. Tänker mig en duk som rullas upp och ner och som löper i u-skenor på sidorna. Någon typ av horisontella lister som hindrar att duken buktar sig. Funderar, men kommer inte på någon lösning då det gäller att hissa och fira "rullgardinen". Borde bli något liknande rullgardinerna inomhus men i större format.

Är det någon som kan tipsa mig så blir jag glad.
Törs inte sätta dit riktiga portar eftersom bygglovet gäller "carport".
 
Toppen