• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag har haft jordfelsbrytare installerad i gruppcentralen för hela huset i många många år. Den har utlöst vid ett tillfälle. Då indikerade den på kyl/frys. Jag återställde den men fick en ny utlösning..., på jordfelsbrytaren alltså! :) Kopplade förbi den gruppen och efter en stund luktade det bränt bakom skåpet. Fick hjälp av en kompis som är elektriker och det var något fel på gång i kyl/frysen som kunde utvecklats till brand. Skåpet bytte ut. Det är tydligen inte ovanligt att villabränder börjar i just kyl- eller frysskåp.

Jag tycker det är självklart att jordfelskydda hela sin anlägning. Både för personskada men också för brand. Sen är kanske diffrentierade brytare med olika utlösningsgrad en lösning, men det borde vara självklart att skydda hela anläggningen. Annars har man missat tanken bakom.

Krister N
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Ja du Håkand alla prioriterar vi olika. Hur du gör hemma på din anläggning får stå för dig. Men din prioritering förvånar mig men jag axepterar den.
Vad det gäller dina exempel på krypströmmar så vill jag påstå att du ska se över dom anläggningar du mätt på. Möjligt att du fått fram dom siffrorna men då är det läge att byta ut dom.
Visst har du väl kyl/frys anslutna via uttag?
Jag har själv en del belysning hemma men har aldrig fått en jordfelsbrytare att lösa ut. Jag har två, en på hela bostaden och en på garagedelen.

Men jag skulle aldrig föreslå det här som ett förslag. Och det beror inte bara på hur jag har mitt hus installerat.

En gång till: Personlig säkerhet kommer först.

Jag tänker inte gå in på paragrafer o dyligt utan lägger ner här.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bygger carport till husbilen

Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar
uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma
från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Vi har också två jordfelsbrytare. En inkopplad i centralen till huset och en separat i centralen till uthuset och husbilsgaraget. Enda gången de löser ut är om man har en förlängningskabel liggande ute och det börjar regna... :twitcy:

Vi har programerat vårt huslarm så det skickar ett larm till mobilerna om huset varit spänningslöst mer än två timmar. Då kan husvakten fixa strömmen innan frysen börjat tina...:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Jord och nollledning ska givetivs vara åtsklida från förbrukare till gruppcentral, i alla någolunda modenra instllationer. Men visst är det så att nolla och jord sedan ska kopplas samman i gruppcentralen vid installation av jordfelsbrytare, för att balansera och kunna känna av eventuella förluster i nätet?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Två system förekommer 4-ledarsystem och 5-ledarsystem innom starkström. Gamla anläggningar har som regel 4-ledarsystem.
På ett 4-ledarsystem har jord och nolla samma kopplingspunkt i centralen men är frånskilljbar med en nollskruv. Här fungerar inte en jordfelsbrytare.

5-ledarsystem är en förutsättning för att jordfelsbrytaren ska fungera. Enkelt uttryckt kan man säga att en jordfelsbrytare är en våg som mäter skillnaden mellan fas och nolla. Om avvikelsen blir högre än den angivna på jordfelsbrytare (ofta 30mA) så ska den bryta vilket innebär att ett fel uppstått och tagit fel väg tillbaka.

Enskilld grupp kan också skyddas och då måste nollan gå genom jordfelsbrytaren på den grupp det gäller innan den ansluts på nollskenan i centralen som då har förbindelse med jordskenan.
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag ville också ha husbilen under tak. Funderade på carport eller "båtställning" och fick tips om en firma (dancover) danmark/helsingborg dom har tält i alla storlekar och såhär blev resultatet
Hälsningar Jakob
 

Bilagor

  • husbilstält.jpg
    husbilstält.jpg
    8,2 KB · Visningar: 3.412

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Två system förekommer 4-ledarsystem och 5-ledarsystem innom starkström. Gamla anläggningar har som regel 4-ledarsystem.
På ett 4-ledarsystem har jord och nolla samma kopplingspunkt i centralen men är frånskilljbar med en nollskruv. Här fungerar inte en jordfelsbrytare.

5-ledarsystem är en förutsättning för att jordfelsbrytaren ska fungera. Enkelt uttryckt kan man säga att en jordfelsbrytare är en våg som mäter skillnaden mellan fas och nolla. Om avvikelsen blir högre än den angivna på jordfelsbrytare (ofta 30mA) så ska den bryta vilket innebär att ett fel uppstått och tagit fel väg tillbaka.

Enskilld grupp kan också skyddas och då måste nollan gå genom jordfelsbrytaren på den grupp det gäller innan den ansluts på nollskenan i centralen som då har förbindelse med jordskenan.
Ja normalt är det väl 4-ledarsystem i gatan och luftledningen fram till huset. Där delas det sedan upp till 5-ledar system. Och vad det gäller jordfelsbrytare är det nog bäst att ha separata för de olika grupperna så att inte allt slås ut vid felström.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Har tur då det gäller att få olika moment färdiga i rätt tid. Rekordet var nog igår då jag färdigställde vinterväggen. Så här ser det ut idag:


PB090429.JPG


Konstruktionen. Tre skärmar på varandra.


PB030427.JPG PB030428.JPG


Tro nu inte att det är snöfritt i carporten. Det vräker in längs marken och genom alla möjliga springor. Perfekt väder för test i alla fall.
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Röjer upp i garaget/snickeboa och har börjat bära ut lite trädgårdsprylar. Carporten skall ju också fungera som friggebod. Blir roligt att fixa till hyllor och krokar.
PB110432.JPG

Baggis att sätta dit fönsterisoleringen då ingen vind sliter o drar.

PB110433.JPG

Vinterväggen från insidan. Grejar med lite tätningar.

PB110435.JPG

Väggen som vetter mot garaget/snickeboa som i sin tur har dörr direkt in till bostaden.
PB110434.JPG

Samma vägg på snickeboasidan. Det är klart att det vore möjligt att ta upp en dörr i den väggen så att det går att gå rakt igenom. OBS! jag skrev: DET VORE MÖJLIGT. Då bilen skall packas för resa mot varmare trakter i april då regnet öser ner här så kan man knalla från frukostbordet i morgonrock direkt in i husbilen och njuta av regnsmatter på carporttaket.
PB110436.JPG



Klart att det inte vore helt fel. Vore väl optimalt?

Men de skall vi inte hålla på med.

:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Alve,
fantastiskt fin ordning du har i garaget. Önskar att mitt garage såg lika rent o fint ut.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Råkar vara nystädat. Ser inte ut så här då jag "är igång". Du Bror är ju alltid igång. Då måste verktygen ligga på armlängds avstånd.

Ha de!
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Så här ser carporten ut nu från andra kortänden, in mot trädgården. Som synes fattas ett svart fönsterbleck under plexiglaset. Det hela är endast grundmålat. Grundmålade varje virkesbit på båda sidor före uppsättningen. Vita detaljer strök jag dessutom en gång till eftersom balkar och dyl. inte kan målas i efterhand. Efter slutmålningen döljs skruvskallarna. Måste dock invänta vårvärme för att kunna måla. Jobbar nu med att täta alla springor mot inrykande snö. Återkommer med totalkostnaden i detalj. Allt pekar mot 25-30 tusen.


PB140437.JPG




:mcride:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Riktigt snyggt Alve! Du ska ha en särskild eloge för din otroliga noggrannhet i detaljarbetet. Där brukar de flesta av oss andra fuska rejält för att vinna tid. Men här kan man nästan snacka altartavla! :)

Krister N
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Skyddet mot väder o vind vid gaveln där jag kör in.

Har funderat och konstruerat i tankarna, ibland vid 4-tiden på mornarna, för att få till något smidigt att stänga med under vintern och vid andra enstaka tillfällen.

Först tänkte jag mig en anordning för att veva upp och ner den här väven som liknar lättviktspresenning. Den skulle då löpa i spår på sidorna. Insåg dock att duken skulle komma att blåsa ur dess spår ganska snart och valde i stället att tillverka skärmar att ställa på varandra och skruva fast dessa stadigt i stolparna.

Det måste bli en konstruktion som inte fladdrar eller slår. Helt tyst måste det vara på nätterna. Frågan var bara hur sätta fast dem så att det går snabbt att sätta dit dem och ta bort dem. Har tills idag haft dem fastskruvade men fixade nu till bultar med vingmuttrar. Nedersta skärmen har 4 skruvar eftersom den inte har någon annan skärm att låsa mot. Mittskärmen och den översta behöver bara 2 skruvar. Dessa skärmar låser mot skärmen den står på eftersom jag har en bräda som greppar utifrån och de frästa sidolisterna inifrån.

Skärmarna är stabila och ganska tunga. Tyngden behövs för att inget fladder skall uppstå.

Svårt att beskriva men bifogar några bilder på det hela.


PB180438.JPG PB180439.JPG


PB180440.JPG PB180441.JPG


Kallt om fingrarna varje dag.

:mcride:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Vad heter väven och var köpte du den?
Är den hållbar mot blåsten på sikt?
 
Senast ändrad:
Toppen