• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

F

F.d. 22252

Guest
Köp paneler som är till för båtar 6mm tjocka och flexibla och man kan gå på dom har satt fast mina med enbart sikaflex la på ordentligt på panelen och gick runt på den en stund sitter bra lite motstånd lätta att göra rent.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Raasken: sika 221 har dom använt här sedan -87,en jobbarkompis limmade en 1kg järnbit under en balkongplatta i betong... den hänger där fortfarande!!
Bengtic: jag har redan köpt paneler, dom säger att dom smala flexibla skulle ha lite sämre verkningsgrad... har själv ingen aning, bara vad jag läst mej till!!
Annars verkar dom smidiga att sätta dit!!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
20181127_184124.jpg Här är kylskåpet jag köpt innan, 80l 12v kompressor kyl.
En sak jag inte gillade var att dom klistrade dit energilappen på dörren, sitter som fasen, en av papper o starkt klister,,, blir väl rödsprit o gno inte kul på en ny kyl!!
 

Bilagor

  • 20181127_184132.jpg
    20181127_184132.jpg
    3,3 MB · Visningar: 33
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag som är lite äldre funderar på att flytta upp kylen i lite bättre arbetshöjd men samtidigt funderar man på hur det är med krocksäkerheten då. Hur är det i fabriksbyggda bilar med kylen högt placerad, finns det någon säkring av kylen framåt eller hur funkar det?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Åsa & Hasse:
Vet inte hur krocksäkerheten är på kylskåp, tror inte det finns någon typ av säkring förutom hur det är monterat, min erfarenhet är att om dom sitter i en träskive konsol inklämd o med skruvar igenom skivan in i sidan på kylskåps sidan sitter dom nog så länge skivkonsollen sitter kvar!!
Dom brukar bara vara ditskruvade med en små klena plastvinklar, i alla fall var det så på min gamla Euramobil!

Visst hög tyngdpunkt gör att det kan röra på dej, man vill ju inte ha kylskåpet i nacken om man krockar, vid större kollisioner spelar det kanske ingen roll med en påbygd husbil, den packar väl ihop som ett korthus!!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe:1 jag funderar på hur jag ska ha kylspåpet, som du men på motsvarande sida...
Fördelar är väl att kompressorn kommer mot passagerare stolen, så ljudet inte hörs så bra när man sover, samt att det blir enkellt med både ventilation o typ 4dm lång kabel ifrån batteriet, slipper vända dörren som är högerhängd!!

Negativt..
Öppnas precis i dörren insteg, kylskåps dörren kan öppna sej, då i riktning bakåt o grejer kan åka ut, finns ingen spärr på dörren, får bygga konsol med ventilation bakom skåpet!!

Får fundera...hmmm dom grå blir gråare!!
Ha en trevlig Lördag!!
 
Senast ändrad:

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
20190202_153446.jpg
Här är laddaren jag köpt begagnad för 500kr med frakt!! en 20Ah 4-steg laddare för bly,gel, batterier! Har letat hos Postens ombud i 7dagar i sträck, ringt posten, ingen visste var den var!!
Igår ringde ombudet då dom fått paketet till sist!!

Bara för att jag har massor med bilder på prylar så har jag inte köpt alla nu, det krävs planering av inköpen under en längre tid, började köpa grejer redan i Juni förra året!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Köper stolarna av dig :applaus::applaus:
Det kanske går i min din sk rubix?..
Vad är det ?.
Hur går det med bordet? Om du är snäll kanske du får det av mig.
Ser att du har lutat ryggen,det kanske var lösningen??
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe:1 jag önskar att jag hade ett extra par till stolar som du kunde få av mej...
Rubix kub är ju den fyrkantiga plastkuben med olika färger på olika sidor som man landar o ska få rätt igen!!
Min personlighet är att inget är omöjligt, o väldigt målmedveten o envis, inte alltid bra..haha sätt på jobbet i 3mån med ett kullager som kulorna åkt ur banorna, företaget reparatörer hade bytt lager.. jag satt där o pysslade.. efter 3mån så bara åkte kulorna i o lagret funkade igen, reparatörerna bara stirrade o skakade på huvuderna!!

Ja, lösningen var att snurra fram ryggen max framåt o sen snurra stolen.., kanske lite omständligt men det tar jag!!
Hade du stolen på plats när du testade i din Merca?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har unte testat med någon stol men blev avrådd att det går inte,för dyrt att köpa för en fattug pensionär im det inte skulle passa,bor ju i ödemarken,hur bred var din stol mellan ytterkanterna på stöden. Hur går det med gratis bordet?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe:1 60-61cm imellan ytterkanterna på armstöden i bakkant, dom konar utåt längre fram på armstöden!
Jag tänkte som så att skulle det inte gå så får jag kapa o svetsa ihop det så att det passar, men den kostade 1700kr med frakt o det sved... chansa inte om du inte har möjligheten att ändra den...

Tack för erbjudandet om bordet.. kan det vänta lite, får du en köpare så sälj det, jag måste sätta i järnkonsolen sätet är bultat i för att kunna få en uppfattning om vilket mått jag kan ha!!
Här höftat o får ungefärligt mått bredd 50cm...ditt var bredare, jag måste vänta tills det är dags!
Tack för det väldigt generösa erbjudandet!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag har ju en fin ISRI stol till föraren och en SAAB stol med värme till passageraren. Det här armstöd var bara tokig ide man fick.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Kylskåpet!
Jag kan inte din planlösning men jag har sett nya plåtisar som har kylskåpet högt. De har det i det döda utrymmet benändan på sängen.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej wberger!
Genial lösning, har tittat på det, men ska ha en överslaf till grabben över den stora undre, sen har jag testat kylskåpet o kompressorn hörs, inte högt men är lättväckt!!
Sen har jag en döyta till höger om skjutdörren, nära batterierna..
 
Toppen