• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Har inte blivit nåt byggt på ett tag nu, men har kopplat ihop solcellerna till batterierna, funkar bra, har kylskåpet på hela tiden, vill testa hur det går!

Håller på o kopplar strömmen ifrån generatorn till bodelsbatterierna med, men solcellerna verkar driva kylskåpet rättså enkellt utan generatorn!!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
20190501_151112.jpg
Jag hittade ett ek barbord i grannstaden för 200kr, kapade det på längden o bredden, så fick jag en bit till att sätta ovanpå kylskåpet o ett matbord, har byggt infästning i väggen av en aluminium profil o mutterstycken ifrån en busskur, så att jag kan skjuta bordet fram o tillbaka, låsa det i valfritt läge o ändå sitter bordet fast i väggen!!

Får visa bild på det sen, lättare än att förklara!!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
20190502_063033.jpg
Så här ser infästningen ut, den svarta profilen har ett brett spår där mutterstycken löper i skenan, 2st fasta bultar i varje vinkel som löper o 2st som man låser bordet med i skenan!

Pontus: det var dyrt men säkert bra grejer, det får bli någon billigare möbelolja så att inte 200kr skivan blir bortskämd!!
 
F

F.d. 56724

Guest
Jag hade planer på egen skiva, epoxy och värmepistol ;) borde gå att få ”glasyta”..
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Tack!!
Hur menar du att du skulle få glasyta??
Jag slipade mina m slipmaskin o strök på oljevax, blev fint....

Nästa för mej är.sätta upp fäste för.tvn på väggen så att det går att vrida den åt alla håll!
Sen ska jag bygga köksskåp m vask, bygger av Aluprofiler som kylskåps konsolen, fast m hyllor inuti, stommen kommer inte väga ner än ett.halvt kilo,kanske några kilo när jag klätt dom m skivor!!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
20190510_160515.jpg
Veckans fynd!! Haha..
Min ena strålkastares automatiska höjdjustering hade gått sönder inuti lyktan, fick ställa lyset sen trycka i en trasa för att den skulle hålla inställningen!!

Hittade en höger o vänster på Tradera nya i kartong, fick ge 300kr för båda inkl frakt, nypriset i Tyskland var 970kr/st dyrare här antar jag!!

Ibland får man ha lite tur!!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Vill bara uppdatera hur saker funkar, kör kylskåpet hela tiden, batteribanken räcker men med fler förbrukare så tror jag att mina 150Ah är snäppet för liten, 200Ah får jag nog utöka till då jag ska ha tv också,nu när värmen varit nära 30* så känns det som när solen gått ner o inte cellerna laddar fast värmen kvarstår i bilen så går kylskåpet nästan konstant o tar mycket ut batteribanken, med lite tv tittande på kvällen så riskerar det dränera batteribanken innan solen går upp igen, för väl när den kommit upp laddar cellerna på ordentligt så batteribanken blir full hyfsat fort!

Har åkt mest småturer då kan säga att Biltemas skiljerelä funkar perfekt, kopplas in någon minut efter start, helt nöjd kan jag säga!
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag körde min kompressorbox förra sommaren var det över 30 gr i hytten där den står och trots det gick den inte länge jag funderar på ventilationen eller om dörren inte sluter tätt den borde inte gå så länge om du inte kommit åt någon knapp för snabbfrys eller något. Något fel måste det vara, du har väl inte ett sånt där modernt skåp som använder gasol som kylmedium de man använder inne går väldigt ofta numera till skillnad mot de gamla. Antar att du har ett kompressorskåp att köra ett gammalt skåp på tolv volt värmepatron ska man ju bara göra när motorn går brukar finnas ett relä som slår på när motorn startar. De brukar ta 10Ah och ska normalt inte kunna köras när motorn står still.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!!
Lite uppdatering, Bengtic!! Jag körde kylskåpet på 5-6 nästan max, därför gick det ofta, nu har jag typ +2* på steg 3, har ca 32* på baksidan vid kompressorn, det går med jämna mellanrum som det ska, har även kört med Tv:n på ca 2-5tim om kvällen, batteriet går inte ner lägre än till 12,5v på natten, Sen på morgonen när solen går upp så är det ca 13,8-14v bara efter några timmars sol!

Måste säga att det funkar jättebra, behöver inte oroa sej eller bry sej alls, det bara funkar o är kallt!

Snart avverkat 400mil i sommar!!
 
Toppen