• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hoppas dom funkar, min med smart tv, såg att dom drog 47w med stod 19w i specen...har för mej att jag läst att dom kan slå av om dom får lite för hög spänning, så kan vara viktigt att inte ge dom mer än typ 13v..
Min har funkat klanderfritt som hem tv med 220-12v sladd..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft Grundig och LTC kör 12V utan begränsning,tror att det finns viss marginal vad gäller spänning.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
På min förra husbil hade jag ingen begränsare på men tog sladden ifrån en 220 klump där satt den en liten cylindrisk klump på sladden, har fått för mej att den begränsar strömmen, kan ha fel, annars har Claes Olsson en som man sätter i cigg uttag o kan få förvalda volttal från 3,5,8,9,12v sätter man den på 12v så ska ju inget annat passera!

Men verkar som dom flesta som har 12v ska klara en viss översvämning, när laddare, solcell,motorn igång så kan ju volttalet bli på max laddning!

Får testa först, blir det problem så får jag ta det sen!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Ja, samma ställe, elkatalogen.se mitt var ett 80l som dom hade billigare Black Friday!

Det 110l är billigt, verkar funka bra, snabb kyla o kallt som attans, bara provkört mitt hemma ännu men nöjd!
 
F

F.d. 56724

Guest
Hur tänker du kring kylskåpet?

Klarar det att gå på tex 14,4 volt då du står på laddning?

Om nån säger att jag måste köpa en smartpass nu också så bryter jag ihop :/
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Ett normalt husbilskylskåp bör aldrig stå nån längre stund på 14,4. Generellt sett så är effekten för låg för att kyla med. Det kan underhållskyla under färd eller korta stunder, men det krävs generellt sett mer för att kyla ned, då bör det gå på gas eller 230.

Sen klart, beroende på kylskåp så kan det ju ha en bra effekt på 14,4 och fungera bra. Vad har du för kyl och vilken effekt har det på 14,4?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kopressorskåp som du har ger bra kyla på 12V, och är riktigt energisnåla, sen kan man höja förbrukningen genom att skåpglutta ofta :)

De mer vanliga kylskåpen som går att köra på gasol/230V/12V är ofta riktigt dåliga på 12V drift
 
Toppen