• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jo jag förstod mycket väl att det var så det gick till men jag tolkade medvetet lite fel!
Visst var det skönt att få utnyttja bilen lite till vad den är tänkt för.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Förstog nästan det, men kan kanske bli verklighet i o med att min bara är en Euro 3 motor att man inte får köra i stadskärnorna!

Det var riktigt kul att komma iväg med den, när vi kom till Köpenhamn o parkerade när vi skulle äta, att bara svänga förarstolen mot barnen, då kändes det verkligen som att äntligen få användning för den efterlängtade husbilen!
Barnen bara älskar den, Flickan satt kvar i den 1 timme efter vi kommit hem o kollade på sin dvd film, vägrade att avsluta resan!!
 
F

F.d. 56724

Guest
Hej,

Trevligt bygge! :) Jag har precis börjat med ett eget projekt som jag naivt slängt mig in i.

Du har ett fint kylskåp, finns det billigare mindre varianter av kylskåp för kylning med 12V som drar acceptabelt med ström? Letar runt med hittar inte vad kylskåpen drar?

Provat med kalkulatorer, 138kWh på årsförbrukning blir då 15watt på ett A++ skåp? De måste vara fel eller? Du skriver att ditt drar 40w?

IKEA har ett kylskåp för ca 2000kr, som har energisklass A++ och drar 138kWh/Annum, (nästan lika som ditt) om man kör det med en konverter, Fungerar de? Hur mycket förlust har man generellt med en konverter?

Mitt behov är likt ditt, kylskåp (kan vara mindre än ditt) och TV.

Jag har beställt 200W Solceller och tänkte köra med Biltemas 95ah.

Tack!!

Med vänlig hälsning, Daniel
 
Senast redigerad av en moderator:

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Daniel, o tack!

Jag köpte mitt från elkatalogen.se men fanns även på energilandet.se dom drar från 0,8-1,6Ah/Tim beroende på storlek o omgivande temperaturen!!

Att använda Omvandlare från 12v- 230v med en konstant förbrukare som ett kylskåp är inte optimalt, Omvandlare drar ström i sej o slukar endel, satsa på 12v!

Jag är ingen expert på el men har själv tänkt att ha minst 150Ah i batteribank, kanske 225Ah om möjligt, för man ska inte tömma ur mer än ca 50% av batteribanken sägs det!

12v led tv finns nya på tradera som är prisvärda ca 16-1900kr o tål 12-24v dock inga smart tv!

Försök att ta reda på så mycket du kan innan du köper/bygger något, undvik att vara naiv det kan bli dyrt!!

När kommer din projekt tråd?
Lycka till!
Mvh Affe
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det är ju det skiljerelät till för. Det är ju bara till för att generatorn skall ladda bodelsbatterierna,inte åt andra hållet men jag gar ett skiljerelä liggande som gör att bilens batteri laddas via laddaren i bilen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et spenningsstyrt rele skulle ikke lage problemer, selv et D+ styrt klarer dette bra. Men om en styrer med signal fra tenningslåsen så får en problem.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Et spenningsstyrt rele skulle ikke lage problemer, selv et D+ styrt klarer dette bra. Men om en styrer med signal fra tenningslåsen så får en problem.
Japp, det var det jag menade. Jagförutsatte att det var spänningsstyrt eftersom jag själv har det. Men så kanske inte är fallet med biltemas. Är båda batterierna inkopplade vid start behövs en grov kabel som den mellan startbatteri o startmotor
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det skillerelet jeg så på hos biltema var spenningsstyrt - begge veier! Eneste mulighet for strømras er om startbatteri er nesten slutt og bobatteri fullt samtidig som solpanelet lader begge når en starter motoren.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Knut: Det stämmer, det är spänningstyrt relä!
Förstår vad du menar, får väl ta risken med Biltema relät, har satt brytare från startbateriet så att det ska gå att stänga av start batteriet!

Tiden får visa om det är problem med Biltema relä, då får jag i så fall byta det!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enkelt: sett inn en sikring ved både bo og bilbatteri, så stor at kabelen ikke blir for varm om det går et strømras. Sannsynlighet for et strømras er ekstremt liten, det skal stor spenningsforskjell på de to batteriene til for å få det til. Mitt eksempel med solar vil kun forekomme om bilbatteriet har mistet en celle hvis lengden på kabling er liten nok.

Men på den andre siden så er disse sikringene noe som gjerne ryker en skjelden gang ved første bruk etter vinterlagring uten ladning (tømt bobatteri og sikring som i praksis er litt liten). Jeg ville valgt en verdi mellom 50 og 100 A. 100 er i overkant og 50 er litt lite.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
En säkring blir det imellan start o bodelsbatteri!
Får utvärdera hur Biltemas relä funkar!! Just nu är det budgeten som styr prioriteringen!!

Är Biltemas relä sämre än andra?? Förstår att det inte är Top of the line för 300kr, men bör funka för det dom utger att det ska!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Edit:
Oops, jag missade att ni pratade TV, långt tillbaka i tråden, ber om ursäkt :(


Får jag rekommendera en TV så är det LTC.
Bytte själv till en sådan förra året det var mitt 3.e byte sedan 2014, LTC'n slog mina tidigare "lågpris-tv" på alla plan, hade problem med mottagning m.m. allt blev kanonbra med min 24" LTC.

Jag köpte den på Hjertmans, när de hade kampanj.

TV LED 24 tum med DVD LTC
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Tack Peter för tipset, har redan en Andersson 24" 12v, många har funkat bra, använder min hemma, hoppas den funkar lika bra på 12v!

Hade en 20" Dantax för 1300kr i den förra husbilen, den funkade alltid inga problem, denna Andersson köpte jag på Fyndet för 1100kr, allt handlar om pengar, hade jag haft tillräckligt så hade jag köpt en färdig husbil men som ensamstående med 2st mindre barn o eget hus så är detta det bästa jag klarar av som läget är nu!
 
Toppen