• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga Plåtis av Renault Master

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Klart det funkar även när laddare eller bilmotorn är igång. Antar att de vill att man skall koppla direkt till batteri istället för tex att koppla en solcell direkt till kylskåpet. Solcellens utspänning kan ju variera mycket. Bra med grova kablar. Kan alldrig bli för grova. Däremot får du spänningsfall om de är långa o tunna o då kommer en del av din batterikapacitet försvinna i värme i kablarna istället för kyla i skåpet. Jag drog 4Kvmm kabel till mitt kompressorskåp. Det jag däremot måste förbättra är ventilationen bakom skåpet. Gjorde som anvisningen sade men känner att bänkskivan ovan skåpet blir rejält varm. Inte minst en sommar som vår förra o tykte nog att störmförbrukningen vart betydligt högre än utlovat. Blir att såga upp hål i bänkskivan o fälla in galler.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Elen blev ju bra, kan du inte visa lite bilder hur din ser ut inuti, ja även om det kanske inte är klart!!
 
F

F.d. 56724

Guest
Inte klar men vi premiärsov i den denna helg för att testa lite. Satt i batterierna och laddaren, drog el till kyl, vattenpump och två ledlysen.

Riktigt nöjd, den stora kylen är jag supernöjd med, blev kall fort och den funkar Kanon
Blev orolig för den brummade bra då jag precis kopplat in den, nu tycker jag inte den låter nämnvärt.

Vi kom under denna helg på att:

*Vi behöver bättre mörkläggning,
*Bordet blev för kort (som vi trodde)
Kan inte ha skivan längre då vi viker uppden, längre skiva innebär högre höjd :/ Ska kolla på en glidakena, det bör i uppfällt läge gå att skjuta ut skivan ca 30cm, DÅ skulle det funka.
*Vi skall sätta in en pottapotti i footboxen
(Frugan var emot denna lösning tills hon var kissnödig 02:30 i lördags natt) :)

Men överlag riktigt nöjd med ”vår lösning”
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ser riktigt trevligt ut, men ändå ett par funderingar! Varför står batterierna i lastutrymmet, normalt ställer man dom under framstolarna och sparar utrymme där bak. Och borde inte kylskåpet och vasken byta plats, så att man kan öppna kylen när man använder bordet?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Ser jättebra ut, bäst att göra som ni testa lite o känna vad för behov man har o därifrån bygga!!

Vart har du fått tag på vasken?
Mvh Alf
 
F

F.d. 56724

Guest
Ovanpå hjulhuset där dom nu är placerade upplever jag inte att dom tar nämnvärt mycket plats. Då jag har en kort bil så är jag mer mån om utrymme inne i bilen. Utrymmet under passagerarstolen är det planerat att sitta en dieselvärmare. (Tror inte mina batterier hade fått plats där iallafall).

Håll utkik, ska ta än mer plats av garaget för att skapa lättåtkomlig förvaring innifrån.

Dela madrassen och ribbbotten på gasfjädrar.:)
Jag kommer då åt elen och får jättestor förvaring som jag enkelt när inifrån.

Kylskåpet var under diskussion, men vasken blev så malplacerad, mitt i :/ Tanken var/är ev. att köra med ”båtbordsunderrede” skjutbart bord, men vi får se. :)
 
Toppen