• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga Plåtis av Renault Master

F

F.d. 56724

Guest
Här kommer min projekttråd.

Jag har börjat bygga en plåtis av en Renault Master 2004. Hittade detta forum efter jag köpt bilen och inser att jag kanske skulle gjort mer researchen då den till dags dagum mestadels bestått i att jag följt diverse #vanbuild #vanlife sidor på instagram.

Men med glatt humör och god vilja kommer man långt. :)

Lite tankar än så länge:
*Mitt utrymme är 3m långt så jag har bestämmt att sova på bredden, mindre isolering just vid sängen ger en sovlängd på ca 186.

*120cm ribbotten från IKEA, med Plywood under, stort fack under ribborna framtill och ribbbotten på gasfjädrar.

*50x60x60(kylskåp, skåp, skåp)
På bortre vägg. 100cm låg sitts vägg vid dör, sitts sticker ut.

*Överskåp IKEA, Metod eller Bestå. Underskåp metod.

*Isollerat med frigolit alla släta ytor och fogskum runt, isolering i balkar.

*klär med OSB, kommer spika limma board vägg panel vit där vägg syns, resten målad vit.

*Spontanbeställde solceller på 200W och jag har tänkt köpa två st 95ah Biltema batterier.

*Ctek laddare 7 alt. 10 får läsa in mig på dom när det är dax.

*Kommer bara ha fönster i dörren och stor taklucka för ljusinsläpp.

*Heiki 2 taklucka beställd, 96x65cm.

*Bestlutat att undvika gas så jag letar 12V kylskåp som drar lite W,

*Spis har jag flera alternativ på, får se framåt. Men små butanflaskor i portabelt kök, eller inbyggt med koppling till små butanflaskor typ vandring.

*Led krims krams beställt från Kina.

*Spottar beställt från Kina.

*Strömförbrukningspanel med sjunt beställd från Kina.

*Ingen aning am vad som krävs för regga om den, får läsa in mig på det. Hoppar jag gasen borde det vara lugnt.

*Ventilation, Intag i golv och någon form av utblås i tak förutom Heiki luckan.

Ska bli medlem så jag kan lägga upp bilder.

Applåder, Buarop alt. En klapp på axeln välkommnas.

Daniel
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Daniel!
O välkommen hit, har inte varit med här så länge själv, men är inne på min 3:e husbil!

Bygger du för att åka själv eller med passagerare?
Här du funderat på någon budget, vad har du för tanke om bruka den, helår, eller bara sommar?

Ett tips är att du mäter o kollar hur du vill ha planlösningen, o vad för grejer du behöver skaffa..
Titta på typ blocket o här på hur andra har byggt sina plåtisar o plocka det du vill ha i din!

Lycka till!
Mvh Ducato Affe
 
F

F.d. 56724

Guest
Tack!

Det är jag och frugan som kommer bruka den, hon är med och bygger nu också.

Oj, Tre stycken? :) Då kan du det här!
Är det sjukt att jag planerar min andra medans jag bygger denna? :/

Detta blir ingen vinterbil, Jag har hoppat över att isolera golvet. Då jag har 1cm till godo är möjligheterna för mig att stå rakt viktigare än att isolera golvet.

Gav 35t för bilen och försöker hålla mig under detsamma för att utrusta den. Så 70t är ett riktmärke just nu. Tänkte till en början att ”Detta fixar jag för 20” men den tanken har jag get upp. :) Blir nog endel läro pengar i detta bygge med.

Jodå, bilden hur jag vill ha det är glasklar men men jag skulle vilja få det till lägre kostnad det är de jag fynderar på.

Just nu är jag inne på:
https://www.netonnet.se/FileRoot/It...rgy/sv-SE/227699_CRX-2.0energideklaration.jpg

Gaskök | Justerbar gaslåga | KAYOBA | Jula

Kyl och Grill - Check! Slipper jag tänka på någon gasol installation och jag kanske kan hålla budget ändå? :)

Detta för att kunna släppa det just nu och focusera på annat. Bygga vidare. Tänker att dessa kan jag uppgradera sedan. Förra året var vi ute en vecka ”(i min fars nya husbil) med en ”dålig” näst intill obrukabar kyl och det funka.

Focus nu är att ”ta oss ut” och allt behöver ej vara 100 men inredd skall den vara med golv, väggar, tak och ström.

Planen är att den skall vara brukbar i början på Maj. :)))

Började i Fredags, Gjort än så länge:

Rivit av alla klistermärken, :/
Grovrengörning utvändigt, :/
Rivit ut Cross Inredning,
Rivit ut orginal väggar och isolering,
Isolerat väggar med frigolit och fogskummat.
Fyllt ballkar med isolering,
Klätt väggar med OSB skivor,

Bygga underrede till sängen och förvaringslåda skall jag göra idag även limma liggunderlag och matta på de område där jag har mindre isolering för att få längre sovlängd. Sen börja klä med vit väggpannel.

Väntar på takluckan, hoppas få den till helgen så då skall den kapas i och jag skall göra taket.

:)

Daniel
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du skal benytte en kyl på 230V så trenger du en ren sinus vekselriktare som er stor nok til å klare startstrømmen. En kyl på 12V kan koste mindre enn en 230v + vekseriktare og bruker mindre el.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Jag tror du kommer att ändra dej framöver angående kylskåp om du köper 230v istället för 12v, men bara min åsikt!

Du kan titta på min golvisolering, den funkar både som fukt/köldspärr dessutom bara 5mm tjock, har haft i min förra husbil med, har varit väldigt nöjd med den!
Finns på Hem o fix för typ 300kr!!
Mvh Affe
 
F

F.d. 14324

Guest
@Danfe, den där kylboxen... Om jag får vara ärlig, de är batteridödande värdelösa plastburkar och.....

Montreal hann före, kanske lika bra det innan jag skrivit för mycket. ;)
Jag har nånstans en tråd där jag mätte strömförbrukning på en sån och en kompressorbox, nån som minns var och kan länka?

Som jag ser det, den boxen för 999kr kommer bara göra kompressorboxen du köper efter första sommaren 999Kr dyrare. + Extrakostnaden för det eller de batterierna du hunnit sabba med den. ;)
Men ja, det går att förstöra batterer med kompressorboxar också, men det tar längre tid, själv har jag testat bägge varianter. :oops:

Tillägg, jag hittade min gamla tråd: Så här mycket ström drar...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 56724

Guest
Om jag går på kompressorkyl och 2 AGM 95ah Biltema så blir det ca 10 000kr. 200W solceller beställt. (Svårt att hitta begagnat, både batterin och kyl)

Hmm om jag istället går på Gasolkyl,

Går att hitta Gasolkyl / Gasolbox för ca 2000kr och jag tänker att jag då klarar mig med ett 95ah AGM Biltema. (Lysen/Vattenpump/Tv) 200W solceller beställt Installation gasol ca 1000kr (Gissar här).

Kostnadsbesparing ca 6000kr på min tänkta budget på 30-35 000kr, det är ganska mycket.

Gasol:
Installation, Inför omregg, Viktigt att tänka på?
Storflaska i garaget? Eget skåp utifrån? Finns det småflaskor så man slipper vara orolig för gasolglaska ”inomhus”?

Det här blev ingen bygg tråd, det här blev en ”massa frågor tråd”? :/ Ber om ursäkt för det men jag bygger samtidigt som jag reserchar för kommande steg, ska lista ut hur jag lägger upp bilder så skall ni får se. :)

Tack!

/Daniel
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Lycka till med ditt bygge och välkommen till bilbyggargönget o mer
Ikeaskåpen är väldigt tungs så tänk på vikten
Idag behövs ingen besiktning på gasolinst.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En peltier boks skal ikke få A++ og 73kWh per annum er typiske tall for kompressor. Men det med varme passer ikke for kompressor, men normalt for peltier. Beskrivelse og energideklarasjon henger ikke sammen.

Når jeg studerer bildet så konkluderer jeg med at det må være en peltier boks og at energidekarasjonen er falsk.

En kompressor boks ville klart vesentlig mer enn 18 grader senkning, hvor lang tid det tar avhenger av hva som er i boksen, masse og temperatur - sammen med effekten på kompressor.
 
F

F.d. 56724

Guest
Eftersom vintern kom tillbaka har det stått lite still med bygget, men jag har handlat destå mer. :)

Köpt:
Ctek 250SA
Dubbla Batt 95ah AGM Biltema
Kompressorkyl GUISINE 12V 110l
Köksskåp
Bänkskivor
Täckskivor
Tacklucka ”El grande”
Madrass Ultra Plus 120
Biltema Spottar

Ska lista ut hur man blir medlem så ska jag lägga upp bilder sen

/Daniel
 
F

F.d. 56724

Guest
Var ett tag sedan jag uppdaterade här nu, idag fick jag 230V indragen.

AB00505D-EED8-44BE-BDF9-5FBA6E896608.jpeg

I övrigt har jag surrat runt i flera trådar i jakt på råd. Sammanfattning:

Jag kommer köra med Ctec M200 laddare och Ctec 250SA.

Har dragit fram ström till Kylskåpet:

Kylskåp Cuisine 110 liter, 12V | Sunwind

För säkerhets skull: Visst måste mitt skåp klara 14,4 vid laddning?

I instruktionerna står det: ”Var noga med att koppla kylskåpet direkt till batteriet” och ”använd 1mm2 i kabelstorlek / meter kabel”

I mitt fall så drog jag 2,5mm2 kabel, Väl grov kabel för 60W?
 
Toppen