• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om plastdunkar till vattentankar - var hittar man DIN96 eller 61 flänsar?

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej igen!

Ja nu har man tagit ut sin gamla, numera skattebefriade husbil för säsongen och man börjar genast fundera på lite modifieringar.
Bakgrund: det är en Solifer 5500 där jag tog bort porta-pottin och ersatte den med en kassetttoa. Finns en hel tråd om det här.
Men...då fick färskvattentanken stryka på foten och jag har länge klurat hur jag ska lösa detta. Tills vidare har jag kört med en liten 15 litersdunk men det suger.
Så fick jag tag på två tomma (nya) oljedunkar från Granngården på 20 liter som passar nästan exakt och de har också en vikbar pip som jag har planer för:
jag tänkte helt enkelt sno dunkarna uppner och koppla ihop dem med en slangbit genom dessa pipar. Då går det också rätt enkelt att göra en slang uppåt för nivåmätning.
Tyvärr så täcker ena dunken hålet för vattenpåfyllningen utifrån så det blir till att fylla via kanna eller slang direkt in på toan men det får jag leva med.

Nu till mitt problem. Det vanliga hålet på dunken där skruvkorken sitter är för litet för att pumpen (40 mm) ska kunna åka ner där och därför är den rätt värdelös i just detta syfte och pekar därför också nedåt om man gör som jag har planerat.
Men jag behöver ju någon slags påfyllning och lite större förslutningsbart hål uppifrån där jag kan få ner pump och slang. Helst två där jag fyller på vatten genom det andra. Att få tag på ett DIN61 eller DIN95 lock är inga större problem men jag behöver ju även andra delen, alltså flänsen med gängor för att kunna fästa på dunkens ovansida. Att skära upp ett hål och tillverka en bricka och packning för att fästa den så att det blir tätt ser jag inga problem med men just detta med att hitta en fläns verkar svårare.
Visst skulle jag kunna slakta en vanlig vattendunk med stort lock och plocka den därifrån men i princip alla dunkar jag sett (i skälig prisklass) har inget plant område runt omkring där man, om den sågas loss, kan fixera själva flänsen och tätningen.
Är inte främmande för att använda nåt som används till nåt helt annat inom hushållet men jag kommer inte på nåt just nu och som sagt: hålet måste vara minst 40 mm inre diameter men gärna lite större ändå så DIN61 eller DIN95 funkar. Färg oväsentligt. den kommer inte att synas.

Sen behöver jag också några dm vanlig genomskinlig PVC-slang på 25 mm för att koppla ihop dunkarna men säljs dessa verkligen bara på 10 meters längder? Jag behöver 25 cm.
Tacksam för tips. Diskussioner om dunkarna i sig är lämpliga för färskvatten lämnar vi dithän.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tack.
Jag har sneglat på Biltemadunken men skulle gärna vilja ha ännu mera gods att bygga på. Ska svänga förbi och kolla på den. Då det varken handlar om tryck eller farliga vätskor så skulle en större dunk/behållare nästan vilken som helst med stor kork kunna duga.
Bauhaus finns inte i stan, bara K-Rauta, Jula, Biltema, Clas Ohlson och några till. Tror främst på den förstnämnda, ska börja där. Detta är ingen utpräglad båtstad så det är glest med tillbehörsbutiker för sånt, dessutom är slangen rätt grov. Men nån borde kunna sälja på löpmeter.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Mina funderingar fortskrider. Jag gjorde det enkelt för mig och sågade helt sonika upp ett fyrkantigt hål ca 70 x 70 i botten och använde vanliga högtalarclips och skruv för att fästa en lite större plastbit som lock.
Njä, blev inte nöjd med resultatet och det beror främst på att botten inte är jämn så det är svårt att få det tätt - fast jag gjorde en packning. Men då tänkte jag att om man fick tag på en större typ av gummiplugg som ska täcka ett större hål och som har ett spår, bör vara minst 70-80 mm. Typ som på bilden. Var kan man hitta en sån tro? Kan det finnas inom livsmedel? Har flera dunkar att leka med. 61-54-901.JPG
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Nu är jag klar och jag är rätt nöjd över reslutatet om jag får säga det själv.
Det bästa av allt är att det totalt sett har kostat mig under hundralappen.

Jag fick tag på ett perfekt PVC-lock på Jula som egentligen ska användas när man ska stänga av ett avloppsrör. 451366, kostar 29,90 och är 75 mm.
Sen tog jag bara en motsvarande hålborr och borrade ett hål på toppen på ena dunken. Se bild. Sitter som en smäck!

Luftning och påfyllning löste jag genom att sätta två snabbkopplingar för vanlig bevattning på varje dunk och om man sen sätter dit en tom sådan under körning så förhindrar man att det skvimper ut. Dunkarna är alltså förbundna i botten genom de utsvängbara tapprören som jag skarvat ihop med en slang. På högra dunken syns det också genom det vita hur mycket den innehåller. Slang + kabel till pumpen har jag bara borrat exakta hål för men ser jag att det vill läcka så sätter jag dit gummigenomföringar. Vet inte om det behövdes men jag förankrade högra dunken med ett spännband som använde fästet till originaldunken som förankring. Vänstra dunken tar sig ingenstans då toasitsen är i vägen. Limmade också två schotch-brite på baksidan av dunkarna så att dom inte skaver mot nåt i onödan (även om det är rejält tjock plast i dunkarna).

Det enda som fått stryka på foten är att jag inte kan fylla vatten utifrån - men det kan jag leva med. Det kunde jag f ö inte tidigare heller och med tanke på att jag mer än tredubblat vattenkapaciteten för småpengar får jag vara nöjd. Inte så snyggt? Lugn, det sitter ett draperi över alltihopa men det vek jag bort för att kunna ta bilden.

IMG_20180705_201057.jpg
 
Toppen