• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Vi har tydligen samma tankar.
Har bestämt mig för ett väggfast bord och en vanlig toalett. Lägger också 20 mm markskiva på golvet. Angående klickgolv så finns det ju sånt som t.om är godkänt för kök. Har ju inhandlat en Webasto dieselvärmare med en värmeväxlare och fläktaggregat. Efter flera tankar hit o dit så har jag hittat en bra planlösning "min åsikt" så att jag får upp kylen i normalhöjd med en liten mikro ovanför. Återstår också placering av en vattentank. Har läst att det finns en modellanpassad för Sprinter. Inredningen kommer jag antagligen ha vit med röda kanter och gråa luckor.
Är givetvis glad för åsikter och förslag
Visar är en planlösning jag tänkt just nu.
 

Bilagor

  • 280116.JPG
    280116.JPG
    70,8 KB · Visningar: 24
  • 280116-2.JPG
    280116-2.JPG
    41,2 KB · Visningar: 21
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det ser ju bra ut, man skall ju skräddar sy bilen för de egna behov. En sak som jag skulle fundera lite extra är det praktiska med utekläder och skor. De skall hängas någonstans där de också kan torka. Likaså med skorna, nära dörren. Brukar blir bra med en halvdjup skåp vid dörren där skohyllan ligger längst ned och jackorna hänger ovanpå.. Bara en reflexion....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det blev väl fel på ritningen så bakom ryggen på dinettsitsen blir det en 25 cm bred garderob på och underst en låda med skoställ i. Ett vattenvärmt kamflänselement längst ner.
Bordet kommer att bytas ut mot ett lite smalare. Det köpte jag på blocket och säljaren garanterade att det var felfritt men en liten spricka i kanten hade han missat ??? Finns många skojare där. Får väl sälja om det men kommer givetvis nämna sprickan.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    937,1 KB · Visningar: 18
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om du kan pressa ihop sprickan med en tving och droppa i tunt superlim så kan man laga till osynlighet, lagade modellflygplan och div. annat på det sättet, Biltema superlim är jättebra med kicker som gör att det härdar på ett par sekunder tyvärr är det lite för tjockt för hårfina sprickor men kan man bryta lite så limmet kommer in blir det väldigt bra.
Har använt det mycket, själva limmet mår bra av att förvaras i kylen då håller det länge annars blir det segare och segare.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Håller med föregående talare, snabblim & spännband är allt som behövs. Det kostar ju inget att prova. Du behöver inte ens vidga sprickan vid appliceringen, det väter nog såpass att det tränger in ändå. Överflödet kan du ju putsa bort. Det blir i alla fall bättre än vad det är nu.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har provat om den gick ihop med en limknekt. Det hjälpte inte. Blev lite irriterad på säljaren då han sa att den hade nog uppkommit under transporten med buss från Östersund. Konstigt att det också hade hamnat matrester i den under resan:). Spelar ingen roll eftersom jag tyckte det blev 1 dm förbrett så jag skall sälja det billigt och skaffa ett lite smalare. Annars hade jag en tub med ekfärgat spackel till klickgolv som hade gått perfekt att använda. Funderar på att köpa en skiva från ikea där man kan få dom gjorda i lite olika former med olika typ av kantlist så då kanske jag beställer en likvärdig till köksbänk.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om du är ute efer finare kvalitet så finns det fina skivor på bauhaus.
Antar att du är ute efter riktigt trä, det bordet du köpte är väl spånskiva inuti och den spruckna kantlisten är väl för att dölja detta. Förmodligen därför det spruckit blir ju spänningar vid övergången.
Gör du skivan i helträ kan du ju glömma kantlist bara slipa till den form du vill ha. Sen är det ju problem med alla infästningar med spånskiva det brukar ju sitta en islagsmutter uppifrån innan folien las på, ha man en skruv 1mm för lång går den ut på ovansidan av bordet.
Jag som är snål har flera ggr gjort bord av ett begagnat riktigt bord från återvinningen billigt rejält och bara att rita på och sätta sticksågen i, sån kvalitet finns sällan nytt numera.
Har ett höj och sänkbart husvagnsbord folierad spånskivram med grå kantlist.
Meningen man ska bädda på det, men otympligt för en eller två personer, man har ju i alla fall inte en massa saker stående när man ska köra, skillnad hemma med servetter brödrost och liknande.
Det är väl mest handlare som har höga vinglas och blommor stående, skulle man ha en flaska i hållaren fram skulle folk titta snett på en.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om du är ute efer finare kvalitet så finns det fina skivor på bauhaus.
Antar att du är ute efter riktigt trä, det bordet du köpte är väl spånskiva inuti och den spruckna kantlisten är väl för att dölja detta. Förmodligen därför det spruckit blir ju spänningar vid övergången.
Gör du skivan i helträ kan du ju glömma kantlist bara slipa till den form du vill ha. Sen är det ju problem med alla infästningar med spånskiva det brukar ju sitta en islagsmutter uppifrån innan folien las på, ha man en skruv 1mm för lång går den ut på ovansidan av bordet.
Jag som är snål har flera ggr gjort bord av ett begagnat riktigt bord från återvinningen billigt rejält och bara att rita på och sätta sticksågen i, sån kvalitet finns sällan nytt numera.
Har ett höj och sänkbart husvagnsbord folierad spånskivram med grå kantlist.
Meningen man ska bädda på det, men otympligt för en eller två personer, man har ju i alla fall inte en massa saker stående när man ska köra, skillnad hemma med servetter brödrost och liknande.
Det är väl mest handlare som har höga vinglas och blommor stående, skulle man ha en flaska i hållaren fram skulle folk titta snett på en.
Nej,jag skall inte ha ett bord i vanligt trä. Laminerat el dyl som i dom flesta husbilar. Nen det skall helst vara en kantlist i trä lika som det jag köpte men lite mindre då jag väl såg det på plats
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Förr i tiden var det ju perstorpskiva som gällde och den klarade det mesta och oftast låg den på lamellimmat trä. Idag är det tunn folie på spånskiva kvalitet knäckebröd, har monterat databord och bokhyllor där minsta åverkan gör att det går sönder.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Sålde det gamla spruckna bordet och fick köpt en nästan ny bordsskiva, tvättställ med undersittande hörnskåp på husvagnsskrot i Lilla Edet. Väldigt trevliga ägare och hjälpsamma vilket jag tycker om.
Nästa problem är att flytta takluckan och hitta lämplig plats för en gråvattentank. Kanske får offra reservhjulsplatsen bak för den ???
Nu börjar det närma sig byggtime och de flesta detaljerna är inköpta och planlösningen är troligtsvis spikad. Var i bilen idag och mallade ut lite.
Går alltid bet på att skicka två bilder samtidigt:mad:
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    972 KB · Visningar: 63

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Snyggt! Var har du köpt skåpet och vad kostar det?
Edit. Såg nu att du köpt det på husvagnsskroten, i vilken vagn har det suttit, vet du det?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det tar sig...
Gillar ditt sätt att hålla budgeten inom det rimliga. Det är annars lätt att det spårar ur. En annan fördel, när man använder begagnade saker är att man måste rengöra och undersöka dem mycket noga. På köpet lär man sig konstruktionen, och vem vet, man kanske minns hur den var när det blir strul i framtiden? Vissa kamrer typer har en A5 block där man antecknar och skissar, skriver upp varifrån den kom och så vidare. Jag gör numera så, då jag upptäckt att jag har en selektivt minne, den spolar allt som den inte tyckte var så 100% angenämt....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har ett utmärkt ritprogram där jag vänder och vrider på olika iredningsförslag (som synes har jag ändrat mig flera gånger) För också upp i ett kalkylprogram vilka detaljer jag måste jaga upp. Bra med en kall vinter och man är utan varmgarage så hinner man fundera flera gånger men har givetsvis gjort ett par felköp men lyckats sälja det igen. Nu tror jag har kommit till den slutliga lösningen utan att hitta en bra plats för gråvattentanken. Men det borde väl finnas någonstans.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Vad är det för ritprogram och är det lätt för en amatör att använda?
Det heter Google Sketchup och är relativt enkelt men givetvis har det alltid en inlärningsfas. Har nu haft det i 8 år och gjort ritningar till de hus jag byggt under åren. Problemet nu är att för 8 år sedan var det gratis men att nu uppdatera till senaste versionen kostar det pengar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har nu fått bort den gamla takluckan och tänkte flytta den bakåt men dessa förbenade förstärkningsveck är i vägen. Gamla ägaren hittade nog enda platsen som fanns i hela bilen. Söker efter någon lucka som skulle passa men det finns tydligen 40x40 eller 28x28 och dessa går det inte med.Får väl leva utan lucka:mad:
Tänkte sen börja med att isolera taket. Fylla balkarna med fogskum
Limma liggunderlag mot plåten och på detta styrolit ?
Varför använder man inte gullfiber el dyl istället ?
I min gamla Pilot var det just detta i taket.
Tänkte gå en genväg med undertaket.
Tidigare var det vit masonit som suttit där i 10 år. Varför inte ?
Annars blir det väl plywood som får kläs med något.
Tänket sätta 2 skivor på längden och sedan en smal remsa för att täcka takrundningen. Skall ändå ha överskåp över takrundningen. Det jag förlorar är lite rymd i dessa. Se bild
 

Bilagor

  • Skåp.JPG
    Skåp.JPG
    10,3 KB · Visningar: 346
Toppen