• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hittade bara några regnr för 312d och jämförde med din och det var ungefär samma, max totvikt 3,5t.
Upp till 3,5t gäller ju B-kort för lätt lastbil, tidigare typade många om sin tyngre fordon till pb2 för att få köra med b-kort. tror det är lite andra regler nu.
Om det är så att den hade tyngre vikt då är det förmodligen därför som de reggat om den men varför bara 3,5t verkar konstigt.
Om den haft högre vikt tidigare eller det går att få intyg från tillverkaren om högre vikt kan du säkert höja vikten annars är det väldigt svårt.
Att ha en marginal med endast 600kg för inredning plus egen utrustning är för lite tror jag.
Har sett husbilar med 140kg lastvikt och då får man åka med ständig överlast.
Enda orsaken att ha lite vikt är ju lägre skatt och utomlands är det lägre hastighet och förbud att köra på vissa vägar osv. Även här finns det lite begränsningar över 3,5t.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hur gör man då ?
Den jag köpte bilen av sa att den var omtypad till PBll för att få köra på vanligt körkort. Men det var inte han som gjorde det. Kanske bilprovningen vet?

Din MB är enl. transportstyrelsen en Sprinter 412
Klassad som PB2 (Husbil)
Totalvikt 3500kg
Tjänstevikt 2760kg

Den borde utan problem gå att typa upp till >4000kg
Dock kommer det då att krävas C-behörighet,
eller körkort med B-behörighet taget före 1996.

Ifall du söker på forumet så finns det många tips hur du går tillväga vid omtypning av totalvikten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hittade bara några regnr för 312d och jämförde med din och det var ungefär samma, max totvikt 3,5t.
Upp till 3,5t gäller ju B-kort för lätt lastbil, tidigare typade många om sin tyngre fordon till pb2 för att få köra med b-kort. tror det är lite andra regler nu.
Om det är så att den hade tyngre vikt då är det förmodligen därför som de reggat om den men varför bara 3,5t verkar konstigt.
Om den haft högre vikt tidigare eller det går att få intyg från tillverkaren om högre vikt kan du säkert höja vikten annars är det väldigt svårt.
Att ha en marginal med endast 600kg för inredning plus egen utrustning är för lite tror jag.
Har sett husbilar med 140kg lastvikt och då får man åka med ständig överlast.
Enda orsaken att ha lite vikt är ju lägre skatt och utomlands är det lägre hastighet och förbud att köra på vissa vägar osv. Även här finns det lite begränsningar över 3,5t.

Har inte hört att dom ändrat reglerna sen förra året.
Vi typade förra året om vår Hymer från "tung lastbil" till "PB2", det var inga problem, skatten blev dock dubblet upp, men min sambo slapp ta C-kort.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det krävs ju också att körkortet inte varit indraget sedan -96. Men dettta är en gråzon.
Det jag skrev om pb2 reglerna hänför sig till något jag hörde talas om, hade en bekant med en buss runt 5 t som han utan vidare fick köra med b-kort.
Så reggning och körkortsbehörighet verkar inte ha någon direkt koppling till trafiksäkerhet utan det handlar om pengar och skatteinkomster.
Förmodligen ett politikerbeslut och de kör väl bara bil från baksätet medans de tullar på minibaren.:)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Nu kan ju en stor sj buss vara pb2 men den måste vara varaktigt bostadsinredd som jag har fattat det
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hittade en sån här diskbänk på blocket men tyvärr var den nu såld.
Säljaren visste inte var den hade köpts
Någon som vet?
 

Bilagor

  • diskbänk.jpg
    diskbänk.jpg
    46,1 KB · Visningar: 26

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hittade en sån här diskbänk på blocket men tyvärr var den nu såld.
Säljaren visste inte var den hade köpts
Någon som vet?

Jag tror det är en av dessa (den i mitten).
Motorhome Kitchen Sink, Caravan Kitchen Sink, Sinks for Motorhome Kitchens

eller här

SMEV 8123 3 BURNER HOB SINK COMBINATION motorhome caravan horsebox campervan | eBay

eller här

Smev Three Burner Hob & Sink 8123, VW T4 T5 xtreme van - for all your xtremevan conversion needs

eller här

Smev 8123. 3 Burner Hob & Sink With Glass Lids

Bennie
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ska bara tillägga att inan jag monterade golvvärmen i min Plåtis så var det kraftigt kallras i från säng lådan!den kalla tiden på året som spred sig över golvet,även kalt från andra stuv utrymmen.så jag drog golvvärmen över hela golvet.Nu har jag varmt o skönt överallt ock värmen stannar kvar mycket längre i bilen.Fördelen är att webaston inte behöver att gå så ofta!Så nu funderar jag på att köpa/eller bygga eget system till golvet i hytten.
 
Senast ändrad:

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej! Sjöberg har artikelnumret på den fällbara handbromsspaken till Sprintern. Jag har inte kvar det, annars kan någon Mercedes firma ta fram det.
Mvh Kjelle
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej.

Jag har en helt oanvänd spis/disk combo. Inkl installationsanvisning och typintyg för ev, regbesiktning.
Köpte den ny till mitt ambulansprojekt när det startade för hiskelig massa år sen.

Men det visade sig att bänkdjupet inte stämde och att det vart svårt att få det att passa på ett snyggt sätt.

Kan säljas för en mkt billig slant då den mest står i vägen.
Men den har ju inga glasluckor och sånt.


IMG_2799.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Har du måtten på den och gallret över brännarna finns väl ?
Är den gjord för infällning i bänkskiva ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Har nu tagit ut nstrumentet från bilen. Som synes är ju det utrustad med färdskrivare (den vill jag inte ha kvar) men ingen varvräknare. Har hittat likadana på nätet som flera skrotar har och med varvräknare. Det är fyra olika anslutningar från bilen till den. Undrar just om det skulle passa till ett annat instrument? Vore ju konstigt om mercedes gjorde en speciell kabelhärva bara till bilar med färdskrivare. Har hittar samma färdskrivare på nätet till bilen så den finns ju att köpa idag.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    790,5 KB · Visningar: 11

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jo gallret finns liksom vreden och vaskens sil och anslutning för avloppsslang.

Längd 1050mm
Djup 450mm

Antar att den är tänkt att monteras ovanpå ett skåp så att de ca 10mm höga nedviken täcker skåpets överkant.

Den har som du ser reglagen på framsidan o jag minns att det var en av idéerna när jag köpte den. I mitt förra bygge satt reglagen uppå o det kunde vara rejält varmt o när man tex hade stekpanna på spisen.

Men det var också det som strulade till mig då jag blev tvungen att göra köksbänken djupare än 450mm.
Men visst skulle det gå att antingen montera den ovanpå en bänkskiva med lämpliga distanser under så den så att säga ligger ovanpå. Alternativt såga ut ett spår i bänkskivan o fälla in den. Dock innebär alla sådana varianter att reglagen hamnar en bit innanför bänkskivan.

Om man monterar den som jag tror att det är tänkt skulle det nog vara trevligt med en avrundad trälist eller så då hörnan, som i ditt fall hamnar vid ingången, är rätt vass.

IMG_2813.JPG

IMG_2812.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack pontus men för stor för mig också men skall fundera på
En annan lösning med den
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det ser ju ut som om det är därbak som man ska sitta och häcka resten bilen är ju full av div. toalett garderob kök.
Ståplatsen blir i korridoren och där går väl inte att passera för en fullvuxen med den sedvanliga hängmagen a la usa.
:msn_thumbdown:
 
Toppen